Luovan tekoälyn hyödyntäminen viestinnässä: vinkkejä viestijöille
Luova tekoäly voi auttaa viestijöitä työssään monella tapaa. Valmistautuminen tekoälyn käyttöön edellyttää ohjeistamista, testaamista ja juuri itselle hyödyllisimpien käyttötapojen tunnistamista. Piritta päivitti tämän syksyllä 2023 kirjoittamansa blogin ja nostaa siinä esiin näkökulmia tekoälyn mahdollisuuksiin viestijän arjessa.
Kuluneet pari vuotta ovat olleet suoranaista luovan tekoälyn ilotulitusta ja työkalujen erittäin vauhdikasta kehitystä. Viikko toisensa jälkeen erilaisiin työkaluihin on tullut testattavaksi mitä moninaisempia toimintoja ja käyttömahdollisuuksia. Työkalut ovat kehittyneet huimasti ja tekoälyominaisuuksia on tarjolla jo myös moniin arjessa käyttämiimme viestintätyökaluihin.
Tekoälyn käyttöönottoon organisaatioissa ja viestinnässä liittyy myös paljon kysymyksiä. Näitä monet viestijät, asiantuntijat ja johtajat ovat kuluneiden parin vuoden aikana pohdiskelleet. Pohdinnan alla olevat asiat ovat monessa paikassa vielä samoja kuin vuosi sitten:
- Mitä työkaluja ottaisi käyttöön?
- Missä niiden kehityskulku menee?
- Mitä työkaluilla voi tehdä?
- Miten kehotteita kannattaa rakentaa ja miten tekoälyä ohjataan taitavasti?
- Miten ohjeistaa henkilöstöä ja muita viestijöitä tekoälyn käyttöön?
- Miten huolehtia siitä, että toiminta tekoälyn kanssa on eettistä, vastuullista ja turvallista?
Kysymyksiä on paljon ja niitä kannattaa ratkoa yksi kerrallaan. Oman organisaation tekoäly-linjaukset ovat ensimmäisiä asioita, joista aloittaa. Samalla rauhassa tehty työkalujen testailu ja vertailu edistävät oikeiden käyttötapojen valintaa.
Tekoälyn kelkkaan, vaikka kiireessä?
Osa viestijöistä ovat jo ottaneet luovan tekoälyn osaksi työtään, mutta monet yhä harkitsevat tai testailevat erilaisia käyttötapoja. Ilmassa on myös hienoista painetta, kun eri puolilla muistutetaan hyppäämään tekoälyn matkaan viimeistään nyt, ettei putoa kokonaan kelkasta. Samaan aikaan monen viestijän työpöytä on täynnä niitä arjen perustehtäviä ja kehittämistöitä, eikä uuden omaksumiselle yksinkertaisesti ole aikaa.
Mukaan kuitenkin ehtii vielä – ja yksi askel kerrallaan.
Tosiasia on, että tekoäly parhaimmillaan nopeuttaa ja helpottaa monia viestijän työtehtäviä. Sen sijaan yhtä totta on, että uuden omaksuminen ei tapahdu hetkessä. Yhtä lailla viestijä on avainasemassa jalkauttamassa tekoälyn käyttöönottoa organisaatiossaan ja siihen liittyvien ohjeistusten ja henkilöstöä koskevien linjausten tekemistä. Tämäkin syö työaikaa.
Luovan tekoälyn saapuminen osaksi viestijöiden arkea on ollut kehitykseltään huomattavasti nopeampaa kuin esimerkiksi sosiaalisen median kohdalla kävi. Tilanteessa on kuitenkin paljon yhtäläisyyksiä. Viestijät pohtivat sosiaalisen median alkuvuosina, mitä some-kanavia kannattaisi käyttää, miten asiaa olisi organisaatiossa hyvä ohjeistaa ja miten kanavia käytetään. Näitä somen jalkautuksen oppeja voi nyt soveltaa myös tekoälyn käyttöönotossa.
Mihin kaikkeen tekoälyä voisi viestinnässä käyttää?
Mahdollisuudet luovan tekoälyn käyttöön ovat yhtä moninaiset kuin mielikuvitus vain antaa myöden. Liikkeelle on hyvä lähteä yksinkertaisista ja helposti ohjeistettavista tehtävistä.
Testaamisen voi kätevästi aloittaa maksuttomilla versioilla tekstipohjaisista keskustelevista työkaluista. Tällaisia ovat esimerkiksi kielimallit, kuten ChatGPT 3.5, Copilot ja Googlen Gemini.
Oman työn tukena tekoäly voi toimia parhaimmillaan sellaisissa tehtävissä, joihin muuten kuluu enemmän aikaa tai jotka ovat itselle vaikeampia. Vastaavasti ideoinnin ja kehittelyn apurina tekoäly voi toimia erinomaisesti.
Omassa työssäni yksi aikaa vievä, mutta aina hoidettava tehtävä ovat kuvien alt-tekstien tekeminen some- ja verkkokuville. Tekoälyn kirjoittama versio nopeuttaa omaa työtäni huomattavasti, kun vain korjaan tuotoksen toimivaksi. Tänä syksynä loin ChatGPT:ssä myös oman GPT:n juurikin alt-tekstien kirjoittamista varten. Omassa GPT:ssä kirjoitin alt-tekstin ohjeistamisen valmiiksi tekoälylle. Vastaavasti syötin visuaalisen ilmeen mukaisten kuviemme taustojen perustekstit järjestelmään jokaiseen kuvaan liitettäväksi. Kokonaisuudessaan tämän kaltaiset tehtävät nopeuttavat niitä arjen rutiinitehtäviä ja vapauttavat ajattelua muulle.
