Sosiaalisen median strategia ja kanavavalinnat muuttuvassa maailmassa

Sosiaalisen median strategia auttaa tekemään tavoitteellista ja resurssien mukaista viestintää eri somekanavilla. Strategia toimii parhaimmillaan työkaluna niin organisaation johdolle, viestijöille, sisällöntuottajille kuin sisältöä satunnaisesti kanaville tuottaville henkilöille. 

Tässä webinaarissa käymme läpi, mistä osista toimiva sosiaalisen median strategia koostuu. Kouluttajan johdolla opimme, miten some-tavoitteista tehdään viestintää konkreettisesti ohjaavia sekä mitattavia. Pohdimme tavoiteltavien kohderyhmien suhdetta kanavavalintoihin. Vastaavasti tarkastelemme sisältötyyppien valintoja eri kanavilla suhteessa sisällöntuotannon ja someviestinnän resursseihin. 

Kanavastrategia on yksi oleellinen osa somestrategian tekemistä. Tässä webinaarissa saat katsauksen myös siihen, missä organisaatioiden yleisimmin käyttämien kanavien kanssa mennään ja millaisia muutoksia kanavien suhteen on ollut ilmassa. 

Käymme läpi, miten eettiset valinnat vaikuttavat tämän päivän organisaatioiden kanavavalintoihin ja millaisia ratkaisuja kanavien käytössä tai käytön lopettamisessa on viime aikoina tehty. Saat myös käsityksen, mikä on TikTokin tilanne ja millaisia vaihtoehtoja X:lle olisivat esimerkiksi Threads, Bluesky ja Mastodon. 

Kanavien strategisiin valintoihin kuuluu myös mahdollisuus lopettaa jonkin sometilin käyttö. Tässä webinaarissa saat vinkkejä ja käytännön esimerkkejä myös tähän. 

******

Tämä koulutus on ensimmäinen osa Sosiaalisen median tavoitteellinen viestintä -webinaarisarjaa. Sarjan eri osat muodostavat kokonaisuuden, mutta niihin voi osallistua myös erikseen. 

Sosiaalisen median tavoitteellinen viestintä -webinaarisarja: 

Ke 20.3. Toimivat ja kiinnostavat sisällöt somessa.

Ke 10.4. Sosiaalisen median mittaaminen.

 

Kouluttajana webinaarissa toimii kokenut ja pidetty sosiaalisen median asiantuntijamme Piritta Seppälä. Hän osaa puhua aiheesta käytännönläheisesti ja ymmärrettävästi. Pirittan webinaarien jälkeen moni kertoo saaneensa suoraan omaan työhön sovellettavia vinkkejä ja käytäntöön vietäviä ideoita.

Koulutuksen sisältö

Tässä webinaarissa käymme läpi seuraavia asioita: 

  • Some-strategian osat
  • Tavoitteiden asettaminen sosiaalisen median käytölle
  • Mitattavien tavoitteiden valinta
  • Kohderyhmät määrittelemässä kanavavalintoja
  • Kanavastrategia: missä mennään kanavien käytössä 
  • Uusien kanavien käyttöönotto ja vinkit kanavan käytön lopettamiseen
  • Sisältösuunnittelu ja julkaisutyyppien valinta
  • Julkaisuaikataulu ja resurssit
  • Resurssien mukainen vastuunjako somen ylläpitoon 
  • Onnistumisen analysointi huomioon strategiassa
  • Somen mittarit, raportointi ja kehittäminen 

Webinaarissa hyödynnetään Viestintä-Pirittan erilaisia strategia-työkaluja. Näitä ovat mm. sosiaalisen median strategian pohja, tavoitekartta, kanavakohtaisten suunnitelmien pohjat ja raporttimallit. Osallistujat saavat nämä myös käyttöönsä webinaarin jälkeen. 

Webinaari räätälöidään sopimaan osallistujien tilanteeseen ja ilmoittautuneille lähetetään ennakkokysely tätä varten. 

 

Mitä osallistujana saat koulutuksesta?

Saat käsityksen sosiaalisen median strategian painopisteistä ja strategian eri osa-alueiden merkityksestä somen suunnittelussa. Opit muotoilemaan konkreettisia ja mitattavia some-tavoitteita. Saat vinkkejä sosiaalisen median kanavavalintoihin kohderyhmät huomioiden. Kuulet, missä somekanavien käytössä mennään tällä hetkellä ja miten eettiset tai muut valinnat voivat vaikuttaa kanavavalintoihin. 

Pääset pohtimaan, mitä julkaisutyyppejä eri kanavilla on hyvä käyttää huomioiden asetetut tavoitteet ja käytettävissä olevat resurssit. Opit tekemään valintoja somen mahdollisuuksista oman organisaation resurssit huomioiden.

