Viestintä tänään – miten viestiä ja markkinoida järjestöä?

Piritta oli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa Allianssin viestintäpäivää, joka järjestettiin 6.5.2015 Helsingissä. Tässä bloggauksessa on Pirittan tekemä kooste päivän annista ja yhteenvetoja loistavien puhujien aihepiireistä.

Allianssin #järjestöviestii -päivän parhaat palat

Päivän tunnisteena verkossa oli #järjestöviestii ja päivän aikana käsiteltiin seuraavia aihepiirejä:

– Viestintä tänään – miten markkinoida abstraktia

– Ihmiset järjestön äänenä

– Verkko tukemassa tunnettuutta

Lisäksi iltapäivän työpajoissa tutustuttiin käytännönläheisesti videoiden tekoon ja infografiikkoihin.

Puhujina olivat FinFamin toiminnanjohtaja Pia Hytönen, Yeesin Elina Sorsa, 4H:n viestintäpäällikkö Terhi Käkelä sekä minä.

Videotyöpajan veti Smile Audiovisualin Sasu Sorkio ja infograafien maailmaan johdatteli Evermade Oy:n Tuomas Sauliala.

Bloggauksen lopussa ovat twiittikoosteet koko päivän twiiteistä sekä erikseen molemmista työpajoista.

Viestintä tänään – miten viestiä ja markkinoida abstraktia

Oma johdantopuheenvuoroni käsitteli järjestöviestinnän nykypäivän muutoksia sekä aatteen markkinointia ja myyntiä. Esitykseeni voit tutustua alla olevan SlideShare-esityksen kautta.

Ihmiset järjestön äänenä

Osion aloitti innostavalla otteella toiminnanjohtaja Pia Hytönen FinFami Mielenterveysomaisten Keskusliitosta. Pia kertoi oman johtajana tehdyn sosiaalisen median läsnäolonsa merkityksestä ja antoi vinkkejä muille järjestöille. Puhuttaessa ajankäytöstä somessa, hän tiivisti sen yhteen kentältä kuulemaansa lauseeseen: ”Olen tehokkaampi työntekijä, kun käytän sosiaalista mediaa.” Sosiaalisen median sisäänajon järjestöön Pia sanoi lähtevän strategiasta ja johdosta.

Yksi merkittävä tästä puheenvuorosta esiin noussut asia oli johtajan inhimillinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa. Pia kertoikin twiittaavansa myös muusta elämästään tai vaikkapa mokistaan somessa, sillä näin somessa näkyy kokonaisena ihmisenä, ei pelkästään johtajana.

”Milloin some on duunia?”

Esimerkiksi tähän kysymykseen vastasi Yeesin Elina Sorsa, joka on toiminut järjestön harjoittelijana ja vastannut mm. Yeesin sosiaalisen median läsnäolosta. Elina kertoi esityksessään näkökulmia oman henkilökohtaisen ja työ-somen yhdistämisestä. Hänen puheenvuoronsa herätti keskustelua mm. aiheesta paljonko työasiaa kannattaa jakaa omiin profiileihin? Elina kehotti vastauksessaan valitsemaan ne kanavat, joihin työasiat sopivat parhaiten sekä jakamaan sisältöä fiilispohjalta.

Elinan vinkit duunisomen ja henkilökohtaisen somen erotteluun tiivistyvät tähän diaan:

Elina kertoi myös Yeesin avoimesta suhtautumisesta henkilöstön somettamiseen: ei kieltoja, vaan ohje ”Käytä järkeäsi!”. Kun johto sallii henkilöstön viestiä ja käyttää sosiaalista mediaa, ovat tulokset myös pääasiassa aina positiiviset ja sana järjestöön liittyvistä asioista leviää verkossa useampia kuin pelkästään järjestön kanavia pitkin.

Esityksensä loppuun Elina teki erinomaisen tärkeän kiteytyksen liittyen järjestön vapaaehtoisten haluun jakaa sisältöä järjestöön liittyen omilla some-kanavillaan:

”Järjestön ideologian tulee olla niin innostava, että ihmiset haluavat kuulua siihen ja jakaa sisältöä!”

Ihmisen merkitys kulki koko viestintäpäivän ajan matkassa vahvana. Kun ihminen kokee kuuluvansa hänelle tärkeään yhteisöön ja saa järjestöltä asioita, joilla on hänelle merkitystä, hän myös jakaa eteenpäin mielellään järjestön sisältöjä. Näin ihmisestä tulee järjestön tärkein markkinoija: tyytyväinen jäsen ja järjestölähettiläs.