Tärkeää on, että teki tekoälyn kanssa sitten mitä tahansa, tuotokset täytyy aina tarkistaa. Ihminen vastaa julkaistusta lopputuloksesta aina. Lisäksi viestijän ammattitaitoa tarvitaan siinä että tietää, millainen esimerkiksi alt-tekstin tulisi olla. Näin tekoälyn tuottama sisältö on helppo tarkistaa ja muokata oikeanlaiseksi. Viestinnän asiantuntijuudelle tulee yhä edelleen olemaan tarvetta!
Käytännön vinkkejä tekoälyn käyttöön viestinnässä
Alla on muutamia esimerkkejä tehtävistä, joissa tekstipohjaisen keskustelevan tekoälyn käytöstä voi olla viestijälle ja myös muille asiantuntijoille hyötyä. Erittelin muutamia aiheita myös järjestöissä ja julkisella sektorilla usein esiin nousseista aiheista, joissa tekoälyä on käytetty apuna.
Monia esimerkeistä voi hyödyntää missä organisaatiossa tahansa, oli sitten kyse järjestöstä, kunnasta tai vaikkapa pörssiyhtiöstä. Oleellista on testaamalla tunnistaa sellaiset tukitehtävät, joissa tekoäly nopeuttaa ja helpottaa itselle aikaa vieviä tai haastavampia töitä.
Alla olevista 12 vinkistä voi valita itselleen sopivimmat ja kokeilla, millaista apua vaikkapa ChatGPT voi juuri itselle tarjota. Vinkit pohjaavat tekstipohjaisiin sisältöihin. Näiden lisäksi tekoälyä voi käyttää hyvin monipuolisesti myös esimerkiksi kuvien, videoiden ja vaikkapa käännösten työstämisessä.
Yleiset viestinnän tehtävät ja tekoäly
- Otsikkoideat verkko- ja blogiteksteille
- Laajojen tietomäärien seulominen ja tiivistäminen tarpeellisiksi yhteenvedoiksi
- Verkkosivujen metatekstit ja verkkotekstien parantelu
- Some-sisältöjen muotoilu eri kohderyhmille
Tekoäly järjestöissä ja yhdistyksissä
- Rahoitushakemusten ja -raporttien tekstien työstäminen tekoälyn kanssa
- Vapaaehtoisille suunnattujen erilaisten ohjeiden luominen
- Yhdistysten verkkosivujen hakukoneoptimoinnin apu
- Tapahtumien mainos- ja markkinointitekstien tekeminen
Tekoäly julkishallinnon viestinnässä
- Asiantuntijoilta viestintään tulevien laajojen sisältöjen yhteenvedot
- Tiedotteiden muotoilu
- Uutiskirje-artikkeleiden tekeminen
- Tekstien selkokielistäminen ja saavutettavien sisältöjen tekeminen
Muista aina tarkistaa ja tarpeen mukaan muokata tekoälyn tuotos ennen julkaisua.
Seuraa tekoälyä koskevaa viestintäämme ja vinkkejämme myös jatkossa! Kuulemme myös mielellämme, mihin juuri sinä olet tekoälyä työssäsi tai luottamustehtävässäsi käyttänyt. Meille voi laittaa viestiä tai kommentoida julkaisujamme somessa. Ollaan siis kuulolla!
PS. Tämän blogin tekemisessä tekoäly oli apuna otsikoinnissa. Pyysin valmiiseen tekstiin neljä otsikkoehdotusta ja niistä kahteen vielä muutaman vaihtoehdon, joista muotoilin nykyisen otsikon. Kehotteessani oli pyyntö huomioida hakukoneet ja kohdennus viestijöille.
Tilaa koulutus tai sparraus
Mikäli kaipaat itsellesi ja organisaatiollesi tukea tai koulutusta tekoälyyn liittyvissä asioissa, ota yhteyttä! Viestintä-Piritta yhteistyökumppaneineen auttaa, sparraa ja kouluttaa viestijöitä, johtajia ja asiantuntijoita tekoälyn käyttöön. Tuemme myös tekoäly-linjausten tekemisessä ja oikeanlaisten kanavien valinnassa.
Tutustu esimerkkeihin koulutuksista:
- Kehotteet ja tekoälyn ohjaaminen: perusteet
- Kehotteet ja tekoälyn ohjaaminen: jatkotaso
- Tekoälyn perusteet viestinnässä ja markkinoinnissa
- Tekoälyn työkalut ja käyttötavat: näin käytät tekoälyä oman työn tukena
- Kaikki tekoälyyn liittyvät palvelumme
Muita tekoälyyn liittyviä koulutusten ja sparrausten aiheita:
- Tekoäly ja tekstit
- Eettinen ja vastuullinen tekoälyn käyttö
- Tietoturva, tietosuoja ja tekijänoikeudet tekoälyn käytössä
- Tekoäly asiantuntijan työssä
- Tekoäly viestintätyön tukena
- Tekoäly markkinoinnissa
- Tekoälyn käyttöönotto organisaatiossa ja yhteiset pelisäännöt
- ChatGPT:n omat GPT:t ja niiden käyttö
- Käytännön harjoitteluun perustuvat koulutukset esimerkiksi ChatGPT:n käyttöön (alkeet ja jatkotaso)
- Jatkotason koulutukset aiempiin pidettyihin koulutuksiin
Ota yhteyttä ja tilaa koulutus tai sparraus
Täytä sivun alareunan yhteydenottolomake tai lähetä sähköpostia osoitteeseen: info@viestintapiritta.fi.
Kommentit
Kirjoita kommentti