Someilta Ylläksellä 2.3.22 – Mitä kaikkea tilaisuudessa puhuttiin?
Viestintä-Piritta järjesti yhteistyössä Kohta Coworkingin kanssa sosiaalisen median illan Ylläksen alueen yrittäjille ja toimijoille Äkäslompolossa 2.3.22. Lähi- ja etätilaisuuden yhdistelmänä toteutettu tilaisuus keräsi mukavan joukon väkeä paikalle ja linjoille. Tilaisuudesta ei tehty tallennetta, joten tästä artikkelista voit lukea, mitä illan aikana käytiin läpi ja keskusteltiin.
Kenelle me haluamme puhua somessa?
Piritta aloitti puhumalla ihmisistä. Kohderyhmän merkitys korostuu erityisesti sosiaalisessa mediassa. Yrityksen ja muiden organisaatioiden on tärkeää pohtia, ketä erityisesti haluaa tavoittaa nimen omaan sosiaalisen median kanavilta. Vaikka organisaation tavoitteena olisi saada kiinni ”kaikki suomalaiset ulkoilijat”, ei näitä tällaisenaan kannata lähteä somesta tavoittelemaan. Sosiaalisessa mediassa onnistuu paremmin, kun kohdentaa sisältöjään valikoiduille tietyistä asioista kiinnostuneille ihmisryhmille ja herättää näiden kiinnostuksen. Sitä kautta tieto voi levitä myös laajemmille joukoille ihmisiä.
Organisaatio voi pohtia some-kohdennuksiaan esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin vastaamalla:
- Mitä kanavia käytämme nyt?
- Ketä näiltä kanavilta olemme tavoittaneet tähän mennessä?
- Vastaako tämä sitä kohderyhmää, jota olemme halunneetkin tavoittaa?
On myös hyvä seurata suomalaisten sosiaalisen median käytön kehitystä ja kanavakäyttäytymistä. Sama ihminen voi käyttää sekä Facebookia, Instagramia että LinkedIniä, mutta toimia joka kanavalla hieman eri roolissa. Organisaation someviestijän kannattaa sukeltaa aika ajoin tavoiteltavan ihmisen mieleen ja pohtia, mikä tämän huomion herättää juuri sillä kanavalla, missä organisaatio viestii.
Kanavavalinnat ja sisällöt somessa
Someillan sisällöt oli räätälöity erityisesti Ylläksen alueen yrittäjille ja toimijoille. Piritta puhui kanavavalinnoista tästä näkökulmasta. Monelle paikallistoimijalle tärkeimmät some-kanavat ovat olleet Facebook ja Instagram. Vaikka TikTok jatkaa nousukauttaan taustalla, siihen ei tässä illassa syvemmin perehdytty. Sen sijaan keskustelua käytiin paljon Facebookin ja Instagramin kehityksen ympärillä, joita osallistujien yritykset paljon käyttävät.
Instagramin käyttö on Suomessa kehittynyt hyvää vauhtia erityisesti pandemia-aikana. Moni paikallisyrittäjä on kanavan myös ottanut viime aikoina vahvemmin haltuun. Piritta muistutti, että samalla kun organisaatiossa päätetään uusien kanavien mahdollisesta avaamisesta, on hyvä tehdä valintoja myös kanavien sisältötyyppien käytössä. Esimerkiksi pelkästään Instagramista löytyy jopa yhdeksän eri tapaa tuottaa sisältöä visuaalisessa ja teksti-muodossa.
Kanavavalintoja ja sisältöjä voi suunnitella vastaamalla esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
- Ovatko nykyiset some-kanavamme meille edelleen sopivia?
- Tavoitammeko kanavilta yhä haluamiamme ihmisiä?
- Onko meillä tekijöitä ja sisällöntuottajia käyttämillemme kanaville?
- Millaista sisältöä käyttämillemme kanaville voi tehdä (teksti, linkki, kuva, video, livet, tarinat jne…)?
