Blog

}

Viewing post details...

Viisi kultaista ohjetta timanttiseen sisältöön Snapchatissa

  • 3208 Views
  • /
  • 2 Comments
  • /
  • in Blogit
  • /
  • by Piritta

Viestintä-Pirittan tiimin Snapchat-asiantuntija Elina Sorsa kirjoittaa kolmen bloggauksen sarjassaan Snapchatin hyödyistä ja käyttömahdollisuuksista sekä antaa vinkkejä timanttiseen sisältöön ja mittaamiseen Snäpissä.

 

SNAPCHAT-BLOGGAUS OSA II

Viisi kultaista ohjetta timanttiseen sisältöön

 

Organisaatioiden kannalta tärkein Snapchatin käyttötapa on ehdottomasti MyStoryn eli oman tarinan rakentaminen. MyStory on näkyvissä kaikille seuraajille ja siihen lisätyt snäpit ovat kukin näkyvissä 24 tuntia. Snäpit voivat olla kuvia tai videoita, joiden maksimikesto on 10 sekuntia ja niiden ulkoasua voi muokata muun muassa erilaisten suodattimien, tarrojen ja tekstin avulla.

 

Ensimmäinen askel: tarkista mahdolliset tekniset vaatimukset etukäteen.

Huomioi älypuhelimen ominaisuudet: onko kamera laadukas vai onko kuva samea tai pätkivä? Entä millaista ääntä sillä voi kuvata; säriseekö ääni, jos kuvataan esimerkiksi esiintyvää bändiä? Onko valaistus riittävä? Tarvitaanko stylus-kynä vai onnistuuko tuhertelu sormin? Vaatiiko jokin snäppi jalustaa vai kelpaako käsivaralla kuvaaminen?

 

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että laitevaatimukset Snapchatin käyttöön eivät ole kummoiset, mutta toki laitteiston laadun parantuessa myös sisällön kiinnostavuusaste nousee. Ei kuitenkaan kannata ottaa turhia paineita: yksi Snapchatin kiehtovuuden tukijaloista on juuri hiomaton, aito läsnäolo.

 

Kun laitteisto on kunnossa, voi alkaa tuottaa sisältöä. Seuraavassa esitellään viisi kultaista ohjetta vangitsevan MyStoryn luomiseen.

 

  1. 1. Kaikki alkaa tavoitteista.

    Kuten kaikessa muussakin some-toiminnassa, olennaista on aloittaa pohtimalla tavoitteita. Mitä haluat saada aikaan? Millainen MyStory saa aikaan halutun reaktion? Miten yleisösi reagoi? Selkeät tavoitteet helpottavat tarinan rakentamista ja vähentävät ”turhien” snäppien julkaisemista.

 

  1. 2. Kunnioita palvelun omaa kulttuuria.

    Älä tuota sellaista sisältöä, joka ei sovi Snapchatiin. Esimerkiksi perinteinen TV-mainos ei toimi Snapchatissa. Seuraa muita ja ota mallia kiehtovista toimijoista.

 

  1. 3. Keskiössä rytmitys ja konteksti.

    Mieti, onko snäppi parempi kuvana vai videona. Käytä molempia sopivassa suhteessa – oman tyylin löytää vain kokeilemalla. Lähes jokainen kuvasnäppi on parhaimmillaan (vain!) 1-4 sekunnin kestolla. Videosnäppi voi kestää jopa kymmenen sekuntia, mutta niidenkin pituutta kannattaa harkiten vaihdella.

 

Hyvin rytmitetty MyStory on sellainen, jonka katseleminen ei kyllästytä: jokaisen snäpin katsoo loppuun asti sen sijaan, että hyppäisi ”tylsät kohdat” yli. Kasvojen näyttäminen on aina suositeltavaa, mutta älä jaarittele – leijuvaa päätä ei jaksa kovin kauaa katsella.

