Blog

}

Viewing post details...

Koulutus 22.5.2019: Saavutettavuus organisaation verkkosivuilla

  • 135 Views
  • /
  • 0 Comments
  • /
  • in Yleinen
  • /
  • by Piritta


Millaiset ovat saavutettavat verkkosivut ja miten sivusto saadaan mahdollisimman helposti saavutettavaan muotoon? Mitä saavutettavuusdirektiivi tarkoittaa ja ketä se koskee? Miten teen verkkosivuista saavutettavat ilman suurta verkkosivu-uudistusta? Mitä pitäisi ottaa saavutettavuuden kannalta huomioon, kun suunnittelen verkkosivu-uudistusta?


Saavutettavuus organisaation verkkosivuilla


Tässä uutuuskoulutuksessa saat kattavan starttipaketin verkkosivujen käytettävyyden kehittämiseen ja ylläpitämiseen saavutettavuuden näkökulmasta. Kerromme, saavutettavuuden merkityksestä ja tarjoamme konkreettisia vinkkejä siihen, miten verkkosivuista voi kätevästi tehdä monen tarpeisiin sopivat. Tarkastelemme erityisesti, mitä saavutettavuus tarkoittaa näkövammaisten ja kuurojen kannalta.

Kouluttajina toimivat verkkosivuasiantuntija ja sokea yrittäjä Tuomo Burman sekä verkkoviestinnän asiantuntija Piritta Seppälä.


Ilmoittaudu koulutukseen tästä ja hyödynnä ennakkohinta 5.2. saakka!


Saavutettavuus terminä on hiipinyt yleiseen tietoisuuteen viime vuosina, mutta vasta tuoreen saavutettavuusdirektiivin myötä asian ymmärtäminen syvällisesti ja soveltaminen käytännön työssä on noussut monen verkkoviestijän työlistalle. Termi saavutettavuus tarkoittaa digitaalisen maailman – verkkosivujen ja mobiilisovellusten – esteettömyyttä, joten saavutettavuuden huomioonottaminen verkkopalveluissa on yhdenvertaisuuden edistämistä.


Hyvä saavutettavuus kertoo erilaisten verkkosivujen käyttäjien tarpeiden huomioimisesta ja verkkoaineiston helposta lähestyttävyydestä. Lisäksi hyvä saavutettavuus tarjoaa mahdollisuuden osallistumiseen yksilöiden erilaisista ominaisuuksista tai rajoitteista riippumatta. Saavutettavuus merkitsee kohteen helppoa lähestyttävyyttä kaikenlaisille ihmisille, myös vammaisille tai toimintarajoitteisille.


Euroopan Unionin saavutettavuusdirektiivissä saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että verkkosivujen ja mobiilisovellusten sisällöt ovat sellaisia, että kuka tahansa voisi niitä käyttää ja ymmärtää mitä niissä sanotaan. Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena onkin edistää kaikkien mahdollisuutta toimia täysivertaisesti digitaalisessa yhteiskunnassa ja parantaa digitaalisten palveluiden laatua. Saavutettavuusdirektiivin asettamat vaatimukset monien organisaatioiden verkkosivujen ja mobiilipalveluiden saavutettavuuteen käynnistyvät portaittain syksyllä 2019.


Tässä koulutuksessa tarjoamme tuhdin tietopaketin saavutettavuudesta ja saavutettavuusdirektiivin vaatimuksista sekä paljon käytännön vinkkejä verkkosivujen kehittämiseen ja saavutettavuuden edistämiseen. Koulutuksessa pääset kuulemaan, miten sokea ja kuuro käytännössä käyttävät verkkosivuja ja mitkä asiat ovat heidän kannaltaan tärkeitä ottaa huomioon. Saat myös vinkkejä hyvistä verkkolähteistä, joista pääset paneutumaan aiheeseen vielä syvemmin tarpeen tullen.


Koulutuksen sisältö

  • – mitä saavutettavuus tarkoittaa ja mitä se merkitsee verkkosivujen käyttäjille
  • – mikä on saavutettavuusdirektiivi ja ketä se koskee
  • – millaiset ovat saavutettavat verkkosivut käytännössä
  • – mitä asioita tulee ottaa huomioon verkkosivuja päivitettäessä tai verkkosivu-uudistuksessa
  • – vinkkejä sivustojen päivittämiseen käytännön mallien kautta
  • – tietoa, mistä löydän lisää informaatiota aiheesta


Koulutuksen jälkeen osallistujat

  • – ymmärtävät saavutettavuuden merkityksen niin organisaation kuin näkövammaisten ja kuurojen kannalta katsottuna
  • – kuulevat, miten sokea ja kuuro käytännössä hyödyntävät verkkosivuja ja mitkä asiat ovat erityisesti huomioitavia jokaisella verkkosivustolla
  • – saavat konkreettisia vinkkejä siihen, miten sivustot saadaan päivitettyä mahdollisimman helposti saavutettaviksi
  • – saavat ohjeita ja malleja, joihin on hyvä kiinnittää huomiota verkkosivu-uudistusten yhteydessä saavutettavuus mielessä pitäen
  • – tietävät, mitä saavutettavuusdirektiivi tarkoittaa ja ketä se erityisesti koskee
  • – löytävät helposti verkosta lisätietoa saavutettavuutta käsittelevistä lähteistä


Koulutus räätälöidään sopimaan osallistujien tilanteeseen ja osallistujat saavat etukäteen ennakkokyselyn tätä varten. Osallistujille lähetetään noin viikkoa ennen koulutusta tarkemmat ohjeet koulutukseen valmistautumista varten. Koulutustilassa on langaton verkkoyhteys.


