Miten tehdä saavutettavaa sisältöä verkkoon?

Saavutettavuus on asia, joka on tärkeä muistaa verkkosisältöä tehdessään. Saavutettava sisältö on kaikkien ihmisten saatavilla olevaa ja ymmärrettävässä muodossa toteutettua. Tässä bloggauksessa Piritta listaa kolme asiaa, joihin huomiota kiinnittämällä omasta tekstisisällöstään voi tehdä saavutettavampaa.

Kannattaa myös muistaa, että saavutettavuus verkossa kokonaisuudessaan koostuu kolmesta perusalueesta: sisällöstä, teknisestä toteutuksesta ja selkeästä käyttöliittymästä. Sisältö on kuitenkin se, johon suurin osa verkkoon sisältöä tuottavista henkilöistä voi vaikuttaa. Nämä esimerkit ovat muutamia useista tavoista tehdä saavutettavaa verkkosisältöä.

Tämä artikkeli käsittelee tekstisisältöä ja sen saavutettavuutta. Tämän lisäksi saavutettavuus on tärkeä huomioida verkossa niin kuvien, videoiden, linkkien, tiedostojen kuin äänilähetysten yhteydessä. Sosiaalisen median saavutettavuutta ei pidä myöskään unohtaa. Some-saavutettavuuteen liittyen järjestämme webinaarin syksyllä 2020. Verkkosisältöihin liittyvää saavutettavuuskoulutusta voit tilata meiltä räätälöidysti omalle organisaatiollesi.

1. Kirjoita selkeää ja ymmärrettävää kieltä.

Kirjoita aina ihmiselle. Käytä termejä, joita lukijasi ymmärtävät. Ole selkeä sanoissasi ja mene suoraan asiaan. Kiinnitä huomiota siihen, mitä haluat sanoa. Mieti, miten sen voisi sanoa mahdollisimman maanläheisesti. Kysy itseltäsi: ”Ymmärränkö itse, mitä juuri kirjoitin?”. Kysy tämän jälkeen: ”Ymmärtäisikö äitini saman?”.

Selkeä ja ymmärrettävä teksti ovat saavutettavan sisällön ytimessä. Sitä kohti pääsee muistamalla esimerkiksi nämä asiat:

  • Mene suoraan asiaan. Aloita tärkeimmällä.
  • Käytä lyhyitä lauseita ja sanoja.
  • Muokkaa vieraskieliset sanat ja ammattitermit arkikielisiksi.
  • Puhu samaa kieltä kuin lukijasi.
  • Unohda virkajargon, ellei sitä ole aivan pakko käyttää.

 

2. Kuvaile sisältösi otsikoissa

Otsikko on yksi sisällön tärkeitä elementtejä, niin saavutettavuuden kuin myös löydettävyyden näkökulmasta katsottuna. Otsikkoon kiinnitetään huomio ensimmäisenä niin verkossa kuin sosiaalisessa mediassa. Otsikko herättää kiinnostuksen lukea lisää. Kuvaileva otsikko kertoo lukijalle, mitä artikkeli hänelle tarjoaa. Kirjoita siis otsikoita, joissa annat lukijalle lupauksen artikkelin tarjoamasta sisällöstä.

Kysy itseltäsi: ”Mitä artikkelini käsittelee? Mitä ja kenelle haluan tällä sanoa?”. Vastaa kysymykseen tiiviisti otsikossasi. Muista otsikoinnissa mm. nämä asiat:

  • Kuvaile otsikossa artikkelisi sisältö ja herätä kiinnostus lukea lisää.
  • Lisää otsikkoosi verbi ja paranna otsikon ymmärrettävyyttä.
  • Montako sanaa tarvitset kuvailevaan otsikkoon? Neljä, viisi vai kahdeksan?
  • Tarkista ennen julkaisua, että otsikkosi vastaa kirjoittamaasi sisältöä.
  • Käytä otsikoissa h1, h2, h3 muotoiluja.

 

3. Tee tekstistäsi helposti silmäiltävää

Silmäiltävää verkkotekstiä on helpompi omaksua ja ymmärtää. Luemme sisältöä näytöltä ja erityisesti mobiilista eri tavoin kuin esimerkiksi lehdestä. Tämä on hyvä muistaa, kun muotoilee omaa tekstiään. Silmäiltävyyttä helpottavat selkeät virkkeet ja lyhyet lauseet. Kappaleista ei kannata tehdä yli viittä riviä pidempiä, jotta silmä jaksaa lukea ne myös puhelimen näytöltä. Tekstiä kannattaa katkoa erilaisten elementtien, kuten väliotsikoiden, listojen tai kuvien avulla.

Lukijat selaavat ja silmäilevät artikkeleita verkossa. He pysähtyvät artikkelien sisällössäkin niiden asioiden kohdalle, jotka heitä kiinnostavat eniten. Tee tekstistäsi siis silmäiltävää ja informatiivista mm. näin:

  • Tiiviys palkitaan: sanoissa, lauseissa, virkkeissä ja kappaleissa.
  • Lisää väliotsikoita, myös lyhyisiin teksteihin.
  • Mene kappaleissakin aina suoraan asiaan. Kerro alussa tärkein.
  • Tee bullet-lista, kun luettelet yli kolme asiaa tekstissäsi.
  • Käytä kuvia, some-upotuksia tai videosisältöä täydentämään tekstisisältöäsi.

 

Nämä kolme asiaa ovat yksi poiminto saavutettavan sisällön mahdollisuuksista verkossa. Näiden avulla omasta tekstistä voi rakentaa sellaista, että mahdollisimman moni ihminen voi sisällön myös omaksua ja ymmärtää. Saavutettavuuteen on tärkeä kiinnittää huomiota myös mm. kuvien, videoiden, linkkien, äänilähetysten, videoiden ja live-videoiden kohdalla.

Pureudumme saavutettavan sisällön kokonaisuuteen ja moniin mahdollisuuksiin käytännönläheisessä webinaarissamme syvemmin. Tervetuloa mukaan hakemaan käytännön vinkkejä omaan tekemiseen kohti saavutettavampaa sisältöä verkossa!

Muista myös nämä lähteet:

 

Lue myös artikkeli Saavutettavat verkkosivut – näin otat huomioon näkövammaiset.

Blogitekstin kuva: Pixabay

*****************

Tule mukaan Saavutettavuus ja sosiaalinen media -webinaariimme 11.11.2020.

Lue lisää Viestintä-Pirittan palveluista ja koulutuksista.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Miten tehdä saavutettavaa sisältöä verkkoon?