Blog

}

Viewing post details...

Livelähetyksillä vastataan asiakkaiden tarpeisiin – case Allergia- ja astmaliitto

Susanna Koivisto on Viestintä-Pirittan bloggari, joka kirjoittaa blogiimme ajankohtaisia tekstejä järjestöjen viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä. Susanna kävi haastattelemassa livelähettämistä syksyn aikana onnistuneesti testanneen Allergia- ja astmaliiton Anu Saulialaa: miten live otettiin haltuun ja mitä hyötyä siitä on on ollut. 

 

Kuvassa: Livelähetyksissä voi sattua vaikka mitä, esimerkiksi jalustan ruuvi voi irrota muutama minuutti ennen lähetystä. Onneksi se saatiin korjattua tyylikkäästi paperinpalalla. Kuvassa ovat Anu Sauliala sekä liiton allergia- ja astmaneuvoja Marjo Tähtinen. Kuvan otti Tommi Yläkangas.

 

Livelähetyksillä vastataan asiakkaiden tarpeisiin – case Allergia- ja astmaliitto

 

Allergia- ja astmaliitto on tavoittanut syksyn aikana 7000 ihmistä livelähetysten avulla. Liiton aluepäällikkö Anu Sauliala paljastaa, että avain onnistumiseen on lähteä liikkeelle asiakkaiden tarpeeseen vastaamisesta.

 

Anu Sauliala aloitti Allergia- ja astmaliiton aluepäällikkönä tammikuun puolessa välissä 2016. Hän sai esimieheltään vapaat kädet työnsä toteuttamiseen. ”Epäonnistu vaikka 1000 kertaa ja saa aikaan muutama helmi”, hän sai ohjeeksi. Sauliala halusi kehittää toimintaa tarvelähtöisesti, joten hän lähti pohtimaan sairastuneiden ja paikallisyhdistysten suurimpia haasteita. Haastatteluiden perusteella hän totesi, että suurin haaste sairastuneelle on tiedon puute. Jos asuu pienellä paikkakunnalla, seudulla ei välttämättä ole yhtään allergologia, joten tiedon saaminen voi olla hankalaa. Allergia- ja astmaliitolta löytyy paljon hyvää tietoa, mutta lähinnä perinteisessä muodossa, kuten vihkosina ja teksteinä.

 

Livelähetysten tarkoituksena oli saada tieto lähemmäs ihmisiä.

 

Allergia- ja astmaliitto aloitti livelähetyksensä keväällä 2017 lähettämällä vartin mittaisia tietoiskuja Periscopessa. Kesällä pohdittiin, pitäisikö siirtyä Periscopesta Facebook-liveen. Tällä hetkellä liitto käyttää livelähettämisessä Facebook-liveä ja Sauliala suosittelee tätä ehdottomasti. ”Facebookissa on parempi kuvanlaatu ja tykkääjät ovat valmiina. Lisäksi Facebook-live on aavistuksen helppokäyttöisempi kuin Periscope”, Sauliala kertoo. Livelähetykset jäävät myös Facebookiin jälkikäteenkin katsottaviksi. Se kerryttää  koko ajan lisää videomateriaalia ja tilastoista näkyy, että videoihin palataan koko ajan.

 

Saulialan mukaan ei ole kuitenkaan suurta väliä sillä, miten livelähettämisen tekee, vaan tärkeämpää on pohtia mitä tekee ja kenelle. Ei kannata aloittaa livelähettämistä vain siksi, että muutkin tekevät niin, vaan sille tulee olla tarve. Allergia- ja astmaliitolla on tietoiskutyyppinen livelähetys joka toinen keskiviikko klo 14. Noin 15 minuutin lähetyksissä haasteltavat asiantuntijat tarjoavat käytännönläheisiä vinkkejä katsojille. Lisäksi livelähetyksillä on tehty luentotaltiointeja, vapaaehtoisten kouluttamista, työstetty eri puolilla Suomea asuvien vapaaehtoisten kanssa asioita sekä kurkistettu kulissien taakse.

 

Kuka voi tehdä livelähetyksiä?

Kuka tahansa voi aloittaa omien livelähetysten pitämisen, mikäli on riittävän hyvä kännykkä. Välillä Allergia- ja astmaliitossa livelähetyksen tekee Sauliala yksinään alusta loppuun ja toisinaan, esimerkiksi vartin tietoiskuissa käyttää kolmea tekijää: asiantuntija, haastattelija sekä valokuvaaja. Valokuvaaja tosin pyydetään mukaan vasta muutamaa minuuttia ennen, joten hänen työpäivästään ei mene kovinkaan suurta osuutta.

