Miten järjestö tekee itsensä näkyväksi tarinan avulla? 6 syytä, miksi tarinallistaminen kannattaa

Miten järjestö tekee itsensä näkyväksi tarinallistamisen avulla? Yhteistyökumppanimme Tarinakoneen Anne Kalliomäki kertoo bloggauksessa kuusi vinkkiä asiasta.

 

1. Järjestön toiminta herättää tunteita ja vaikuttaa.

Järjestöjen viestintä voi toisinaan olla liian asiapitoista. Viesti ei ulotu ihmisten sydämiin saakka, ja kun ei synny tunteita ei synny myöskään toimintaa. Jos haluamme muuttaa asioita ja saada ihmiset liikkeelle, meidän on herätettävä tunteita.

 

 2. Tarina antaa tekemiselle suunnan. Rönsyilyt pois!

Tuntuuko, että järjestön viestinnän fokus on kateissa? Tulee rönsyiltyä ja uudet kanavat ja  viestinnän keinot vievät huomion olennaisesta. Tarinallistaminen muotoilee ja ohjaa koko järjestön toimintaa. Näin viestintä ja järjestön toiminta tehostuu.

 

3. Tarina sitouttaa ja innostaa mukaan toimintaan.

Asiastaan innostunut ja toimintaan sitoutunut porukka saa asioita aikaan. Tarinan kautta järjetön toiminnan merkitys ja tavoite on läsnä toiminnassa myös arkipäivässä. Tämä on tärkeää koska kun muistaa oman työnsä merkityksen, on helpompi yhä uudelleen motivoitua toimimaan.

 

4. Viestinnän tekeminen helpottuu. Tarina antaa myös rakennetta.

Järjestön viestinnän tekeminen on jokapäiväisiä pieniä päätöksiä. Tarina helpottaa näiden päätösten tekemistä, työtä ohjaa oma punainen lanka. Tarinallistamalla rakennat viestintääsi juonellisuutta, syy-seuraus-suhteita ja kuljetat asiakastasi tilanteesta toiseen.

 

5. Järjestö muuttaa maailmaa. Myös jokainen hyvä tarina sisältää muutoksen.

Järjestöille tarinallistaminen sopii erityisen hyvin, koska järjestöt pyrkivät saamaan aikaan muutoksia ihmisten elämässä. Näistä muutoksista ja muutoksen tarpeista viestimiseen tarina sopii hyvin. Tarina itsessään pitää sisällään muutoksen, usein kasvutarinan, jossa on käänteitä, vastavoimia, esteitä ja kaikesta huolimatta tahto kulkea eteenpäin.

 

6. Mikä saa ihmiset liikkeelle? TUNNE.
Mikä herättää tunteita? TARINA.

Miten tunteiden herättely ei olisi vain halpaa klikki-otsikointia, joissa ruokitaan ihmisten uteliaisuuden tarpeita. Tunteen herättäminen perustuu tarinan inhimillisyyteen ja tunnistamisen kokemukseen, näin syntyy emotionaalinen yhteys, joka on kestävämpi kuin pelkät faktat.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Miten järjestö tekee itsensä näkyväksi tarinan avulla? 6 syytä, miksi tarinallistaminen kannattaa