Kouluttajina toimivat Tuomo Burman ja Piritta Seppälä.


Kenelle?

Koulutus on tarkoitettu kaikenlaisten organisaatioiden, niin yritysten, järjestöjen kuin julkishallinnon organisaatioiden verkkosivujen kehittämisestä, ylläpidosta ja saavutettavuudesta vastaaville henkilöille. Osallistua voivat myös henkilöt, jotka ovat yleisesti kiinnostuneita verkkosivujen saavutettavuudesta ja muokkaamisesta entistä toimivampaan suuntaan.


Aika

Tiistai 22.5.2019 klo 13-16


Paikka

Meeting Park KAMPPI, Salomoninkatu 5 c, Helsinki.


Hinta

Koulutuksen hinta on 220 € + alv 24 %, sisältäen kahvitarjoilun ja koulutusmateriaalit sähköisenä.

HUOM! Hyödynnä kevään etuhinta 200 € + alv 24 % – nopean varaajan etuhinta on voimassa 5.2.2019 saakka!


Kouluttajat

Tuomo Burman, Kuopion Softop Oy

Piritta Seppälä, Viestintä-Piritta Oy



Tiedustelut

info@viestintapiritta.fi


Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu koulutukseen tästä.


Ilmoittautumista varten tarvitset seuraavia tietoja:

– Nimesi ja taustaorganisaatiosi

– Puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteeseesi

– Laskutusosoite (verkkolasku tai sähköposti), mahdolliset tarvittavat viitetiedot

– Mahdollinen erityisruokavaliosi


Mikäli ilmoitat samalla kertaa useampia osanottajia, voit lisätä ilmoittautujan lisäksi tulevien henkilöiden yhteystiedot (nimi, titteli, sähköpostiosoite, puhelinnumero ja erityisruokavalio) lähetettyäsi ilmoittautuslomakkeen.


Peruutusehdot

Viimeinen peruutuspäivä on kahta viikkoa (14 vrk) ennen tilaisuutta. Mikäli osallistuminen perutaan tämän jälkeen (3-13 vrk ennen tilaisuutta), laskutamme 50 % tilaisuuden hinnasta. Kaksi (2) arkipäivää ennen tilaisuutta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistujan vaihto koulutukseen on maksutonta.


*******************


Etkö löytänyt etsimääsi aihetta?

Haluatko tilata omalle organisaatiollesi räätälöidyn koulutuksen, konsultaation tai puheenvuoron jostakin muusta viestinnän aihepiiristä?

Ota yhteyttä hallintokoordinaattoriimme ja kerro lisää toiveistasi: info@viestintapiritta.fi.


Viestintä-Piritta tarjoaa koulutusta ja konsultaatiota myös mm. seuraavista aihepiireistä:

– Asiantuntijana somessa: johdon, viestijöiden ja henkilöstön koulutus somen käyttöön (myös käytännön työpajat mm. Twitterin ja LinkedInin käyttöön johtajan tai asiantuntijan käytössä)

– Sosiaalisen median strategian sparraus ja konsultointi: strategian päivitys tai aloitus

– Sosiaalisen median onnistumisen analysointi -konsultaatio: tuki analyysien tekemiseen, some-kehittäminen analyysien pohjalta, analyysien tekeminen tilaajan puolesta, raportoinnin ja kehittämistyön tuki

– Organisaation some-linjausten tekeminen tai päivittämisen tuki

– Some-kanavien käytännön koulutukset: Facebook-sivun ylläpitäjän koulutus, Facebook-mainonta, Twitter, LinkedIn henkilö- ja organisaatiokäytössä, Instagram, Snapchat, Facebook-liven ja Periscopen käyttö osana organisaation viestintää

– Kuva osana organisaation viestintää: hyvän kuvan abc ja kuvat somessa

– Video osana organisaation viestintää: videon tekeminen ja video somessa

– Some-trendit ja niiden hyödyntäminen osana organisaation viestintää

– Tapahtumaviestinnän ja somettamisen tuki: suunnittelu, tapahtuma-aikainen viestintä ja näkyvyys-analyysit tapahtumien jälkeen

– Blogikoulutukset: blogi organisaatiolle ja blogikirjoittamisen koulutus

– Verkkokirjoittamisen koulutukset

– Verkkosivu-uudistusten sparraus

Share Button

Comments

Comments are closed.

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2