Kolme syytä, miksi Snapchat on vertaansa vailla

Snapchat-blogisarja, kesä 2016
Osa 1: 
Snapchatin erityispiirteet ja suosio
Osa 2: 
Laadukas sisällöntuotanto Snapchatissa
Osa 3: 
Onnistumisen mittaaminen Snapchatissa

 

Artikkeli päivitetty 10.3.2021.

Snapchatin nousu yhdeksi globaalisti suurimmista sosiaalisen median palveluista on kiistaton. Sillä on yli 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää, jotka kuluttavat jopa puoli tuntia päivässä palvelun parissa. Sen käyttäjistä yli 60 % tuottaa palveluun omaa sisältöä. Luku on huima, ja siksi muilta kanavilta tuttuja hiljaisia seurailijoita on Snapchatissa vain vähän.

Snapchatin kuvat ja videot ovat kestoltaan vain 1-10 sekuntia. Silti Snapchatin yli 10 miljardia videokatselua päivässä ohittaa jopa käyttäjämääriltään kymmenkertaisen Facebookin vastaavat luvut, vaikka Snapchat toimii Facebookista poiketen vain mobiilissa.

 

Syitä Snapchatin huikeaan suosioon ovat muun muassa uudenlainen käyttöliittymä ja poikkeuksellinen tapa nähdä nykypäivän viestintä ja vastata sen tarpeisiin.

 

      1. Snapchat iskee nykyajan herpaantuvan keskittymisen ja kertakäyttöisen kulttuurin sydämeen.

        Sisältö on ytimekästä, nopeatempoista ja katoavaa. Snapchat muuttaa vallalla olevaa viestintäkulttuuria jatkuvasti, ja siksi myös organisaatioiden tulee pysyä sen vauhdissa mukana.

 

      1. Snapchat on pioneeri monella saralla.

        Snapchat toi mukanaan muun muassa katoavat sisällöt, helpon tarinallisuuden ja on poikkeuksellisen tarkka sekä käyttäjiensä yksityisyyden että sovelluksen brändipuolelle sallimiensa yritysten kanssa.Lisäksi Snapchat hyödyntää oivallisesti älylaitteiden mukanaan tuomaa pyyhkäisyä, joka monissa muissa kanavissa on vain vaihtoehtoinen lisäelementti: pyyhkäisy eli swaippailu tekee Snapchatin käytöstä älypuhelimella luontevaa ja nopeaa, kun suurellakaan näytöllä ei tarvitse kurottaa näytön ylänurkkaan painamaan rastia poistuakseen nykyisestä näkymästä.

 

      1. Snapchatissa sisällöntuotto on helppoa, nopeaa ja hauskaa.

        Sinne ladataan sisältöä, joka on relevanttia tässä hetkessä.

        Kun Instagram toimii loisteliaan elämän kuvastajana, Twitter ajankohtaiskeskustelun areenana ja Facebook väylänä tapahtumiin ja sukulaisiin, Snapchatissa ovat ystävät ja arki. Snapchat saa tiistai-iltapäivän kokkailuhetken, kun Facebookiin kirjoitetaan virallinen ilmoitus valmistumisesta. Twitterissä meuhkataan kulloinkin päällä olevasta kohusta, kun Snapchat saa puoliharkitsemattomat treffitarinat. Jopa halveksitut ruokakuvat ovat siirtyneet Facebookista Instagramin kautta Snäppiin.

 

Organisaatioiden mahdollisuudet Snapchatissa ovat valtaisat. Sen käyttö ei vaadi rahallisia resursseja, mutta kuten muutkin sosiaalisen median kanavat, siihen tarvitaan aikaa ja tarkoituksenmukainen strategia. Snäppääjän ei tarvitse olla graafikko tai mestarimaalari, vaan älypuhelin riittää. Tärkeää on, että snäppäillään oman organisaation tyylillä persoonat esiin tuoden. Snäppäilyn keskiössä ei nimittäin ole myyminen tai promoaminen, vaan vuorovaikutus ja seuraajien sitouttaminen – aivan kuten kaikessa viestinnässä.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kolme syytä, miksi Snapchat on vertaansa vailla