Blog

}

Viewing post details...

Haluaako Facebook valokuvasi? (eli valaistusta uusiin käyttöehtoihin)

Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen ja Viestintä-Pirittan tiimiin kuuluva sosiaalisen median kouluttaja Peter Lindberg kertoo bloggauksessaan, mitä Facebookin käyttöehtojen uudistukset käytännössä tarkoittavat.

Haluaako Facebook valokuvasi eli valaistusta uusiin käyttöehtoihin

Käyttöehtojen muutos Facebook –palvelussa on saanut käyttäjiltä kritiikkiä; monet minunkin ystäväni ovat laittaneet seinälleen vastalauseeksi oman julistuksen, joka takaa heille edelleen täydet oikeudet omiin kuviinsa.

Ylen haastatteleman asiantuntija Katja Lindroosin mukaan käyttäjä ei voi kuitenkaan yksipuolisella ilmoituksella muuttaa palvelun käyttöehtoja.

Laajasti käytössä olevien digitaalisten palveluiden luonteeseen kuuluu, että luomalla käyttäjätunnuksen ja käyttämällä palvelua sitoutuu myös palvelun ehtoihin. Käyttäjätunnuksen luominen vastaa allekirjoitusta normaalissa sopimustilanteessa.

Tarkoittaako tämä, että kaikki ladatut kuvat ovat nyt Facebookin omaisuutta ja he voivat tehdä niillä mitä haluavat? Ei. Nostaisin esiin muutaman asian Facebookin käyttöehdoista, jotka ehkä rauhoittavat käyttäjien mieltä.

1.

Facebook ei tietenkään voi eikä halua muuttaa kansainvälistä tai paikallista lakia tekijänoikeuksien suhteen ja toteaa käyttöehdoissaan selkeästi ” Kaikki Facebookiin lisäämäsi tiedot ja sisältö ovat omaisuuttasi”. Pelkästään tämä tekee sosiaalisessa mediassa leviävästä julkaisusta tarpeettoman.

2.

Kuvat ovat Facebookin ”omaisuutta” vain sen ajan kun ne ovat palvelussa. Kun kuvat poistaa tai poistaa oman käyttäjätunnuksensa palvelun oikeus kuviin poistuu. Kyse ei siis ole pysyvästä oikeudesta ja henkilöllä on siten jatkuvasti kontrolli julkaisemastaan materiaalista.

Poikkeuksena ovat muille jaetut kuvat, joko viesteissä tai ystävien seinille liitettyinä. Tämä materiaali ei poistu eikä Facebook voi kontrolloida sitä, kuinka ystäväsi käyttävät materiaalia. Jos tämä asia huolettaa erityisesti, voit kiertää sen jakamalla kuvia vain omalla seinällä tai valokuvakansioissa. Facebook myös varoittaa, että kuvat säilyvät palvelun varmuuskopioissa ”jonkin aikaa” ennen kuin poistuvat lopullisesti, mutta silloin kukaan ei enää näe niitä.

 3.

Käyttöehdot tulisi nähdä osana amerikkalaista kulttuuria ja varsinkin oikeuskäytäntöä. Monet lakitoimistot elävät joukkokanteista ja Facebookin kokoinen megakorporaatio on ideaali kohde hyökkäyksille.

4.

Käyttöehdot ovat myös edellytys Facebookin perustoiminnoille. Mikäli palvelulla ei ole oikeutta kuviin, se ei voi toteuttaa tarkoitustaan eli olla yhteisöllisen jakamisen kanava. Toisin sanoen kun julkaisua tehdessään valitsee päivityksen julkisuusasetuksista ”Kaverit” tai ”Julkinen”, Facebookilla täytyy olla sinulta lupa käyttää sisältöäsi ja näyttää se toivomallasi tavalla.

Toisin sanoen olet myös ominaisuuksien tasolla itse hallitsemassa kuka sisältösi näkee. Uudet, yksinkertaisemmat oikeusasetukset pyrkivät ohjaamaan valitsemaan kolmesta julkaisujen näkyvyyden perusasetuksesta: vain sinulle itsellesi, kavereillesi ja täysin julkinen näkyminen. ”Julkinen” – asetus lisää riskiä, että kuvat lähtevät leviämään laajemmalle.

Mikäli yksityisyys on itsellesi tärkeä asia, on hyvä pitää mielessä, että ”Julkinen”-asetuksella Facebook ei voi kontrolloida sitä miten kuvat leviävät. Kuka tahansa voi kopioida digitaalisen kuvan napin painalluksella. Kuviin on mahdollista lisätä itse vesileima tai kopiosuojaustietoa sopivalla kuvankäsittelyohjelmalla. Myös joissain kameroissa on ominaisuus, jolla jokaiseen kuvaan liitetään mukaan metatietona kuvan ottaja / omistaja.

