Ajatuksia viestinnän merkityksestä poikkeustilanteessa ja 10 vinkkiä tilanteista selviämiseen


Kulunut viikko on ollut meille kaikille poikkeuksellinen. Koronan aiheuttama poikkeustilanne on muuttanut Suomea, Eurooppaa ja koko maailmaa voimakkaasti. Elämme jo nyt täysin uudenlaisessa yhteiskunnassa eikä kukaan tiedä, millaiseen maailmaan koronan jälkeen me siirrymme. Tulevaisuus ei kuitenkaan ole tämän kirjoitukseni aihe. Se on viestintä tässä ja nyt, juuri tällä hetkellä.  

Viestinnän rooli on ollut Suomea ja elämäämme muokanneessa tilanteessa suuri. Sen merkitys tulee entisestään kasvamaan, mitä pidemmälle aikaa kuluu. Siihen onkin kaikkien tärkeää kiinnittää huomiota: mitä tietoa seuraamme, mitä jaamme, mitä sanomme ja mihin uskomme. Pienet ja suuret viestintäteot merkitsevät.

Faktaa fiktion sijasta 

Kaius Niemi kirjoitti Helsingin Sanomien kolumnissaan viime viikon sunnuntaina 15.3. faktatiedon tarpeen kasvusta ja sen jakamisen merkityksestä. HS oli tähän mennessä jo avannut kaikki koronavirusta koskevat artikkelit luettaviksi ilmaiseksi verkossa. 

Yle järjestää päivittäin erikoislähetyksiä koronaan liittyen ja julkaisee aktiivisesti sisältöä verkossa aiheesta. 

Pääministeri Sanna Marin ja hallitus nostivat oikean ja väärän tiedon erottamisen ja jakamisen merkityksen esiin tiedotustilaisuuksissaan jo alkuviikosta. 

Hallituksen tiedotustilaisuuksissa on kerrottu, että jokaiseen suomalaiseen kotiin lähetetään tiedote koronaa koskien huhtikuun alussa.

Valtioneuvosto on käynnistänyt yhteistyön huoltovarmuusorganisaation Mediapoolin ja Ping Helsingin kanssa viestillä: ”Jokaisen someviestijän apua tarvitaan”. Tavoitteena on ottaa somevaikuttajat osaksi koronaan liittyvää viestintää ja taata faktatiedon leviäminen väärän tiedon sijaan.

Me kaikki tarvitsemme tietoa tilanteesta ja me tarvitsemme tietoa, joka pitää paikkansa. Me kaikki voimme myös vaikuttaa siihen, mitä tietoa me luemme ja jaamme. Toimitaan tässä tilanteessa yhdessä oikein ja viestitään mieluummin faktaa kuin fiktiota, ilman paniikkia ja omaan sekä lähipiirin terveyteen keskittyen. 

Keskity olennaiseen ja huolehdi lähiviestinnästä ensin

Olen kuluneen viikon aikana seurannut viestintää ja tilanteen aiheuttanutta keskustelua omasta näkökulmastani niin isossa kuvassa kuin lähipiirissä. Tiedontarve on valtava, enkä koskaan ole katsonut uutisia niin paljon kuin nyt. Organisaatioviestinnällä onkin nyt entistä suurempi merkitys – niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Tärkeää on, että se tehdään niin hyvin kuin mahdollista ja resurssit huomioiden.

Yrittäjänä ja työnantajana huomaan itse keskittyneeni puhtaasti yritykseni Viestintä-Pirittan tilanteeseen nyt ja tulevaisuudessa. Kantavana ajatuksenani on ollut saada oma kotipesä kuntoon, lähiviestintä haltuun ja mennä sitten vasta muiden avuksi. 

Olen yhtä Facebook-julkaisua lukuun ottamatta tehnyt pelkkää sisäistä viestintää. Olemme tiimini kanssa huolehtineet ensin asiakkaiden asiat ja tilanteet kuntoon, sitten keskittyneet yritykseemme, sen tulevaisuuden näkymien läpikäyntiin ja työntekijöiden töiden jatkuvuuden mahdollisuuksien selvittämiseen. Olen saanut suurta apua Suomen Yrittäjien sisällöistä ja tukea alkuviikosta yrittäjäjärjestön perustamasta #Ostapieneltä -Facebook-ryhmästä.

Viestintä-Pirittan ei ole vielä tarvinnut viestiä ulospäin, sillä se ei ole ollut tässä tilanteessa se tärkein asia. Monilla muilla organisaatioilla näin kuitenkin on. Tärkeintä onkin keskittyä olennaiseen ja sanoa oikeilla kanavilla selkeästi ja tiiviisti se, mikä on kullekin kohderyhmälle merkityksellisintä.  

Olemme nyt kaikki omalla tavallamme ottaneet ensimmäiset askeleet uuden edessä. Matka tulevaan on alkanut ja kukaan meistä ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Tehdään kuitenkin seuraavaksi alkavasta aikakaudesta mahdollisimman hyvä, ainakin viestimällä hyvin.

Jaa faktaa ja sano vähintään se, mikä on tärkeintä. 

10 asiaa, jotka ovat auttaneet minua eteenpäin – viestimään ja toimimaan

Olen kuluneen viikon aikana kirjannut omaa ja tiimini toimintaa helpottamaan muutamia asioita, jotka haluan jakaa myös tässä. Nämä ovat auttaneet itseäni tilanteissa, joissa paniikki meinaa ottaa vallan tai toiminta ei hetkellisesti pysy hanskassa. Vinkit eivät ole pelkästään viestintävinkkejä, mutta toisaalta ja etenkin tässä nykyhetkessä: ihan kaikki mitä me teemme, on tavalla tai toisella viestintää. 

  1. Rauhoitu ja rauhoita. Laita ensin happinaamari omille kasvoille, auta sitten muita. 
  2. Keskity olennaiseen, fokusoi tärkeimpään. 
  3. Anna tilanteen rauhoittua ja kaikkien asettua tähän meille uuteen arkeen. Älä hosu, kaikelle on aikansa. 
  4. Sano ne asiat, joilla on eniten merkitystä. 
  5. Tarjoa tukea oikeisiin asioihin ja oikeaan aikaan. 
  6. Auta kaikkia viemään samaa viestiä. Jaa faktaa, älä ruoki fiktiota. 
  7. Toimi niin normaalisti kuin mahdollista ja pidä rutiineista kiinni. 
  8. Hengitä, syö ja käy ulkona, jos vielä voit. Sano että välität, rakastat ja olet kiitollinen. 
  9. Älä panikoi – keskity tärkeimpään ja sinulle tärkeimpiin. 
  10. Muista, että me olemme kaikki samassa veneessä. Seilataan se yhdessä turvallisesti satamaan. 

Pysykää terveinä, kunnioittakaa meille annettuja ohjeita epidemian hillitsemiseksi ja huolehtikaa toisistanne! 

*************

Tukea organisaatioiden viestintään poikkeustilanteessa

Viestintä-Piritta tarjoaa tukea ja lisäkäsiä organisaatioiden viestintään koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Asiantuntijamme ovat käytettävissä silloin kun apua eniten tarvitaan ja niissä aiheissa, jotka tukevat organisaatioita parhaiten tässä kaikkia koskettavassa tilanteessa.

Lue lisää Viestintä-Pirittan etätukipalveluista.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajatuksia viestinnän merkityksestä poikkeustilanteessa ja 10 vinkkiä tilanteista selviämiseen