Järjestösometrendit 2015

Suomalaiset järjestöt ovat omaksuneet sosiaalisen median käytön osaksi toimintakulttuuriaan ja löytäneet some-kanavien hyödyn viestimällä suoraan ihmiseltä ihmiselle. Näin kertoo torstaina 5.2. julkaistu Järjestösomen tila -kartoitus sekä sen yhteydessä listatut sosiaalisen median trendit järjestöille. Viestintä-Piritta julkaisee sometrendit nyt kolmatta kertaa ja somekartoituksen ensimmäistä kertaa.

Järjestöt kulkevat sosiaalisessa mediassa ihminen edellä

”Kuluneen vuoden aikana on tapahtunut merkittävä muutos järjestöjen sosiaalisen median käytössä. Niin asenteet kuin toimintatavat ovat muuttuneet. Sosiaalista mediaa ei enää pelätä, vaan se nähdään vakavasti otettavana viestintätapana järjestöjen muun toiminnan ohella.”, kertoo kartoituksen tehnyt järjestöviestinnän ja sosiaalisen median asiantuntija Piritta Seppälä, joka on työskennellyt järjestöjen ja sosiaalisen median parissa viiden vuoden ajan.

”Yksi huikea kehitysaskel on tapahtunut järjestöjohtajien aktivoitumisessa Twitterissä kuluneen syksyn aikana: johtajien määrä Twitterissä on lisääntynyt keväästä lähes sadalla hengellä”, Piritta listaa.

 

Tiedottamisesta vuoropuheluun ja lupaan viestiä

Toinen järjestöjen sosiaalisen median viestinnässä esiin tullut muutos aiempaan on vuoropuhelu järjestön asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa. Yhä useampi järjestö on muuttamassa sosiaalisen median käyttötapojaan tiedottavasta viestinnästä suoraan osallistumiseen.

Järjestöviestijät esimerkiksi seuraavat aktiivisesti organisaatiota koskevia ja sen edustamien aiheiden ympärillä käytäviä Twitter-keskusteluja tai Instagram-postauksia hashtag-aihetunnisteiden avulla. Tätä kautta viestintää toteutetaan menemällä mukaan käynnissä oleviin keskusteluihin tai reagoimalla tykkäämällä tai kommentoimalla löydettyihin päivityksiin.

Näinkin pienillä teoilla voi olla suuri vaikutus järjestön tavoitteiden saavuttamiseksi ja se monissa järjestöissä on jo ymmärretty. Kartoitusta tehdessä vastaajilta kysyttiin järjestöjen onnistumisia sosiaalisen median avulla. Pikkuyrittäjien projektipäällikkö Päivi Laakso kertoo saaneensa toimintaan mukaan vapaaehtoisia pelkän järjestön tekemän Instagram-tykkäyksen kautta.

Avainasemassa vaikuttamassa sosiaalisen median kanavilla ovat lisäksi järjestötoimijat. Kartoituksen mukaan yhä useammat järjestöt kannustavat työntekijöitään ja luottamushenkilöitään viestimään somessa aktiivisesti. Henkilöstöä koulutetaan käyttämään Twitteriä ja viestinnästä vastaavien henkilöiden rooliin kuuluu yhä useammin innostaa muita sosiaalisen median käyttöön.

Monilla pienillä yhdistyksillä voimavarana ovat puolestaan vapaaehtoiset, jotka ylläpitävät yhdistyksen some-kanavia tai jäsenet, jotka perustavat omatoimisesti tehokkaita someyhteisöjä. Jäsenten itse tekemään sosiaalisen median viestintään järjestöasioihin liittyen suhtaudutaan lisäksi aiempaa suopeammin. Esimerkkinä tällaisesta on mm. partionuorten itse perustama Scout.Me.In-Facebook-sivu.

 

Sosiaalisen median trendit järjestöille 2015

  1. Ihminen on ykkönen – niin järjestöviestijänä kuin viestin vastaanottajana
  2. Tiedottamisesta tiedonhakuun – enää ei odoteta, että ihminen löytää järjestön, vaan järjestöt uskaltavat löytää ihmisen
  3. Avoimuus ja yhteisöllisyys – järjestöt jakavat tietoa yli rajojen ja kehittävät toimintaa sekä jäsenten että toisten järjestöjen kanssa
  4. Rutiinit selkiytyvät – viestintä kuuluu vihdoin kaikille ja some-ylläpitoa tekevät niin henkilöstö, luottamushenkilöt kuin vapaaehtoiset
  5. Tavoitteellinen tekeminen avainasemassa – someen ei mennä palvelut, vaan ihmiset edellä, some-viestinnästä tulee osa kaikkea toimintaa, joka tukee järjestön suuria linjoja ja tavoitteita
  6. Nousevat some-kanavat vuonna 2015 – Twitter, Instagram, SlideShare ja blogit

Järjestöjen somen tila -kartoitusta varten kerättiin tietoa 97 järjestötoimijalta ja 49 järjestöjen sosiaalisen median parissa toimivalta henkilöltä. Vastaajien joukossa oli järjestöjä kaikilta sektoreilta. Kyselyt toteutettiin syksyn 2014 ja tammikuun 2015 aikana. Lisäksi tietoa ja näkemyksiä kerättiin Järjestöt ja sosiaalinen media -Facebook-ryhmässä ja Järjestöjen viestintä ja markkinointi -LinkedIn-ryhmässä.

Järjestösomen tila -kartoitus ja Sosiaalisen median trendit järjestöille 2015 julkaistaan aamiaistilaisuudessa torstaina 5.2.15 klo 9-10.30. Tilaisuuteen saapuu kuulijoiksi 60 järjestötoimijaa.

Toimitusten edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen tekemään juttua. Tilaisuudessa esiteltävä materiaali on mahdollista pyytää ennakkoon nähtäväksi pdf-muodossa.

Sosiaalisen median trendit järjestöille 2015

Piritta Seppälä (Viestintä-Piritta) on sosiaalisen median asiantuntija ja kouluttaja, joka tekee somea työkseen ja on kiinnostunut verkkoviestinnän kehittämisestä järjestöissä. Seppälä on kirjoittanut kaksi sosiaalisen median kirjaa, joista tuorein Kuuntele ja keskustele – Näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa julkaistiin syyskuussa 2014.

Lisätiedot: Piritta Seppälä, 0400 622046, piritta@viestintapiritta.fi

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Järjestösometrendit 2015