Paras turva on kuitenkin oma käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa. Kukaan ei voi antaa varmoja takeita siitä, miten sisällöt ja tiedot leviävät tai säilyvät. Tulisi ajatella, kuten jokaisen sähköpostin kohdalla; seisotko jokaisen kirjoittamasi sanan takana, jos sähköposti lähetetään edelleen kaikille kollegoillesi tai julkaistaan Facebookissa kuten monille asiakaspalvelun sähköposteille on käynyt. Kannattaa myös odottaa yön yli kiukun tai alkoholin haihtumista ennen kuin painaa Julkaise-painiketta.

Käyttäytyminen koskee tietysti myös muiden ihmisten huomioimista. Kuvan ottamisen hetkellä voi varmistaa kysymällä, onko kenelläkään mitään Facebookissa julkaisua vastaan. Monille julkaisu sopii, mutta he eivät välttämättä halua itseään merkittäväksi kuviin. Lasten suhteen tulee tietysti olla myös varovainen, enkä julkaisisi mitään lapsia koskevaa materiaalia Julkinen –asetuksella.

Entäs ne salaliitot?

Jos asiaa haluaisi pohtia hieman vainoharhaisesti, käyttöehtojen mainostamiseen liittyvät asiat ovat oikea paikka tutkittavaksi. Ehdot tekevät sangen selväksi, että käyttäjän tietoja voidaan käyttää markkinoinnin kohdentamiseen ja tässä kohdassa on myös epämääräinen lisäklausuuli, että vaikka tietojen kerääminen / markkinointi vaatii aina Facebookilta luvan, he eivät tulkitse kaikkea markkinointihenkistä toimintaa luvanvaraiseksi.

Käyttäjä voi olla sangen varma, että kuvia analysoidaan ja tietoja käytetään markkinoinnin kohdentamiseen. Varsinkin jos ajattelee, että Facebook omistaa Twitterin käyttäjämäärissä ohittaneen Instagramin ja suositun WhatAppin, heillä on sangen tarkka kuva siitä missä asut, mitä syöt, mitä harrastat ja niin edelleen. Onko siitä haittaa, on mielipidekysymys.

Poliisi ainakin neuvoo jättämään lomakuvien julkaisun vasta loman jälkeiseksi puuhaksi etteivät vorot saisi hyviä vinkkejä. Toisaalta saamme mahdollisesti oikein kohdennettua markkinointia asioista, jotka meitä oikeasti kiinnostavat sekä tietysti itse palvelun ilmaiseksi käyttöömme.

Vähemmän vainoharhainen ajatus on se, että kun käyttää Yhdysvalloissa kotiaan pitävää palvelua, valtiolla on pääsy kaikkeen materiaaliin mukaan lukien yksityiset viestit. Ikävä kyllä elämme hullussa maailmassa ja myös terroristit käyttävät sosiaalista mediaa työkaluna. Jos vastapuolella on valtio, oikeustapaukset ovat todistaneet ettei Yhdysvalloissa ole digitaalisessa mediassa enää lainkaan yksityisyydensuojaa. Tämänkään ei pitäisi suomalaista peruskäyttäjää häiritä millään tavalla.

Itse pidän oikeuksista noussutta hälyä hieman turhana, mutta vahvoja vastakkaisiakin mielipiteitä on olemassa. Julkinen keskustelu ja oikeustapaukset ohjaavat sosiaaliseen mediaan liittyviä käyttöehtoja kohti kaikille sopivaa konsensusta. Mielestäni peruskäyttäjä voi keskittyä nauttimaan palveluiden hyvistä puolista. Joka tapauksessa sinulla on valta päättää julkaisetko mitään ja mitä julkaiset, ja voit  myös valita käyttämäsi palvelut. Sosiaaliselle medialle olet kuningas; he eivät halua riskeerata sitä, että käyttäjät kävelevät joukolla ulos palvelusta.

Share Button

Comments

3 thoughts on “Haluaako Facebook valokuvasi? (eli valaistusta uusiin käyttöehtoihin)

  1. Kiitos hyvästä artikkelista, näitä ei ole suomen kielellä liikaa. Testasin, että kavereiden seinille liitetyt kuvat voi kuitenkin liittäjä itse poistaa ja silloin ne poistuvat myös kaverin seinältä ja muista paikoista Facebookissa.

    • Kiitos kommentista, noin se taitaa tosiaan mennä. Facebook pyrkii vapautumaan vastuusta, jos kaverit laittavat kuvat eteenpäin niin, että alkuperäisen julkaisijan kontrolli katoaa.

  2. Pingback: Facebook-sivun ylläpitäjän tehoaamu: sivun analysointi käytännössä ja mainonta 7.5.15 | Viestintä-Piritta

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


− three = two

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2