Blogi

Viestintäkouluttajien ajatuksenvirtaa, näkemyksiä ja vinkkejä viestinnästä, verkosta ja sosiaalisesta mediasta. Viestintä-Pirittan blogista löydät viestinnän asiantuntijoiden näkökulmia viestintäalan kehitykseen, ideoita oman organisaation viestinnän kehittämiseen tai voit case-haastatteluiden kautta inspiroitua siitä, miten muut ovat asioista viestineet.

Tervetuloa lukemaan blogiamme. Kategorioita selaten löydät lisää artikkeleita, joita olemme kirjoittaneet blogiin vuodestat 2013 alkaen.

Miten tehdä saavutettavaa sisältöä verkkoon?

Saavutettavuus on asia, joka on tärkeä muistaa verkkosisältöä tehdessään. Saavutettava sisältö on kaikkien ihmisten saatavilla olevaa ja ymmärrettävässä muodossa toteutettua. Tässä bloggauksessa Piritta listaa kolme asiaa, joihin huomiota kiinnittämällä omasta…

Lue lisää

Asiantuntijan vaikuttava viestintä somessa -webinaarin materiaalit

Mistä vaikuttavuus sosiaalisessa mediassa muodostuu ja miten vaikuttavaksi viestijäksi somessa tullaan? Piritta piti 2.4.2020 webinaarin otsikolla Asiantuntijaviestintä somessa - näin teet vaikuttavaa viestintää. Webinaari toteutettiin yhteistyössä Meltwaterin kanssa, nyt jo…

Lue lisää

Sisältöjen analysointi some-viestinnän suunnittelun tukena

Tästä Pirittan bloggauksesta löydät vinkkejä sosiaalisen median onnistumisen pika-analyysiin Facebookin analytiikka-työkalua hyödyntäen. Blogi on kirjoitettu hieman ennen koronan Suomessa aiheuttamaa poikkeustilaa. Vinkkejä kannattaa kuitenkin hyödyntää oman organisaation some-viestinnän tarkasteluun viimeistään…

Lue lisää

Ajatuksia viestinnän merkityksestä poikkeustilanteessa ja 10 vinkkiä tilanteista selviämiseen

Kulunut viikko on ollut meille kaikille poikkeuksellinen. Koronan aiheuttama poikkeustilanne on muuttanut Suomea, Eurooppaa ja koko maailmaa voimakkaasti. Elämme jo nyt täysin uudenlaisessa yhteiskunnassa eikä kukaan tiedä, millaiseen maailmaan koronan…

Lue lisää

Valmistautuminen on somekohujen hoitamisen ytimessä

Valmistautumisen merkitys sosiaalisen median haastavien tilanteiden hoitamisessa on suuri, niin organisaatioissa kuin henkilökohtaisessakin some-viestinnässä.Usein koulutuksissa ja keskusteluissa päädytään pohtimaan, miten erilaisiin tilanteisiin tulisi reagoida ja millä tavalla vastata kriittisille kommentaattoreille.…

Lue lisää
Sanapilvi someohjekyselyn vastauksista, joissa tärkeimmät sanat ovat: yhteiset pelisäännöt, kannustamaan, saa, viestimään, auttavat sosiaalisen median toimintaa ja selventämään

Sosiaalisen median ohjeistukset – ja miksi niitä tarvitaan?

Pirittan bloggaus sosiaalisen median ohjeistusten tarpeellisuudesta ja käyttötavoista on samalla yhteenveto CMAD 2020 -tapahtumaa varten tehdystä someohjeita käsittelevästä kyselystä ja hänen puheenvuorostaan tapahtumassa 27.1.2020. Sosiaalisen median linjaukset henkilöstölle - miksi…

Lue lisää

Järjestösome-trendit 2020

Piritta Seppälä julkaisee Järjestösome-trendit nyt kahdeksatta kertaa. Tänä vuonna hän tulevaisuuden ohella tekee myös pienen katsauksen menneeseen. Lue blogista, mitkä asiat ovat kulkeneet vuosien varrella sometrendeissä ja mitä niiden taakse…

Lue lisää

Tiedote: Järjestöjohtajien someaktiivisuus laskenut Suomessa

Järjestödigi-kartoituksen mediatiedote: Järjestöjohtajien someaktiivisuus laskenut Suomessa kuluneen vuoden aikana Järjestöjohtajista 37 prosenttia käyttää henkilökohtaisia sosiaalisen median tilejä järjestön toiminnasta viestimiseen. Sosiaalista mediaa käyttävien järjestöjohtajien osuus on vuodessa laskenut lähes 20:llä…

Lue lisää

Kuusi tapaa, joilla some tekee järjestösi elämästä helpompaa

Miksi järjestön kannattaa käyttää sosiaalista mediaa? Parhaimmillaan sosiaalinen media tekee niistä asioista, joita järjestö joka tapauksessa tekisi, helpompia ja edullisempia. Vuoden 2018 Järjestödigi-kartoituksessa lähes 400 suomalaista järjestöä kertoi, miten sosiaalinen…

Lue lisää

Susanna Koiviston kandidaatin tutkielma: Sosiaalinen media toiminnan tukena suomalaisella järjestökentällä

Viestintä-Pirittan bloggaaja Susanna Koivisto on saanut valmiiksi kandidaatin tutkielmansa Tampereen yliopistossa. Kandidaatin tutkielman aiheena on järjestöt ja sosiaalinen media. Aineistona on käytetty vuoden 2018 Järjestödigi-kartoituksessa kerättyä materiaalia. Tutkimuksessa analysoidaan 383:n…

Lue lisää