Miten tuoda järjestön asiantuntijuus kiinnostavasti esiin verkossa?

Miten tuoda järjestön asiantuntijuus kiinnostavasti esiin verkossa?

Järjestöillä on toimintasektorista huolimatta runsaasti asiantuntijuutta, osaamista ja tietoa jaettavaksi. On olemassa painettuja julkaisuja, joita on vuosien varrella tehty ja päivitetty, on pdf-koosteita eri aihepiireistä ja kuvagallerioita tapahtumista. Järjestöjen verkkosivut ovat täynnä tietoa, josta niistä kiinnostuneet ihmiset voivat hyötyä, kunhan vain löytäisivät tämän tiedon lähteelle. Tässä artikkelissa vinkkaan SlideSharen ja Pinterestin käyttömahdollisuuksista järjestöviestinnän osana.

SlideShare järjestötiedon jakajana

SlideShare on yksi erinomainen väline tuoda järjestöllä olevaa julkista tietoa, taitoa, osaamista ja asiantuntijuutta esiin verkossa. SlideShare on diaesitysten, infograafien, pdf-koosteiden ja esimerkiksi videoiden jakoon tarkoitettu sosiaalisen median palvelu, minne materiaalit ladataan helposti selattavaan muotoon. Kun esimerkiksi pitkä pdf-julkaisu palastellaankin diamuodossa selattavaksi, tulee siitä sekä visuaalisesti kiinnostavampi että helpompi tarkastella.

Tässä alla on esimerkki verkkosivuille upotetusta SlideShare-esityksestä.

 

Mitä hyötyä järjestölle voi olla SlideSharen käytöstä?

– Tieto on helposti selattavassa muodossa

– SlideShare-esitykset löytyvät Google-haussa paremmin kuin verkkosivuilla oleva tieto

– Tieto leviää, kun esityksiä selaajien toimesta jaetaan SlideSharesta sosiaaliseen mediaan

– Esitykset voi upottaa verkkosivuille selattavaksi (kuten yllä oleva SlideShare-esitys)

– Upottamalla sivustolle saadaan silmän pysäyttävää ja erilaista mediasisältöä

– SlideShare ei vaadi paljoa ylläpitoa: periaatteessa riittää, että perustat profiilin, suunnittelet sen käyttötarkoituksen, laadit sisällöt kerran kunnolla valmiiksi ja lataat kiinnostavasti otsikoituina palveluun

– SlideShare on helppokäyttöinen, kun hallitsee sen perusteet ja peruskikat

– Voi koota yhteen paikkaan selattavaksi (ja myöhemminkin hakukoneiden avulla löydettäväksi) järjestön julkisesti jaettavat koulutus- ja seminaarimateriaalit, esitteet, julkaisut jne…

Pinterest avuksi järjestötiedon levittämiseen kuvien avulla

Pinterest on sosiaalinen kuvaviestintään pohjaava palvelu, jonka käyttäjäkuntaa ovat pääasiassa naiset. Pinterestiä käytetään ikään kuin linkkipankkina omien kiinnostuksen kohteiden ympärillä keräämällä niin kutsuttuihin tauluihin tietoa, vinkkejä ja ideoita. Suomessa palvelun käyttäjiä kiinnostavat esimerkiksi ruoka, matkailu, muoti ja käsityöt. Myös järjestöille, joiden toimintasektoriin nämä aiheet eivät kuulu, voi Pinterestistä olla iloa.

Kuten SlideShare, myös Pinterest-julkaisut ovat pääasiassa julkisia. Tämä tarkoittaa sitä, että julkaisut ja Pinterest-profiili löytyvät hakukonehauissa. Pinterestin käyttäjät lisäksi jakavat tietoa eteenpäin palvelun sisällä muiden käyttäjien tietoon. Näin kuvien kautta tehty viestintä saa jälleen näkyvyyttä uusien järjestön asioista mahdollisesti kiinnostuneiden joukossa.

Kuvaviestintä Pinterestissä tarkoittaa käytännössä sitä, että palveluun jaetaan linkkejä, jotka sisältävät kuvia. Lisäksi palveluun voi ladata kuvia sellaisenaan. Pinterest-päivitykset näkyvät muille käyttäjille siis kuvina, joiden yhteydessä on lisäinformaatiota sisältävä kuvateksti ja linkki ohjaamaan varsinaisen tiedon lähteelle verkkosivuille. Parhaimmillaan Pinterest siis lisää käyntejä järjestön verkkosivuilla ja saa ihmiset selaamaan sivuja enemmänkin.

Mihin kaikkeen järjestö voisi hyödyntää Pinterestiä?

– tapahtumamarkkinointiin

– kuvagalleriana

– julkaisujen ja bloggausten jakoalustana

– henkilöstön ja järjestön esittelyyn

– rekrytointiin

– toiminnan esittelyyn kiinnostavien kuvien avulla

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Miten tuoda järjestön asiantuntijuus kiinnostavasti esiin verkossa?