Blog

}

Viewing post details...

Mitä järjestösome järjestöväelle merkitsee?

Piritta vetää bloggauksessaan yhteen, millaisia järjestösome-näkökulmia saatiin kasaan Suomi Areenan somedrinkeillä, jotka Viestintä-Pirittan Anne ja Piritta kutsuivat kokoon heinäkuussa Porissa.

 

Mitä järjestösome järjestöväelle merkitsee?

 

Kesäloma oli ja meni, mutta hyvä loma olikin. Heinäkuu kului pääasiallisesti lomatunnelmissa niin Lapin erämaissa kuin sähköttömällä mökillä. Pieni pirskahdus järjestösomea saatiin kuitenkin kuuluville ja näkyville Suomi Areenassa Porissa, missä olimme paikalla Viestintä-Pirittan tiimin edustajina Anne Lindforsin kanssa.

 

Itselleni Suomi Areena oli uusi kokemus, vaikka se järjestettiinkin jo kymmenettä kertaa. Keskustelutilaisuuksista, paneeleista, kutsuvierastilaisuuksista, kansalaistorista ja lukuisista muista pienistä tapahtumista koostuva Suomi Areena oli koonnut tänä vuonna Poriin ennätysmäärän ihmisiä. Oli erinomaisen mukavaa olla paikalla ja tavata niin vanhoja kuin uusiakin tuttuja.

 

Paikalla oli myös runsaasti järjestöjen edustusta, joihin oli ilo törmätä niin kansalaistorilla Porin torilla kuin eri keskustelutilaisuuksissa ja muissa tapahtumissa. Tästäkin syystä halusimme Annen kanssa tarjota mahdollisuuden järjestöväen kohtaamiselle järjestösomen merkeissä. Järjestimme kaksi vapaamuotoista Järjestösomedrinkit -nimellä kulkevaa terassitapaamista, missä keskustelu viestinnästä ja järjestösomesta virisikin vallan vilkkaana.

 

Tiistain ja torstain järjestösome-drinkeillä kävi väkeä kymmenittäin ja myös kymmenistä eri järjestöistä. Koska kyseessä oli vapaamuotoinen tapaaminen, ei sen kummempaa ohjelmaa ollut, mutta väki viihtyi ja juttu luisti. Otimme paikalla olleista kuvia Viestintä-Pirittan Instagram-tilille, joita pääset selaamaan täältä. Torstain drinkeillä osallistujat saivat myös haastavan tehtävän: miettiä, miten he kiteyttäisivät järjestösomen merkityksen ja hyödyn.

 

“Tämän vuoksi järjestösome…”

 

Mitä järjestösome siis merkitsee paikalla olleille järjestöihmisille? Jaoimme kommentit myös Viestintä-Pirittan Instagram-tilille, mutta tässä näkemykset ovat vielä yhdessä koossa listattuna.

 

Allianssin Reija Salovaara ja Kirsi Uusitalo tiivistivät asian:

“Some on hyvä kanava tehdä omaa työtä näkyväksi. Ollaan yhdessä #hupparikansanpuolella!”

 

Yksi elämä -hanketta tapaamisessa edustaneiden Leena Niemisen ja Marjut Niemistön kanssa kävimme keskustelua siitä, miten uudet ihmiset saataisiin innostumaan somesta ja jakamaan rentoa ilosanomaa terveydestä omilla some-kanavillaan. Joitakin ratkaisuja tähän ovatkin mm.:

- malliesimerkkinä toimivat järjestöjen rohkeat suunnannäyttäjät

- somen hyötyjen kertominen ihmisille, joita voivat olla esimerkiksi vertaisryhmät tai hyödyllisen tiedon saaminen

- konkreettinen järjestöasioihin liittyvän tiedonjakaminen, josta ihmisille oikeasti on hyötyä

 

Malliesimerkkiä sivusi myös paikalla pyörähtänyt SOSTEn Anne Knaapi, joka tiivisti järjestösomen näin:

“Ainainen oppimisen ihanuus ja kurjuus liittyy järjestösomeen oleellisesti. Joskus on mentävä epämukavuusalueelle, mutta sehän vasta mukavaa onkin!”.

 

Annen kanssa keskustelimme juurikin siitä, millaista on opetella uusia viestintätapoja ja sitä kautta toimia oman organisaation some-mallina: kun rohkeasti itse ottaa eri kanavia haltuun, se samalla kannustaa myös muita. Ja kun sen tekee aidon inhimillisesti ja näyttää, että virheitäkin sattuu, madaltuu kynnys somettamiseen niin itsellä kuin muiden silmissä.

 

Keskustalainen some-aktiivi Tuija Paavola on osallistunut jo vuosia sitten koulutuksiini ja lähtenyt Annen tapaan rohkeasti kokeilemaan uusia viestintätapoja. Suomi Areenassa hän jakoi tietoa aktiivisesti niin Twitteriin kuin Instagramiinkin. Tuija totesi omassa järjestötyössään haasteeksi sen, miten somen edut saisi parhaalla mahdollisella tavalla osoitettua jo hieman ikääntyneemmille järjestöihmisille.

 

Somen hyödyn tiivisti vastaavasti keskustalainen Timo Oravainen hyvin:

“Verkostot ovat parasta järjestösomessa!”

 

Järjestösomedrinkeillä oli ilo kohdata myös viestintäkouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo, joka on aktiivinen partiolainen. Ei lienekään yllätys, mikä oli Katleenan mielestä parasta järjestösomessa:

“Partio!”.

 

Ja mitä Partioon tulee, nostan viimeiseksi järjestösome-yhteenvedoksi somedrinkeiltä Lounais-Suomen Partiopiirin kolmikon Mari Kousan, Juho Vainion ja Eeva Kivilän mainion tiivistelmän:

 

“Jotta järjestösome on toimivaa ja vaikuttavaa, siinä tulee täyttyä seuraava YAAA-kombinaatio:

1. Yhtenäisyys (esimerkiksi sama hashtag #partioscout käytössä kaikkialla)

2. Aitous (puhutaan asioista silottelematta ja niin kuin asiat ovat)

3. Ajantasaisuus (ollaan mukana niissä kanavissa, mitä tällä hetkellä käytetään ja eletään mukana muutoksessa)

4. Aktiivisuus (ollaan läsnä somessa riittävästi ja osallistutaan keskusteluun)”

 

Näillä järjestösome-pohdinnoilla onkin hyvä siirtyä kohti syksyn toimintoja, niin meillä Viestintä-Pirittan tiimin taholla, kuin järjestöissä! Iloa ja aurinkoa syksyyn siis kaikille, nähdään somessa ja eri some-tilaisuuksissa, joita syksy on pullollaan!

 

Viestintä-Pirittan koulutukset syksyllä (lisätiedot ja ilmoittautumiset heidimaaria@viestintapiritta.fi):

15.9.2015 Järjestösomen mittaaminen

20.10.2015 Instagram haltuun – miksi ja miten

17.11.2015 Vapaaehtois- ja vertaistoiminta sosiaalisessa mediassa

Share Button

Comments

One thought on “Mitä järjestösome järjestöväelle merkitsee?

  1. Somen vierittäminen myös järjestöpuolelle hyvä idea. Mites ne iäkkäämmät järjestöaktiivit, jotka
    eivät pörrää somessa – onko heidät unohdettu kaiken kivan ulkopuolelle…?

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


× four = twelve

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2