Blog

}

Viewing post details...

CMAD ja sometrendit 2017

  • 426 Views
  • /
  • 0 Comments
  • /
  • in Yleinen
  • /
  • by Piritta

Viestintä-Pirittan tiimiläinen ja bloggari Susanna Koivisto kirjoittaa, mitä CMAD-tapahtumaan osallistuneet yhteisömanagerit ennustavat somessa tapahtuvan vuonna 2017. Yhteenveto pohjaa Viestintä-Pirittan ständillä vierailleiden henkilöiden näkemyksiin. 

 

 

CMAD-osallistujat ennustivat vuoden 2017 sometrendejä 

 

CMAD, eli Community Manager Appreciation Day järjestettiin Tampereen yliopistolla 23. tammikuuta. Kyseessä oli yhteisömanagereille suunnattu maksuton seminaari, jossa mielenkiintoiset puhujat jakoivat vinkkejä mm. valokuvaukseen, sosiaalisen median analytiikan hyödyntämiseen ja yhteisölliseen sisällöntuotantoon.

 

Viestintä-Piritta oli tapahtumassa mukana kahvituntisponsorina ja vastasi tapahtuman bussikuljetuksista. Ständillämme osallistujat pääsivät ennustamaan sometrendejä vuodelle 2017. Ennustuksista nousi muutamia trendejä ylitse muiden.

 

 

Livelähetykset

Livelähettäminen ja -striimaus osoittautui ylivoimaiseksi ykköseksi, sillä lähes puolet vastaajista arvioi sen nousevan trendiksi vuonna 2017. Rohkeimmat uskalsivat arvioida, että tulevan vuoden aikana lähetysten määrä yritysten viestinnässä jopa kymmenkertaistuu.

 

360 asteen kuvat & VR-lasit

360-asteiset valokuvat eli panoraamakuvat nousivat toiseksi sometrendiksi livelähetysten jälkeen. Kuvien katsomiseen liittyvät myös VR-lasit eli virtuaalilasit, joilla 360-asteen kuvat voi nähdä aidon oloisina ympärillä.

 

Videoiden lisääntyminen 

Jo nyt sosiaalisessa mediassa visuaalinen sisältö on korvannut tekstin, mutta videoiden määrän ja merkityksen odotetaan kasvavan entistä enemmän vuoden 2017 aikana. Videoihin liittyen myös videobloggaus tai tubettaminen eli videoblogin pitäminen YouTubessa tulee kasvattamaan suosiotaan.

 

Mittareiden ja analytiikan hyödyntäminen

CMADin osallistujat arvioivat, että vuonna 2017 organisaatiot oppivat käyttämään yhä enemmän hyödyksi sisällön analysoimiseen tarkoitettuja mittareita ja että jatkossa sosiaalisen median sisältöjä tuotetaan entistä tuloshakuisemmin ja suunnitelmallisemmin.

 

Tavallisten ihmisten ja arjen näkyminen organisaatioiden sosiaalisessa mediassa

Vastaajat olivat sitä mieltä, että organisaatioiden arki ja työntekijät tulevat olemaan yhä suuremmassa roolissa sosiaalisen median kanavilla tulevana vuonna. Tavallisen arjen kuvaaminen tuo sisällöt lähemmäs ihmisiä.

 

Verkostojen merkitys 

Verkostojen merkitys sosiaalisen median kanavilla tulee lisääntymään tulevana vuonna. Verkostoitumista tukevina sovelluksina vastaajat mainitsivat erityisesti WhatsAppin ja Facebook Messengerin, joilla voi pitää kätevästi yhteyttä ihmisiin.

 

Snapchat

Snapchat on tähän asti ollut lähinnä nuorten käyttämä sovellus, mutta CMADin osallistujat ennustavat, että vuonna 2017 myös vanhemmat ihmiset tulevat mukaan Snapchatiin. Odotuksissa on myös, että yhä useammat organisaatiot ottavat sovelluksen haltuun.

 

Myös nämä mainittiin: 

Poliitiinen sisältö, kohtaamiset, Suomi 100 vuotta -teemavuosi, merkityksellisyys, empatia, perinteisten viestintämuotojen syrjäyttäminen, kuvafeedit, julkisen sektorin somekäyttö lisääntyy, webinaarit, tekstitetyt videot, Trump, videoihin musiikit ja äänimaailmat, IG stories haltuun, datan käyttö lisääntyy, markkinointi, tekoäly, laadukas sisältö

 

 

Yhteisömanagerien ja muiden CMAD-kävijöiden ennusteet kuluvalle vuodelle ovat suurelta osin samoja, joista myös Viestintä-Piritta on lähiaikoina puhunut. Joulukuussa julkaistun järjestösomekartoituksen tuloksissa esille nousivat muun muassa strategian laajempi hyödyntäminen sekä ihmisläheisyys.

 

 

Viestintä-Pirittan avoimet koulutukset keväällä 2017:

Katso kevään 2017 koko koulutuskalenteri.

28.2.: Haastavien tilanteiden hallinta sosiaalisessa mediassa

9.3.: Some-strategia ja somen mittaaminen -tehopäivä

22.3.: Asiantuntijana sosiaalisessa mediassa

25.4.: Video osaksi järjestön viestintää

9.5.: Järjestötoiminta näkyväksi tarinallistamisen avulla

23.5.: Hyvän blogin ABC ja taitava blogikirjoittaminen

 

Viestintä-Piritta julkaisi hiljattain myös Snapchatin käyttöoppaan, jonka avulla sekä aloittelijat että hieman jo sovellukseen tutustuneet käyttäjät voivat oppia hyödyntämään sitä organisaatioviestinnässä.

 

 

 

Share Button

Comments

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


one × nine =

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2