Webinaarin yhteydessä saat käyttöösi monipuolisen työkalupakin, jota voi hyödyntää sosiaalisen median ja kanavakohtaisten suunnitelmien tekemiseen omassa organisaatiossasi. 

 

Kenelle koulutus sopii?

Koulutus on suunnattu erityisesti henkilöille, jotka vastaavat organisaationsa viestinnän ja sosiaalisen median suunnittelusta ja kehittämisestä. Lisäksi koulutus sopii kaikille, jotka tekevät sisältöjä ja julkaisuja organisaationsa some-kanaville.   

Osallistujat voivat olla esimerkiksi:

  • viestinnän ja sosiaalisen median vastaavia tai asiantuntijoita
  • some-sisällöntuottajia ja sisältöjä organisaatioissa suunnittelevia henkilöitä
  • heitä, jotka haluavat päivittää tietojaan somestrategian laatimisesta
  • viestinnän ja organisaation johtajia
  • heitä, jotka pohtivat ja päättävät organisaation somekanavien käytöstä tai käytön lopettamisesta

Koulutuksen taso

Viestintä-Pirittan koulutukset toteutetaan kolmella eri tasolla. Tämä koulutus vastaa sisällöltään tasoja 2-3.

Taso 2 – perustiedot hallussa, keskitaso, osaamista jalostava tekeminen. 

Tarkoitettu henkilöille, joilla on perustiedot koulutettavasta aiheesta ja kokemusta aihepiirien parista.  

Taso 3 – paljon kokemusta ja osaamista, jatkotaso, syväluotaava oppiminen ja kehittäminen.

Tarkoitettu henkilöille, jotka ovat työskennelleet ja toimineet aiheen parissa jo pitkään sekä osaavat tarkastella sitä monelta eri kantilta. 

Kouluttaja

Viestinnän ja sosiaalisen median asiantuntija Piritta Seppälä

Aika

Torstai 29.2.24 klo 9-11

Hinta

Koulutuksen hinta on 150 € + alv 24%. 

Aikaisen ilmoittautujan hinta 120 € + alv. 24 % (148,80 €) on voimassa 8.2.2024 saakka kampanjakoodilla early bird.

Ensimmäisen ilmoittautumisen jälkeen saat 15 % alennuskoodin seuraaviin kevään 2024 Viestintä-webinaareihin. Hinta on tällöin 127,50 € + alv. 24 % (158,10 €). 

 

Toteutus

Koulutus toteutetaan webinaarina Viestintä-Pirittan Zoomissa. 

Webinaarin aikana voi esittää kysymyksiä kouluttajalle chatin kautta. 

Osallistujille lähetetään ennakkokysely koulutuksen räätälöimiseksi noin viikkoa ennen webinaaria. 

Osallistujat saavat koulutuksen jälkeen käyttöönsä koulutuksen PDF-materiaalin ja muut mahdolliset aihetta koskevat tukimateriaalit. 

 

Tiedustelut

info@viestintapiritta.fi

 

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Ilmoittautumista varten tarvitset seuraavia tietoja:

– Nimesi ja taustaorganisaatiosi

– Puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteeseesi

– Laskutusosoite (verkkolasku tai sähköposti), mahdolliset tarvittavat viitetiedot

Mikäli ilmoitat samalla kertaa useampia osanottajia, voit lisätä ilmoittautujan lisäksi tulevien henkilöiden yhteystiedot (nimi, titteli, sähköpostiosoite, puhelinnumero) lähetettyäsi ilmoittautumislomakkeen.

 

Peruutusehdot

Viimeinen maksuton peruutuspäivä on kaksi viikkoa (14 vrk) ennen tilaisuutta. Mikäli osallistuminen perutaan tämän jälkeen (9-13 vrk ennen tilaisuutta), laskutamme 50 % tilaisuuden hinnasta. Kahdeksan päivää ennen tilaisuutta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistujan vaihto webinaariin on maksutonta.

Webinaari toteutetaan, mikäli ilmoittautumisia on vähintään viisi henkilöä viikkoa ennen tilaisuuden ajankohtaa. 

 

*******************

Tästä aiheesta voi tilata koulutuksen tai sparrauksen räätälöitynä omalle organisaatiolle. Ota yhteyttä hallintokoordinaattoriimme ja kerro lisää toiveistasi: info@viestintapiritta.fi.

Tutustu muihin webinaareihimme!

Haluatko tilata omalle organisaatiollesi räätälöidyn koulutuksen, sparrauksen tai puheenvuoron tästä tai jostain muusta viestinnän aihepiiristä? 

Tutustu koko palvelutarjontaamme täällä. 

 

Sosiaalisen median strategia ja kanavavalinnat muuttuvassa maailmassa