- Mitä näistä sisällöistä juuri me voimme tehdä?
On hyvä muistaa, että somessa on mahdollisuuksia nykyään enemmän kuin tekemisen mahdollisuudet antavat myöten. On parempi valita muutama julkaisutyyppi ja sisältöpainotus kuin yrittää tehdä kaikkea mahdollista. Tämä ajatusmalli helpottaa usein myös luomisen tuskaa. Piritta puhui lisäksi julkaisuaikataulun rakentamisesta ja niin sanottujen vakiojulkaisujen suunnittelusta. Pienillä resursseilla sometettaessa rutiinit helpottavat ja jäsentävät viestintää.
Resurssit ohjaavat tekemistä
Osallistujien toiveena oli keskustella myös siitä, miten sosiaalisen median käyttö on mahdollista nimen omaan pienillä resursseilla. Tekijöitä, aikaa ja rahaa kun ei koskaan ole liikaa. Piritta puhui illan aikana some-vastuunjaon merkityksestä pienissä yrityksissä. Yksi on yleensä päävastuussa, mutta mitä useammalle työntekijälle voidaan antaa yksittäisiä pieniä tehtäviä somen suhteen, sen parempi.
Vastuut voivat olla esimerkiksi sovittujen kuvien ottaminen omaan työhön liittyvistä asioista, uusista tuotteista lyhyen tekstin kirjoittaminen tai vaikkapa kerran kuussa tehtävä työntekijöiden yhteinen fiilispostaus. Kun moni tekee some-kanaville yhden sovitun pienen jutun omaan työhönsä liittyen vaikka kerran kuussa, se ei kuormita liikaa, mutta lisää kuitenkin yrityksen sisältöä ja näkyvyyttä kanavilla.
Vastuunjakoa voi kehittää esimerkiksi vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:
- Montako henkilöä meillä on töissä tällä hetkellä?
- Kuinka moni heistä voisi tehdä jonkin pienen asian somesisältöihin liittyen sovittuina ajankohtina?
- Kuka meillä vastaa somesta?
- Miten sisällöt someen viedään – vastuuhenkilön kautta keskitetysti vai suoraan itsenäisesti?
Mahdollisuuksia vastuunjakoon on paljon. Oleellista joka organisaatiossa on löytää omanlainen toimintatapa ja miettiä se sen mukaan, miten suuri merkitys sosiaalisella medialla liiketoiminnalle on. Monen Ylläksen alueen toimijan ja yrityksen kohderyhmää on laajalti somessa, joten siihen kyllä kannattaa panostaa.
Kohderyhmä ohjaa kanavavalintoja, sisältöjä tehdään ihmiselle tätä hyödyttävistä asioista ja rutiinit rakennetaan suunnitellen sen mukaan mihin kussakin organisaatiossa on mahdollisuuksia. Valintojen tekeminen ja oman näköinen someviestintä on tärkeää – aidolla ja ihmisille suunnatulla tavalla!
*******************
Piritta asuu Ylläksellä toukokuun 2022 alkuun saakka. Tutustu Viestintä-Pirittan Ylläksen alueen paikallistoimijoille räätälöityihin palveluihin ja ota Pirittan alueella olemisesta hyöty irti!
Viestintä-Piritta järjestää KohtaCoworkingin tiloissa myös Instagram-koulutuksen 31.3.22. Ilmoittaudu mukaan ja tule oppimaan Instan käyttöä ihan käytännössä!
Kevään webinaari-sisältömme tarjoavat myös runsaasti tukea somen suunnitteluun, sisältöjen tekemiseen ja kaikille saavutettavaan verkko- ja somesisältöön!
Lue lisää koulutuksista ja ilmoittaudu mukaan!
Tutustu tarkemmin myös muihin Viestintä-Pirittan palveluihin!
Kommentit
Kirjoita kommentti