Pari vinkkiä osallistamiseen verkossa – Case: Kuuntele ja keskustele

Toinen sosiaalisen median käyttöä järjestöissä käsittelevä kirjani ”Kuuntele ja keskustele – Näin järjestösi toimii tavoittellisesti sosiaalisessa mediassa” valmistui viime kesän aikana ja se julkaistiin syyskuussa 2014. Olen tänään maanantaina 26.1.2015 puhumassa kirjan yhteisöllisestä tekemisestä ja tiedonkeruusta järjestöesimerkkeihin liittyen CMAD (Community Managers’ Appreciation Day) -tapahtumassa Lahdessa.

On ilo kertoa tänään parille sadalle suomalaiselle yhteisömanagerille, miten some auttoi käytännössä kirjoittamaan some-kirjaani. Kerron esityksessäni, miten ihmisiltä kysyen ja näkemyksiä keräten sain jalostettua omia ajatuksiani järjestösomen tilasta ja samalla kasattua kokoon huikean kasan käytännön esimerkkejä eri järjestöistä. Näistä moni myös julkaistiin kirjassa.

Tässä blogissa täydennän tätä osallistamisen ja tiedonkeruun tekemisen aihepiiriä ja annan muutaman starttivinkin, mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ennen kuin aloittaa tavoitteellisen yhteisöllisen tekemisen verkossa.

 

Yhteisöllisen tekemisen suunnittelu on kaiken a ja o

Kirjan kirjoittamisesta puheen ollen, ensin pitää toki tietää mitä, miksi ja kenelle kirjoitetaan. Itse rakensin sisältösuunnitelman vastaamaan sitä tilannetta, missä koulutus- ja konsultaatiokokemukseeni perustuen suomalaiset järjestöt sosiaalisen median ja verkkoviestinnän käytössä menevät. Kustannussopimuksen solmimme Kansalaisfoorumin kanssa tälläkin kertaa ja hioimme vielä hieman sisältöä. Tämän jälkeen alkoi itse työstämisprosessi.

Saadakseni mahdollisimman paljon käytännön esimerkkejä ja järjestösome-toimintatapoja mukaan kirjaani, päätin käyttää runsaasti aikaa niin tuntemieni järjestösome-tekijöiden live-haastatteluihin kuin puhtaaseen tiedonhakuun ja hyvien esimerkkien etsimiseen sosiaalisen median kanavilta.

Vaikka tietäisinkin jo paljon, en kuitenkaan tiedä kaikkea tai lähellekään kaikkia hyväksi havaittuja tapoja somea käyttää!

Tässä ensimmäinen vinkki, miksi yhteisöllinen tekeminen ja ihmisten osallistaminen tekemiseen kannattaa. Muita osallistamisen hyötyjä ja konkreettisia esimerkkejä Kuuntele ja keskustele -kirjan tiimoilta voit selata tästä.

Seuraava oleellinen vinkki on suunnittelu: ei ole sama, miten ihmisiltä lähtee asioita kyselemään tai missä sen tekee. Prosessi kannattaa suunnitella, jonka jälkeen tekeminen on paljon helpompaa ja tuottavampaa.

Ota ainakin nämä asiat huomioon osallistamista suunnitellessasi

Asiat

Mihin haet vastauksia tai näkökulmia? Tiedä miksi, mitä etsit ja mitä kysyt!

Minä esimerkiksi halusin saada hyviä näkökulmia järjestösomea tekeviltä ihmisiltä ja esimerkkejä käytännön tekemisestä ja some-tavoista.

Ihmiset

Keitä ovat he, joilla on antaa sinulle vastauksia kysymyksiisi? Tunnista asiastasi kiinnostuneet ihmiset ja puhuttele heitä samalla kielellä, millä he asioistasi puhuvat!

Kirjani kohdalla parhaat tavoiteltavat henkilöt olivat ne, jotka toimivat järjestöjen somen käytön parissa tai ovat siitä ylipäätään kiinnostuneita.

Kanavat

Missä ne ihmiset verkossa liikkuvat, joilta vastauksia haluat? Valitse kanavat oikein ja mene oikeisiin paikkoihin oikeiden ihmisten luokse.

Itselleni hyödyllisimmät kanavat olivat Facebookin Järjestöt ja sosiaalinen media -ryhmä, Twitter ja hashtag #järjestösome muiden aihetta kuvaavien tunnistesanojen mukaan sekä LinkedInin Järjestöjen viestintä ja markkinointi -ryhmä.

Aikataulu

Riippuen asiastasi ja hankkeestasi, tee aikataulu tiedonhakuun ja -keruuseen. Useimmiten saat vastauksia ihmisiltä heti, mutta jos haluat jatkaa keskustelua heidän kanssaan tarkemmin esimerkiksi tapaamisen merkeissä, tähän kannattaa varata aikaa.

Minä tein tiedonhakua eri aihepiirien osalta noin puolen vuoden ajan. Keräsin esimerkkejä, tapasin somessa suositeltujen esimerkkien takana olevia ihmisiä ja vastasin jokaiseen kommenttiin, jonka sain.

Taustoitus ja kommunikointi

Kerro, miksi, mitä ja mihin keräät tietoa. Kerro myös, millä perusteilla saamasi vastaukset tulevat esiin tai tulevatko ne. Oleellista on myös kiittää näkemyksistä, kommentoida vastauksia ja esittää myös esimerkiksi jatkokysymyksiä.

Taustoitus antaa ihmisille käsityksen siitä, miksi heidän apuaan kaivataan. Mahdollisuus päästä vaikuttamaan esimerkiksi tutkimustuloksiin tai tässä yhteydessä mahdollisuus saada järjestönsä esimerkkinä kirjaani, kannustaa kertomaan ja jakamaan vinkkejä. Ihmiset haluavat auttaa ja kertoa heitä kiinnostavista asioista!

 

Ohessa muutama vinkki osallistamisen ja yhteisöllisen tekemisen suunnitteluun. Varsinainen tekeminen ja toteutus ovat sitten oma kokonaisuutensa. Kirjani kohdalla tehtyyn toteutukseen voit tutustua CMAD 2015 -tapahtuman SlideShare-esityksessäni.

 

Oleellista on joka tapauksessa se, että kysymisellä, kommunikoinnilla ja yhdessä tekemisellä on selkeä tavoite ja tarkoitus – ja että tämä tarkoitus kerrotaan avoimesti kaikille.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pari vinkkiä osallistamiseen verkossa – Case: Kuuntele ja keskustele