 

Ennen lähetystä Sauliala keskustelee asiantuntijan kanssa muutamaan kertaan ja laatii juontotekstit sekä valmiit kysymykset. Itse lähetykseen menee n. tunti aikaa, kun on kyse 15 minuutin lähetyksestä. Ajankäyttö riippuu tietysti lähetykseen käytettävästä ajasta: esimerkiksi tapahtuman seuraaminen livenä vie eri tavalla aikaa kuin 15 minuutin tietoisku.

 

Miten lähetyksiä markkinoidaan?

Myös livelähetyksen markkinointiin sekä ennen lähetystä että sen jälkeen menee aikaa. Allergia- ja astmaliitto julkaisee Facebookissa vuorokautta aiemmin tiedon tulevasta lähetyksestään. Lisäksi heillä on kaikki syksyn lähetysten otsikot ja päivämäärät koottuna kuvaan, jota levitetään lehdissä, jäsentiedotteissa ja uutiskirjeissä.

 

Paikallisyhdistykset ovat kiinnittäneet kyseisen kuvan myös vessojen seiniin. Lisäksi välillä tehdään nostoja liiton Instagram- ja Twitter-tileihin. Lisäksi liitolla on omat koulutetut vapaaehtoiset somelähettiläänsä, jotka jakavat liittoon liittyvää sisältöä omilla sosiaalisen median kanavillansa.

 

Kannattaako livelähettäminen?

Vaikka osa asiantuntijoista oli aluksi hieman epäileväisiä livelähetysten suhteen ja kysymyksiin vastaaminen pelotti etukäteen, livelähettäminen on ollut suuri menestys. Saulialalle hankittiin uusi kännykkä livelähettämistä varten ja hankinta on maksanut itsensä takaisin: eräällä viikolla on tavoitettu 2000 henkilöä.

 

Allergia- ja astmaliitto on saanut hyvää palautetta, että liiton asiantuntijat ovat nyt paljon lähempinä katsojia ja heiltä on helpompi kysyä asioita. ”En ole kuullut mitään uutta sairauteeni liittyen viiteen vuoteen liittyen, ihanaa että on nämä livelähetykset!” ovat parhaita kommentteja, joita Sauliala on kuullut asiakkailta. Liitossa kokeillaan koko ajan uusia juttuja ja livelähettäminen on ollut niistä onnistunein tähän mennessä, sillä se vastasi tarpeeseen levittää tietoa. Livelähetysten hyvä puoli on myös selkeä palaute yleisöltä sekä mahdollisuus seurata katsojamääriä.

 

Sauliala on myös yllättynyt siitä, miten lähetykset ovat tavoittaneet eri ikäisiä ihmisiä. Hän ajatteli aluksi, että suurin katsojaryhmä olisi ruuhkavuosi-ikäiset vanhemmat, mutta lähetykset ovat keränneet katsojiksi myös eläkeläisiä. ”Eräs vanha rouva tuli sanomaan, että on katsonut jokaisen livelähetyksen ja aikoo nyt mennä kirjaston tietoteniikkakurssille, sillä internetistä löytyy niin kivoja juttuja”, kertoo Sauliala iloisena.

 

Anun 12 vinkkiä livelähettämiseen:

 

1. Mainosta etu- ja jälkikäteen monin eri tavoin.

2. Kehitä helppo nettiosoite, johon lisäät linkit lähetyksiin/lähetyspaikkaan, jotta myös somekammoiset uskaltavat osallistua (esim. www.allergia.fi/live).

3.  Konseptoi toistuvat jutut: allergia- ja astmaliitolla joka keskiviikko vartin tietoisku, joka etenee samalla tavalla.

4. Kasvot luonnonvaloon päin + huulipuna, niin tulee kivempi kuva!

5. Pihalla olisi kiva kuvata, mutta siellä voi olla yllätystekijöitä. Joskus ulkona on niin kova meteli, ettei puhujien ääni kuulu.

6. Tsemppaa, rauhoittele ja höpöttele jännittyneen esiintyjän kanssa.

7. Koska livelähetyksessä kuka tahansa voi kommentoida, kannattaa laatia suunnitelmia, miten toimii esimerkiksi mahdollisten häiriköiden ilmestyessä.

8. Kännykkä kannattaa pitää laturissa kiinni lähetyksen ajan (poikkeuksena minilähetykset).

9. Iso kello kulkee aina kainalossa mukana.

10. Halpakin selfiekeppi-jalustayhdistelmä toimii.

11. Hyvällä live-esiintyjällä on selkeä ja kantava ääni sekä iloinen ja rento asenne tekemiseen.

12. Livelähetysten teko on tietyllä tavalla tosi työlästä ja intensiivistä, mutta samalla niin kutkuttavaa!

Share Button

Comments

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


five × = thirty five

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2