Marttojen neuvoista on ollut apua koronakeväänä – verkkosivut ja somekanavat suositumpia kuin koskaan

Poikkeuskevät on vienyt järjestöjen toimintaa ja viestintää entistä enemmän verkkoon. Martat ovat onnistuneet kevään aikana toteuttamaan neuvontatyötänsä verkossa ja saaneet ylivoimaisen hyvän vastaanoton. 

Martat aloittivat korona-aiheisen viestintänsä jo ennen epidemian leviämistä. He muistuttivat käsien pesusta ja kotivaran tärkeydestä. Näin he olivat jo askelta edellä, kun monet järjestöt vasta aloittivat koronan aikaista viestintää. 

Kun epidemia alkoi levitä, järjestön koko toiminta vietiin verkkoon. 

– Olemme neuvontajärjestö, ja tänä keväänä olemme tehneet kaiken neuvontatyön verkossa, kertoo Marttaliiton kansalaistoiminnan johtaja Reija Salovaara

Marttojen neuvontachat- ja puhelin, jotka olivat käytössä jo ennen koronaa, ovat nyt entistä laajemmin auki. Neuvontaa tarjotaan näiden kanavien kautta viikon jokaisena päivänä kello 10–19. 

Fyysiset kurssit ovat olleet toistaiseksi tauolla, mutta jonkin verran niitäkin on toteutettu etänä. Etänä tapahtuvien kurssit ovat mahdollistaneet myös laajemman osallistujajoukon. 

– Keittiöön mahtuu korkeintaan kuusitoista henkilöä kerrallaan, mutta etänä tapahtuvalle kokkauskurssille voi osallistua rajattomasti ihmisiä, Reija iloitsee teknologian tuomista mahdollisuuksista. 

Netissä yleisöä hyödyttävää sisältöä

Martat ovat onnistuneet tarjoamaan verkon välityksellä sisältöä, joka puhuttelee tällä hetkellä ihmisiä. Esimerkiksi järjestön kotivarasivusto on ollut todella suosittu. Sen kävijämäärä on tänä keväänä kasvanut 12 000 prosenttia. 

Sen lisäksi Martat ovat toteuttaneet Aikaa olla kotona -kampanjan, jossa nostetaan esiin asioita, joita tällä hetkellä voi tehdä omassa kodissaan. Verkkosivuilta löytyy vinkkejä muun muassa ruoanlaittoon, leivontaan, puutarhanhoitoon, käsitöihin ja talousasioihin. 

Top 10 suosituimmat sivut 10.3.-10.5. välisenä aikana:

  1. Sima
  2. Kasvomaskin ompelu ja käyttöohje, uusi sivu
  3. Kotivara
  4. Persikka rahkapiirakka
  5. Martat.fi etusivu
  6. Karjalanpiirakat
  7. Viikon ja kolmen viikon ruokalista
  8. Munkkirinkilät
  9. Kahvinkeittimen puhdistus
  10. Aikaa olla kotona (etusivu), uusi sivu

Osana kampanjaa sivuston artikkeleita nostetaan esiin eri sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen median suunnittelussa ollaan käytetty ContentCal-työkalua. 

– ContentCal on toiminut meillä todella hyvin, ja sen avulla sosiaalisen median koordinoitu tekeminen on helpottunut paljon, Reija kertoo. 

Lisäksi Martat ovat lanseeranneet #naapuriapu-kampanjan, jossa tarjotaan erilaisia vinkkejä siihen, miten tällä hetkellä voi auttaa omia naapureitaan. 

Sosiaalinen media kasvussa

Vaikka Martoilla on ollut jo aiemmin paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa, tämä kevät on vauhdittanut kasvua entisestään. Erityisesti seuraajamäärä Instagramissa on ollut suuressa nousussa. 

Brandomen listauksen mukaan Martat on yli 161 000:lla seuraajallaan ylivoimaisesti Suomen seuratuin yhdistys sosiaalisessa mediassa tällä hetkellä. 

Sosiaalisessa mediassa on rohkeasti kokeiltu uusia asioita, ja esimerkiksi livelähetyksiä on tehty enemmän kuin ennen ja ne ovat olleet entistä suositumpia. 

Suosio on näkynyt myös perinteisessä mediassa. Lähes kaikki valtakunnalliset mediat Suomessa ovat tarttuneet Marttaliiton tiedotteisiin, ja järjestö on näkynyt niin lehdissä kuin televisioissakin. 

Martoilla on Facebook-ryhmiä niin yhdistysten puheenjohtajille ja sihteereille kuin jostakin tietystä asiasta kiinnostuneillekin. Marttojen lukupiirissä aloitettiin maaliskuussa uusi kirjahaaste ja poikkeustilan alkaessa perustettiin Keskeneräisten käsitöiden kerho. Suurin jäsenmäärän kasvu on ollut Kässämartat-ryhmässä, jossa jaetaan ideoita ja vinkkejä käsitöihin. 

Sisäinen viestintä muutoksessa

Totta kai kevät on muuttanut myös Marttojen sisäistä viestintää. Aivan epidemian aluksi aluksi annettiin ohjeistukset henkilöstölle, piireille ja yhdistyksille. 

Sisäisessä viestinnässä juuri ennen poikkeustilanteen alkua käyttöönotettu Teams-kanava on ollut ahkerassa käytössä. 

– Meille oli hyvä, että olimme juuri ennen tilanteen alkua ottaneet Teamsin käyttöön, Reija kertoo. 

Sisäiseen viestintään on myös perustettu toiminnanjohtajien WhatsApp-ryhmä, jota ei ollut aiemmin. 

Onnistuneista käytänteistä pysyvä osa järjestön toimintaa

Reija kertoo, että kevään aikana toiminnan ja viestinnän onnistumisia on seurattu. Seurannan ja mittaamisen avulla ollaan päätelty, mikä toimii ja minkälaiselle sisällölle olisi vielä tarvetta. 

Kevään aikana alkanut käytänteet ovat toimineet hyvin, että liitossa tuskin palataan takaisin entiselleen. Ainakin livelähetykset, sisäinen kouluttaminen, Contentcal ja huolellinen suunnittelu ovat käytäntöjä, jotka Reija arvioi jäävän pysyvään käyttöön.

Kokonaisuudessa Marttojen toiminta on istunut hyvin verkkoon. 

– Viestintä on meille vahva väline tehdä perustehtäväämme eli kotitalousneuvontaan ja edistää kotien ja perheiden hyvää ja kestävää arkea, Reija tiivistää. 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Marttojen neuvoista on ollut apua koronakeväänä – verkkosivut ja somekanavat suositumpia kuin koskaan