Blog

}

Viewing post details...

Järjestön hyvät kotisivut – 5 vinkkiä suunnitteluun

Kävin tällä viikolla puhumassa Hämeenlinnan Setlementin ja muiden paikallisten järjestöjen viestijöille hyvistä verkkosivuista ja niiden kehittämisestä. Verkkosivu-uudistukset ovat ajankohtainen asia monelle paikalliselle yhdistykselle ja valtakunnalliselle liitolle. Riippuen organisaation koosta verkkosivu-uudistukseen voi kulua aikaa ja rahaa erilaisia määriä.

Viestintä-Piritta on ollut mukana konsultoimassa verkkosivu-uudistuksen suunnittelua mm. Martoille ja Suomen NMKY:n liitoille ja paikallisyhdistyksille. Lähiajoilta löytyy vahvaa kokemusta uudistusprosessin läpiviemisestä myös ihan omasta takaa. Voit lukea tästä kyseisestä prosessista bloggauksesta “Viestintä-Pirittan uusien verkkosivujeni tarina”.

Oli kyseessä sitten iso tai pieni uudistus, tässä on muutama vinkki, joihin kannattaa kiinnittää huomiota jo suunnitteluvaiheessa ennen kuin alkaa etsimään sivuille tekijää.


1. Mitä lähdette uudistamaan?

Tee nykyisten sivujen analyysi: mitä sivuilla on, mitkä ovat sivujen päänavigaatiot, paljonko on alasivuja ja niiden alasivuja? Mikä sivuilla on ehdottoman tarpeellista, mitä voi jättää pois? Entä mitä nyt olemassa olevista sivuista voi yhdistää keskenään? Pyrkimyksenä kannattaa pitää seuraavia asioita: selkeät päänavigaatiot, mahdollisimman vähän alasivuja ja siirtymisen helppous sivulta toiselle.


2. Ketä varten sivunne ovat olemassa?

Listaa järjestön kohderyhmät ja laita ne tärkeysjärjestykseen viestinnän tavoitteidenne mukaisesti. Pohdi myös organisaation koko strategiaa: kuuluuko strategisiin tavoitteisiinne tällä hetkellä esimerkiksi uusien jäsenten hankkiminen tai päätöksentekoon vaikuttaminen? Ota nämä linjaukset huomioon verkkosivujen sisältösuunnitelmaa ja rakennetta pohtiessanne. Pääsivujen nimeämiseen kannattaa myös keskittyä rauhassa ja tehdä ne sivujen käyttäjät mielessä pitäen.


3. Mitä sivuilla pitää olla?

Lähde rakennesuunnittelussa liikkeelle mieluummin liian vähästä kuin liian paljosta. Tämä liittyy oleellisesti myös sivujen sisällöntuotantoon ja verkkokirjoittamiseen. Tiivis, informatiivinen, kiinnostava ja linkein höystetty sisältö kiinnostaa. Luettavuutta parantavat puolestaan listat ja kuvat. Muista puhua tavoittelemiesi ihmisten kielellä ja luoda sisältöä, joka kiinnostaa tavoittelemianne ihmisiä.


4. Miten aktivoida sivuilla vierailevat henkilöt?

Palaa kohdan 1. tavoitepohdintaan ja mieti, mitä sivuillasi pitää olla, että esimerkiksi potentiaalinen uusi jäsen todella saataisiin liittymään jäseneksi. “Liity jäseneksi”- tai “Tilaa uutiskirje” -painikkeet kannattaa tuoda mahdollisimman näkyville sivuilla, että sivujen lukija niihin myös tarttuu. Kun järjestöstänne kiinnostunut henkilö tilaa uutiskirjeenne, tavoitatte hänet sitä kautta aina uudelleen ja voitte saada hänet näin myös myöhemmin kiinnostumaan toiminnastanne ja jäsenyydestänne.


5. Järjestön sivustouudistuksen käytännön asiat

Ennen kuin lähtee kilpailuttamaan sivujen tekijöitä, kannattaa miettiä myös seuraavat asiat kuntoon: paljonko hankkeeseen on käytettävissä rahaa, kuka vastaa projektin vetämisestä, ketkä voivat osallistua sisällöntuotantoon ja koska uudet sivut pitäisi olla valmiina? Suositeltavaa on varata uudistukseen reilusti aikaa suunnitteluun, sisällön uudelleen kirjoittamiseen sekä tekniseen toteutukseen.

Kaiken pohdinnan jälkeen hyvä pohjasuunnitelma helpottaa teitä kokonaisuudessaan tekemään tarjouspyynnön, johon palveluntarjoajien on helppo vastata.

Hämeenlinnan Setlementille pitämäni “Hyvät kotisivut järjestölle” -esitykseni on selattavissa Slideshare-tililtäni ja tässä alla.

 

 

 

 

Share Button

Comments

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


+ eight = nine

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2