Vertaistyötä poikkeustilanteessa

Poikkeustilanteessa ihmiset tarvitsevat vertaistukea erityisen paljon. Suomalaiset järjestöt ovat keksineet uusia tapoja tehdä vertaistyötä verkossa, jotta entistä useampi apua tarvitseva saisi tukea ongelmiinsa. Lue tästä bloggauksesta, millaisia ratkaisuja järjestöt ovat keksineet avun antamiseksi. 

Viestintä-Piritta on seurannut järjestöjen toimintaa ja viestintää nyt koronan aiheuttamana poikkeuskeväänä. Blogissa tuomme kevään ja kesän aikana esiin esimerkkejä järjestöjen toimintamalleista tähän tilanteeseen. Näin voimme tarjota vinkkejä ja ideoita muillekin organisaatioille verkon ja somen mahdollisuuksista osana toimintaa. 

Ensi- ja turvakotien liitto kolminkertaisti autettavien määrän chatissa

Ensi- ja turvakotien liitossa verkkoauttamista on tehostettu kevään aikana. Chatin aukioloaikoja on laajennettu 80 tunnilla viikossa. Liitto on huomannut, että kuluneen kahden kuukauden aikana he ovat pystyneet auttamaan huomattavasti suurempaa joukkoa apua tarvitsevia kuin ennen. 

Kahdeksan viikon aikana chatissä on käyty 940 keskustelua, eli noin kolmenkertaisesti verrattuna allkuvuoteen, iloitsee Ensi- ja turvakotien liiton viestinnän asiantuntija Laura Kouri.

Digitaaliseen markkinointiin on panostettu, jotta ihmiset löytävät perille chattiin ja laaja medianäkyvyys on tukenut tavoitetta. 

Miehet käsittelevät mieltä painavia asioita

Miessakit ry:ssä kriisi- ja muut palvelut toteutetaan koronavirusepidemian aikana etäyhteyksin. Videovälitteisesti käytetään Teams-sovellusta, ja myös perinteiset puhelut ovat käytössä. Asiakkaiden tietoturva on ollut tärkeää. 

–  Asiakaspalautteen perusteella etätyöskentely kanssamme on koettu varsin helpoksi ja toimivaksi tavaksi käsitellä mieltä painavia asioita, kertoo Miessakit ry:n hallinto- ja viestintäpäällikkö Antti Alén.

Järjestöllä on käytössä asiakastapaamisia verkon välityksellä ja puhelimitse, chat-palvelut ja keskusteluryhmät Tukinetissä, päivystävät luurit sekä verkkokursseja.

Järjestö oli jo ennen korona-aikaa siirtänyt palveluitaan verkkoon asettanut tavoitteeksi, että vuoden 2021 loppuun mennessä kaikkia tukipalveluita olisi tarjolla verkkovälitteisesti, joten koronaepidemiaan reagoiminen kävi näppärästi. 

Päihderiippuvaisille chat-apua ja vertaistukiryhmiä

Myös Tampereen A-kilta on tehnyt vertaistukityötä sekä verkossa että puhelimitse. Verkossa meillä on pyörinyt Tukinet-alustalla vertaischat kerran viikossa, jota on ohjannut vapaaehtoinen. Lisäksi ohjaajat ovat pyörittäneet kahta muuta ryhmächattia. 

Skypessä järjestettävässä vertaistukiryhmässä päiheriippuvuudesta eroon pyrkivät ovat päässeet keskustelemaan luottamuksellisesti vertaisten kesken. Myös puhelimitse on ollut tarjolla tukea. Myös hankkeet on toteutettu verkkoalustoilla ja etäyhteyksin. 

Jaksamisapua yrittäjille

Suomen Yrittäjät on tarjonnut jäsenilleen vertaistukea niin verkossa kuin puhelimen päässä. Valtakunnallisella järjestö on tehnyt yhteistyötä Mieli ry:n kanssa. Jaksaminen on näkynyt muun muassa verkkosivuilla, webinaareissa ja pienryhmissä. 

Yrittäjien tueksi tarkoitettu Yrittäjät #ostapieneltä -Facebook-ryhmä on kerännyt yli 15 000 jäsentä. Ryhmässä tarjotaan vastauksia erilaisiin yrittäjiä tällä hetkellä koskettaviin kysymyksiin. 

Myös yrittäjille tarkoitettu mentorisi.fi-toiminta on järjestön tarjoamaa vertaistukea. Mentorointiohjelman kautta yrittäjät voivat löytää itselleen toisen ammattilaisen sparraamaan liiketoiminnan kanssa tai vaikka auttamaan jaksamisessa poikkeustilanteen keskellä. 

Aamukahvit verkossa ja koronakanava WhatsAppissa

Lempäälän Yrittäjillä on ollut jo 15 vuoden ajan tapana kokoontua säännöllisesti aamukahvitilaisuuksiin. Kokoontumisrajoitukset eivät lopettaneet näitä yrittäjille tärkeitä tapaamisia, vaan siirsivät ne verkkoon. 

Yhdistyksellä on ollut myös pitkään toiminnassa WhatsApp-kanava, jolla yrittäjät voivat tukea toisiansa. Kevään aikana luotiin uusi korona-kanava, jolla yrittäjät jakavat vitsejä ja meemejä aiheeseen liittyen sekä tukevat toisiaan. Erillisen kanavan ansiosta niiden, jotka eivät koronasta jaksa keskustella, ei tarvitse olla mukana keskustelussa. 

Blogitekstin kuva: Pixabay

***

Lue myös:

Neljä järjestöä kertoo, miten toimintaa on viety verkkoon tänä keväänä

Näin järjestöt ovat kehittäneet viestintäänsä koronakeväänä

Marttojen neuvoista on ollut apua koronakeväänä – verkkosivut ja somekanavat suositumpia kuin koskaan

Mikä on Discord ja mihin sitä voi käyttää? 

Tehyssä otettiin koronakeväänä digiloikka

Turun NMKY tarjoaa nuorille kohtaamisia verkossa poikkeusoloissa

***

Tutustu järjestöjen digitalisaation ja somen tilaan myös ennen koronakevättä: www.jarjestodigi.fi 

***

Viestintä-Piritta auttaa myös toiminnan uudelleen mallintamisessa – tutustu palveluihimme.

***

Katso myös Pirittan puheenvuoro järjestöjen koronakeväästä SomeTime 2020-tapahtumassa.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vertaistyötä poikkeustilanteessa