 

Hyvä esimerkki onnistuneesta rytmityksestä on Ignite Social Median toteuttama Snapchat-webinaari eli ”snäpinaari”. Voit katsoa sen täältä: https://www.youtube.com/watch?v=ixq3MALMZto.

 

Huomio: Varo irrallisia snäppejä, joiden konteksti jää epäselväksi. Pidä huolta, että myös uudet seuraajat tai sellaiset, jotka eivät nähneet viime viikon tiistain MyStorya, saavat riittävästi tietoa ja ymmärtävät, mistä snäpeissäsi on kysymys. Usein tähän riittää muutama avaava sana tai selittävä lisäteksti.

 

  1. 4. Panosta visuaalisuuteen.

    Snapchatin muokkaustyökaluilla snäppien ulkoasua voi muokata yllättävän paljon. Valttia on tarkoituksenmukaisuus: jokaiseen snäppiin ei kannata käyttää kaikkia olemassa olevia muokkausvaihtoehtoja, vaan pitää tyyli kohtalaisen yksinkertaisena. Toisaalta täysin muokkaamattomat snäpit eivät kovin usein ole suositeltavia – Snapchat-kulttuurissa tarkoituksena on kertoa tarinoita palvelun tarjoamilla mausteilla höystettynä.

 

Oman tyylin ja ”jujun” löytää tekemällä. Mieti jokaisen snäpin kohdalla seuraavia asioita: onko teksti parempi käsin vai tekstityökalulla kirjoitettuna? Lisäätkö emojin, (liikkuvan) tarran vai piirrätkö kuvan itse? Huomioi myös asettelu ja jätä tarvittaessa tekstille tilaa snäppiä kuvatessasi.

 

  1. 5. Yllätä yleisösi.

    Tuota monipuolista sisältöä, joka saa yleisösi reagoimaan. Tee pienoiselokuvia, järjestä kilpailuja, tartu ajankohtaisiin aiheisiin ja tarjoa mahdollisuuksia osallistua. Älä tavoittele täydellisen hiottua sisältöä, vaan panosta hauskaan, osallistavaan läsnäoloon.

 

+ Bonus: Tee oma geosuodatin!

Snapchatin geosuodattimet eli geofiltterit ovat yksi palvelun suosituimmista ominaisuuksista. Näitä ”merkkejä” voi lisätä snäppeihin sijainnin mukaan ja niitä on olemassa sekä tapahtumille että kiinteille paikoille (esimerkiksi Pariisi, naistenpäivä, Kontula, Super Bowl).

 

Geosuodattimia voi tehdä itse osoitteessa https://www.snapchat.com/l/fi-fi/geofilters. Oletko järjestämässä tapahtumaa, jolle haluat lisänäkyvyyttä Snapchatissa? Luo tapahtuman ajaksi oma geosuodatin, kerro siitä etukäteen MyStoryssasi ja käytä sitä ahkerasti tapahtuman aikana. Huomaa, että tilauspohjaiset geosuodattimet ovat maksullisia.

 

 

Edellisessä Snapchat-bloggauksessa keskityttiin Snapchatin suosion syihin. Seuraavaksi blogisarjassa kerrotaan, kuinka Snapchatissa onnistumista voi mitata.

 

Viestintä-Piritta järjestää syksyllä laadukkaaseen sisällöntuotantoon keskittyvän Snapchat-koulutuksen 16.11.2016. Kouluttajana toimii tämän blogisarjan kirjoittaja ja Viestintä-Pirittan asiantuntija Elina Sorsa.
Lue lisää koulutuksesta täältä.

Share Button

Comments

2 thoughts on “Viisi kultaista ohjetta timanttiseen sisältöön Snapchatissa

  1. Pingback: 3 + 3 vinkkiä: Onnistumisen mittaaminen Snapchatissa | Viestintä-Piritta

  2. Pingback: Kolme syytä, miksi Snapchat on vertaansa vailla | Viestintä-Piritta

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


seven − three =

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2