Blog

}

Viewing post details...

Kolme syytä, miksi Snapchat on vertaansa vailla

  • 2599 Views
  • /
  • 5 Comments
  • /
  • in Blogit
  • /
  • by Piritta

Viestintä-Pirittan tiimin Snapchat-asiantuntija Elina Sorsa kirjoittaa kolmen bloggauksen sarjassaan Snapchatin hyödyistä ja käyttömahdollisuuksista sekä antaa vinkkejä timanttiseen sisältöön ja mittaamiseen Snäpissä.

SNAPCHAT-BLOGGAUS OSA I

Kolme syytä, miksi Snapchat on vertaansa vailla

 

Snapchatin nousu yhdeksi globaalisti suurimmista sosiaalisen median palveluista on kiistaton. Sillä on yli 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää, jotka kuluttavat jopa puoli tuntia päivässä palvelun parissa. Sen käyttäjistä yli 60 % tuottaa palveluun omaa sisältöä. Luku on huima, ja siksi muilta kanavilta tuttuja hiljaisia seurailijoita on Snapchatissa vain vähän.

 

Snapchatin kuvat ja videot ovat kestoltaan vain 1-10 sekuntia. Silti Snapchatin yli 10 miljardia videokatselua päivässä ohittaa jopa käyttäjämääriltään kymmenkertaisen Facebookin vastaavat luvut, vaikka Snapchat toimii Facebookista poiketen vain mobiilissa.

 

Syitä Snapchatin huikeaan suosioon ovat muun muassa uudenlainen käyttöliittymä ja poikkeuksellinen tapa nähdä nykypäivän viestintä ja vastata sen tarpeisiin.

 

    1. 1. Snapchat iskee nykyajan herpaantuvan keskittymisen ja kertakäyttöisen kulttuurin sydämeen

      Sisältö on ytimekästä, nopeatempoista ja katoavaa. Kaikista viestintäkanavista Snapchat on se, joka on lähimpänä kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta. Snapchat muuttaa vallalla olevaa viestintäkulttuuria jatkuvasti, ja siksi myös organisaatioiden tulee pysyä sen vauhdissa mukana.

 

    1. 2. Snapchat on pioneeri monella saralla

      Snapchat toi mukanaan muun muassa katoavat sisällöt, helpon tarinallisuuden ja on poikkeuksellisen tarkka sekä käyttäjiensä yksityisyyden että sovelluksen brändipuolelle sallimiensa yritysten kanssa.Lisäksi Snapchat hyödyntää oivallisesti älylaitteiden mukanaan tuomaa pyyhkäisyä, joka monissa muissa kanavissa on vain vaihtoehtoinen lisäelementti: pyyhkäisy eli swaippailu tekee Snapchatin käytöstä älypuhelimella luontevaa ja nopeaa, kun suurellakaan näytöllä ei tarvitse kurottaa näytön ylänurkkaan painamaan rastia poistuakseen nykyisestä näkymästä.

 

  1. 3. Snapchatissa sisällöntuotto on helppoa, nopeaa ja hauskaa

    Sinne ladataan sisältöä, joka on relevanttia tässä hetkessä. Snapchat saa kaiken sen, joka on liian noloa, hölmöä tai hiomatonta muille kanaville.

 

Kun Instagram toimii loisteliaan elämän kuvastajana, Twitter ajankohtaiskeskustelun areenana ja Facebook väylänä tapahtumiin ja sukulaisiin, Snapchatissa ovat ystävät ja arki. Snapchat saa tiistai-iltapäivän kokkailuhetken, kun Facebookiin kirjoitetaan virallinen ilmoitus valmistumisesta. Twitterissä meuhkataan kulloinkin päällä olevasta kohusta, kun Snapchat saa puoliharkitsemattomat treffitarinat. Jopa halveksitut ruokakuvat ovat siirtyneet Facebookista Instagramin kautta Snapchatiin.
Organisaatioiden mahdollisuudet Snapchatissa ovat valtaisat. Sen käyttö ei vaadi rahallisia resursseja, mutta kuten muutkin sosiaalisen median kanavat, siihen tarvitaan aikaa ja tarkoituksenmukainen strategia. Snäppääjän ei tarvitse olla graafikko tai mestarimaalari, vaan älypuhelin riittää. Tärkeää on, että snäppäillään oman organisaation tyylillä persoonat esiin tuoden. Snäppäilyn keskiössä ei nimittäin ole myyminen tai promoaminen, vaan vuorovaikutus ja seuraajien sitouttaminen – aivan kuten kaikessa viestinnässä.

 

Seuraavassa Snapchat-bloggauksessa kerrotaan kultaiset vinkit timanttisen sisällön luomiseen. Kolmas osa keskittyy siihen, kuinka Snapchatissa onnistumista voi mitata, vaikka varsinaisia analysointityökaluja siellä ei olekaan.

 

 

Viestintä-Piritta järjestää syksyllä laadukkaaseen sisällöntuotantoon keskittyvän Snapchat-koulutuksen 16.11.2016. Kouluttajana toimii tämän blogisarjan kirjoittaja ja Viestintä-Pirittan asiantuntija Elina Sorsa.
Lue lisää koulutuksesta täältä.

Share Button

Comments

5 thoughts on “Kolme syytä, miksi Snapchat on vertaansa vailla

  1. Pingback: Viisi kultaista ohjetta timanttiseen sisältöön Snapchatissa | Viestintä-Piritta

  2. Pingback: 3 + 3 vinkkiä: Onnistumisen mittaaminen Snapchatissa | Viestintä-Piritta

  3. Pingback: ”Pyri olemaan viestintäpäällikön kauhu” eli nuorisotyötä Snapchatissa | Viestintä-Piritta

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


nine × seven =

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2