Blogi

Viestintäkouluttajien ajatuksenvirtaa, näkemyksiä ja vinkkejä viestinnästä, verkosta ja sosiaalisesta mediasta. Viestintä-Pirittan blogista löydät viestinnän asiantuntijoiden näkökulmia viestintäalan kehitykseen, ideoita oman organisaation viestinnän kehittämiseen tai voit case-haastatteluiden kautta inspiroitua siitä, miten muut ovat asioista viestineet.

Tervetuloa lukemaan blogiamme. Kategorioita selaten löydät lisää artikkeleita, joita olemme kirjoittaneet blogiin vuodestat 2013 alkaen.

Näin järjestöt ovat kehittäneet viestintäänsä koronakeväänä

Kevään aikana moni järjestö on kehittänyt viestintäänsä niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Muutoksia on jouduttu tekemään nopeallakin aikataululla, mutta tulokset ovat yllättäneet positiivisesti. Haastattelimme eri järjestöjä viestinnän muutoksista ja kehityksestä. Poimi…

Lue lisää

Neljä järjestöä kertoo, miten toimintaa on viety verkkoon tänä keväänä

Miten järjestöt veivät toimintaansa verkkoon koronakevään aikana? Tähän bloggaukseen olemme koonneet neljä hyvin erilaista järjestöä, jotka ovat ratkaisseet asian eri tavoin. Verkossa tapahtuva toiminta on hyvin erilaista kohderyhmästä riippuen. Lue…

Lue lisää
Viestintä-Pirittan kuvituskuva: mustavalkoinen metsämaisema. Teksti: Mikä on Discord ja miten sitä voi hyödyntää?

Mikä on Discord ja miten sitä voi käyttää?

Monet nuorisotoimijat ovat viime aikoina menneet mukaan Discordiin. Nuorten keskuudessa suosittu yhteisöpalvelu on enemmän kuin pelkkää viestintää tai keskustelua: siellä voi järjestää monipuolisesti erilaista toimintaa. Viestintä-Pirittan asiantuntija Helmi Elina Korhonen…

Lue lisää

Marttojen neuvoista on ollut apua koronakeväänä – verkkosivut ja somekanavat suositumpia kuin koskaan

Poikkeuskevät on vienyt järjestöjen toimintaa ja viestintää entistä enemmän verkkoon. Martat ovat onnistuneet kevään aikana toteuttamaan neuvontatyötänsä verkossa ja saaneet ylivoimaisen hyvän vastaanoton.  Martat aloittivat korona-aiheisen viestintänsä jo ennen epidemian…

Lue lisää
"

Asiantuntijan vaikuttava viestintä somessa -webinaarin vastaukset

Asiantuntijan vaikuttava viestintä somessa -webinaarini aikana 2.4.2020 osallistujat lähettivät runsaasti kysymyksiä, joihin vastaukset olen koonnut tähän bloggaukseen. Webinaari järjestettiin yhteistyössä Meltwaterin kanssa ja se on katseltavissa tallenteena Meltwaterin verkkosivuilla. Webinaarin…

Lue lisää
"

Viestijänä poikkeustilanteessa – vinkkejä johtajille ja asiantuntijoille

Viestinnän merkitys on ollut tänä keväänä äärimmäisen suuressa roolissa. Selkeän, ymmärrettävän ja suoran viestin vaikutus on tärkeä kaikilla tasoilla, kotioloista pääministerin puheisiin saakka. Itse olen puhunut koronakevään aikana niin asiantuntijoille…

Lue lisää

Saavutettavat verkkosivut – näin otat huomioon näkövammaiset

Mikäli haluaa tavoittaa nettisivuillaan ihmisiä, kannattaa ottaa saavutettavuusasiat huomioon. IT-alan yrittäjä Tuomo Burman kertoo tässä bloggauksessa, miten omassa viestinnässään voi huomioida näkövammaisia. Luethan myös Pirittan postauksen saavutettavuusasioista verkkosivuilla.  Kannattaisiko sinunkin…

Lue lisää

Miten tehdä saavutettavaa sisältöä verkkoon?

Saavutettavuus on asia, joka on tärkeä muistaa verkkosisältöä tehdessään. Saavutettava sisältö on kaikkien ihmisten saatavilla olevaa ja ymmärrettävässä muodossa toteutettua. Tässä bloggauksessa Piritta listaa kolme asiaa, joihin huomiota kiinnittämällä omasta…

Lue lisää

Asiantuntijan vaikuttava viestintä somessa -webinaarin materiaalit

Mistä vaikuttavuus sosiaalisessa mediassa muodostuu ja miten vaikuttavaksi viestijäksi somessa tullaan? Piritta piti 2.4.2020 webinaarin otsikolla Asiantuntijaviestintä somessa - näin teet vaikuttavaa viestintää. Webinaari toteutettiin yhteistyössä Meltwaterin kanssa, nyt jo…

Lue lisää

Sisältöjen analysointi some-viestinnän suunnittelun tukena

Tästä Pirittan bloggauksesta löydät vinkkejä sosiaalisen median onnistumisen pika-analyysiin Facebookin analytiikka-työkalua hyödyntäen. Blogi on kirjoitettu hieman ennen koronan Suomessa aiheuttamaa poikkeustilaa. Vinkkejä kannattaa kuitenkin hyödyntää oman organisaation some-viestinnän tarkasteluun viimeistään…

Lue lisää