Viestintä-Pirittan Piritta kirjoittaa Periscopen ja Facebook-liven käytöstä organisaatioviestinnän välineinä ja listaa perusfaktat Facebook-livestä.
Live-lähettäminen yleistymässä some-sisällöissä
Eilisen Viestintä-Pirittan sosiaalisen median strategia ja mittaaminen -koulutuksen yhteydessä sivusimme useaan otteeseen mm. live-lähettämistä osana organisaation some-sisältöjä. Periscopen kautta Facebook-live -lähetyksiin levinnyt viestinnän muoto on yleistynyt viime aikoina selvästi ja live-lähetykset esimerkiksi Facebookissa myös saavat huomiota ja keräävät näyttökertoja mukavasti muita julkaisuja enemmän.
Some-suunnitelmien ja toiminnan kehittämisen osalta tämä on yksi hyvä esimerkki siitä, miksi eri some-kanavien käyttötapoja on hyvä tarkastella tasaisin väliajoin. Viestintä-Pirittan suositus on tehdä onnistumisanalyysia ja mittaamista vähintään kvartaaleittain, mutta resursseista riippuen myös useammin.
Live-julkaisujen laaja kirjo
Periscopen ponnistaessa lentoon vuosi sitten syksyllä 2015, monet organisaatiot alkoivat tunnustellen ottamaan ensiaskeliaan live-lähettämisessä. Tapahtumalähetykset olivat helppo tapa jakaa käynnissä olevia tapahtumia ja julkisia koulutuksia myös sellaisille henkilöille, jotka eivät päässeet paikalle tilaisuuksiin .
Tilaisuuksista ja koulutuksista tehdyt lähetykset ovat erinomainen tapa tarjota sisältöä kohderyhmille etäyhteyksien päässä.
Facebook-liven saapuminen osaksi Facebookin eri toimintoja mahdollistaa nykyään erilaisten lähetysten tekemisen myös niin Facebook-sivuilla, -ryhmissä, -tapahtumissa kuin henkilökohtaisissa profiileissa. Live-lähetysten sisällöt ovat myös vuoden kuluessa jalostuneet ja organisaatiot ovat uskaltautuneet kokeilemaan erilaisia tapoja tuoda toimintaansa esille lähetysten kautta.
Asiantuntijoiden tietoiskut, johtajien viikkokatsaukset tai vaikkapa arkiliikunnan vinkkivideot live-lähetyksinä tuovat uutisvirtaan mukavan rentoa otetta ja myös kiinnostavaa katseltavaa. Hyvän höysteen kokonaisuuteen tekee se, että lähetyksiin voi halutessaan myös osallistua katsojana kysymällä ja kommentoimalla.
7 perusfaktaa Facebook-livestä
- 1. Liveä kuvataan älypuhelimen tai tabletin mobiilisovelluksella.
- 2. Kun mobiiililaite on riittävän lähellä kuvattavaa, eikä taustalla ole hälyä, puhelimen tai tabletin mikrofoni riittää lähetyksen tekemiseen.
- 3. Kameraa voi vaihtaa lähetyksen aikana mobiililaitteen kameroiden välillä.
- 4. Lähetykseen tulevat kommentit näkyvät mobiililaitteen ruudulla ja lähetyksen tekijä voi halutessaan vastata niihin lähetyksen aikana.
- 5. Lähetystä voi editoida sen päättymisen jälkeen.
- 6. Lähetyksen voi julkaista Facebook-sivulle sen päättymisen ja mahdollisen editoinnin jälkeen.
- 7. Sivulle julkaistuun lähetykseen tulleet kommentit tallentuvat normaalisti näkymään julkaisun kommenteiksi. Näihin kannattaa vastata myös kommenttikentässä, vaikka niihin olisi vastattu myös lähetyksen yhteydessä.
Periscope vai Facebook-live?
Koulutuksissa ja organisaatioissa keskusteluttaa myös oikean live-lähettämisen mahdollistavan kanavan valinta. Kumpi siis valita tässä bloggauksessa käsitellyistä: Periscope vai Facebook-live? Vastaus löytyy live-lähetysten kohderyhmästä.
Jos tavoitellut henkilöt ovat tavoitettavissa Facebookista, kannattaa lähetys tehdä sinne. Jos kohdeyleisö on puolestaan Twitter-käyttäjiä ja aihe ajankohtainen, josta puhutaan jo valmiiksi Twitterissä, on tällöin hyvä valita Periscope lähetysalustaksi.
Oli käytössä sitten mikä tahansa live-alusta, on tärkeää myös muistaa markkinoida lähetyksiä etukäteen!
Tästä siis suoralla aasinsillalla muistutukseen tulossa olevasta Viestintä-Pirittan livestä: Piritta pitää kymmenen minuutin infon laadukkaista live-lähetyksistä perjantaina 16.9.2016 klo 10 alkaen osoitteessa www.facebook.com/viestintapiritta.
Muista myös LIve-lähettämiseen liittyvät koulutuksemme syksyllä 2016:
Laadukas live-lähetys -koulutus Helsingissä 12.10.2016.
Laadukas live-lähetys -koulutus Tampereella 1.11.2016.
Recent Comments