Suositun blogin salaisuus?

Artikkeli päivitetty 10.3.2021.

Cision julkaisi viime viikolla Suomen suosituimpien markkinointi- ja viestintäblogien Top 10 -listauksen. Tämä Viestintä-Pirittan blogi, jota parhaillaan luet, sijoittui Top tenissä sijalle 7. Saavutus on äärimmäisen upea asia, ja sen kunniaksi kirjoitankin tekstin siitä, mistä asioista suosittu blogi koostuu. Samalla kiitän lämpimästi kaikkia blogini lukijoita!

Cision arvioi listaustaan varten eri blogeja ja niiden suosiota seuraavien kriteerien perusteella.

1. Blogi täyttää blogin ominaisuudet

    • – blogia kirjoittavat yksilöt tai tunnistettava yksilöiden joukko
    • – blogitekstejä on mahdollista kommentoida
    • – sisältö on blogissa käänteisessä kronologisessa järjestyksessä

2. Blogin kotimaa

3. Top-blogin kriteerit

    • – blogin lukijoiden määrä
    • – viittaukset ja linkitykset muualta verkosta blogiin
    • – kommenttien määrä
    • – päivitystiheys
    • – bloggaajan ja lukijoiden vuorovaikutus

Cision kertoo tiedotteessaan, että vuorovaikutusosuuden arvioinnissa on otettu huomioon myös blogin ulkopuolella, esimerkiksi Twitterissä ja Facebookissa, käyty keskustelu.

Mihin tämän blogin suosio perustuu?

Viestintä-Pirittan verkkosivuilla sijaitsevan blogin ensimmäinen varsinainen bloggaus on julkaistu reilu vuosi sitten 9.10.2013. Tämän jälkeen bloggauksia on julkaistu yhteensä 37, joista osan ovat kirjoittaneet vieraskynäilijät. Alun perin tavoitteenani oli pyrkiä julkaisemaan sisältöä noin kerran viikossa, johon en kuitenkaan ole ihan pystynyt.

Koska julkaisutahti ei ole ollut päätä huimaava, käytännössä tämän blogin suosio perustuu näihin seuraaviin arvioituihin kriteereihin: blogin lukijamäärään, linkityksiin blogiin muualta verkosta ja erityisesti vuorovaikutukseen lukijoiden kanssa. Linkityksiksi lasketaan mm. sosiaalisesta mediasta blogiin ohjaavat jaot tai muissa blogeissa tehdyt artikkelilinkitykset. Vuorovaikutusta on puolestaan mm. osallistuminen keskusteluun, jota blogi herättää niin kommenttikentässään kuin sosiaalisessa mediassa.

Blogiani on reilun vuoden aikana luettu yhteensä 50 432 kertaa. Ylivoimaisesti suosituin blogiartikkeli on tammikuussa 2014 julkaistu Sosiaalisen median trendit järjestöille 2014 ja toiseksi luetuin englanninkielinen kirjoitukseni vierailustani Twitterin päämajaan. Keskimäärin blogiartikkeleitani on luettu 1327 kertaa per kirjoitus.

Tarkastellessani blogitekstieni lukijamääriä, vertailin samalla suosituimpien, yli 2000 lukukertaa saaneiden tekstien sisältöä. Nämä tekstit olivat pääsääntöisesti vastauksia päivän polttaviin kysymyksiin, kuten ”Paljonko some vie aikaa?” tai vinkkibloggauksia eri verkkoviestinnän ja sosiaalisen median aihepiireihin liittyen. Suosituimpia tekstejä on järjestäen jaettu eniten sosiaalisessa mediassa ja ne ovat myös herättäneet siellä paljon keskustelua.

Tasaisesti tehty analysointi blogini suosiosta ja tekstien kiinnostavuudesta on tärkeää. Jokainen teksti ja sen ympärillä käyty keskustelu auttaa kehittämään sisältöjäni yhä parempaan ja lukijoita kiinnostavaan suuntaan.

Suositun blogin resepti

Tätä huikeaa blogin sijoittumista Suomen suosituimpien viestintä- ja markkinointiblogien joukkoon pohdittuani kokosin vinkkilistan, millä omasta blogistaan pystyy rakentamaan suositun ja kiinnostavan oman kohderyhmänsä silmissä. Kaikkien ei tarvitse listautua parhaiden blogien kärkeen, mutta tekemällä parasta mahdollista työtä omiensa joukossa, bloggaamisesta on myös hyötyä ja siihen käytetty aika maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

Vinkit toimivaan blogiin:

    1.  Tiedä, kenelle kirjoitat.
    2.  Tiedä, mikä kohderyhmääsi kiinnostaa ja kirjoita niistä asioista.
    3.  Tarjoa näkemyksiä, vinkkejä, hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa aiheistasi kiinnostuneiden ihmisten luettavaksi.
    4. Linkitä blogiisi muita verkkosivuja lisätiedoksi lukijalle.
    5.  Seuraa blogiteksteihin liittyvää kommentointia ja osallistu keskusteluun myös itse.
    6.  Jaa blogilinkkejäsi sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä ja muualla – kerro, että olet kirjoittanut!
    7.  Seuraa blogiin liittyvää keskustelua sosiaalisessa mediassa ja osallistu siihen.

Oleellista on myös huomata se, miten blogitekstit otsikoi ja millaisella ingressillä ne aloittaa. Otsikko herättää ihmisen kiinnostuksen ja ensimmäiset blogin sanat saavat ihmisen lukemaan lisää. Kyse on siis kiinnostuksen herättämisestä, hyötytiedon tarjoamisesta ja asioiden kertomisesta sillä kielellä, jota tavoitellut ihmiset käyttävät. Tällä tavoin suositut blogitekstit jatkossa myös löytyvät hakukonehauissa, kun ihmiset hakevat sitä tietoa, jota blogiteksteissä käsitellään ja jota heille siinä tarjotaan.

Ei siis mitään tähtitiedettä tai hepreaa. Paitsi jos bloggaa tähtitieteestä hepreaksi.

Kannattaa lukea myös bloggaukseni aiheesta ”Miten kirjoitan hyvän blogitekstin?”.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan ja ottamaan seurantaan myös kaikki muut listauksen blogit. Ansaitusti listan ykkösenä on bloggaaja, tietokirjailija ja kouluttaja Katleena Kortesuo ja hänen bloginsa eioototta.fi.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suositun blogin salaisuus?