Viestintäpäällikkö kannustaa ja aktivoi

4H:n viestintäpäällikkö Terhi Käkelän puheenvuoro käsitteli hänen omaa rooliaan uusien viestintätapojen sisäänajajana järjestöön. Asiat, jotka korostuivat vahvasti tässä puheenvuorossa olivat strateginen päätös kehittää viestintää, uusien viestintätapojen perustelu johdolle, sinnikäs työ henkilöstön aktivoinnissa hyödyntämään esimerkiksi sosiaalista mediaa työnsä osana sekä konkreettinen ohjaaminen ja auttaminen.

Terhi kertoi 4H:ssa pyrittävän myös siihen, että sisäinen viestintä on yhteisöllistä. Kun tietoa jaetaan järjestön sisällä avoimesti, on jakaminen tätä kautta myös seinien ulkopuolelle helpompaa. Viestintähenkilöstön roolia uusien viestintätapojen sisäänajossa järjestöön Terhi listasi seuraavasti:

Yhtenä merkittävänä asiana Terhin esityksestä nostettakoon esiin myös nämä kanavavalintoihin liittyvät asiat:

– 4H ei ole mennyt järjestönä vielä Twitteriin, koska siellä vahvemmilla ovat järjestön toimijat omilla profiileillaan

– 4H:lla Instagramiin on panostettu ja juuri siksi, että järjestön kohderyhmä käyttää tätä palvelua

Terhi kannusti järjestöviestijöitä rohkeuteen edetä askel kerrallaan toimivaan viestinnän tulevaisuuteen. Vain tekemällä aktiivisesti, seuraamalla onnistumisia ja kehittämällä toimintaa oppien perusteella on mahdollista onnistua.

Verkko ja some lisäämässä järjestön tunnettuutta

Päivän toinen oma puheenvuoroni käsitteli verkkoviestinnän ja sosiaalisen median roolia osana järjestön tunnettuuden lisääjinä. Esitykseni on selattavissa alla olevan SlideSharen kautta.

Esityksessä on vinkkejä niin verkon hyödyntämiseen löydettävyydessä kuin oman järjestön erottumiseen viestipaljoudesta. Keskustelimme myös nuorten tavoittamisesta tänä päivänä ja siihen liittyen kannattaakin tutustua eBrandin yhdessä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden kanssa tekemään tutkimukseen Nuoret ja some 2015.

Osana verkon ja somen käyttöä sekä nuorten tavoittamista nykypäivänä saimme kuulla myös Pääkaupunkiseudun Partiolaisten Johanna Junkkarin kertoman esimerkin WhatsAppin käyttöönotosta osana järjestön jäsenviestintää.

Johanna on kirjoittanut aiheesta kolme bloggausta, joihin kannattaa tutustua täällä:

WhatsApp järjestöviestinnässä, osa 1

WhatsApp järjestöviestinnässä, osa 2

WhatsApp järjestöviestinnässä, osa 3

Esitykseni aikana sivuttiin myös joitakin uudistuksia some-palveluissa ja Twitter-videoiden kohdalla takarivin Ilka Helo myös testasi tätä toiminnallisuutta:

Päivän aikana Twitter lauloi muutenkin varsin aktiivisesti ja #järjestöviestii oli moneen otteeseen päivän twiitatuimpien aiheiden joukossa. Itse päätin testata Tweetdeckin twiittikokoelmaa Storifyn sijasta ja kokosin päivän twiitit yhteen pakettiin. Voit tutustua niihin tässä alla.

Infografiikkaa ja videoita järjestöviestinnän osana

Iltapäivän kruunasivat video- ja infografiikkatyöpajat, joita olivat vetämässä Sasu Sorkio Smile Audiovisualista ja Tuomas Sauliala Evermade Oy:sta. Osallistujat pääsivät sekä kuulemaan videoiden ja infograafien teosta teoriassa, mutta myös työskentelemään kädet savessa näiden viestintätapojen parissa. Innostunut ja kiinnostunut ilmapiiri säilyi aina päivän loppuun saakka ja tekemiseltä ei ehditty paljoa edes twiittaamaan.

Videovinkkejä ja tunnelmia voi selailla oheisesta Tweetdeck-kokoelmasta:

Tuomaksen lista hyviin infografiikoihin löytyy alta ja heti perään työpajan muut ajatukset ja koosteet:

Ihminen, strategia, kannustaminen, rohkeus tehdä ja askel kerrallaan!

Tähän otsikon sisältöön on hyvä tiivistää koko viestintäpäivän anti. Paljon asiaa yhteen päivään, ja varmasti jotakin uutta jokaiselle. Oma oppini oli ottaa käyttöön videotyöpajassa esitelty yksinkertainen ja näppärä videon käsittelyyn ja leikkaamiseen tarkoitettu sovellus Splice. http://spliceapp.com/

Suuret kiitokset kaikille osallistujille upeasta päivästä omasta puolestani päivän osajärjestäjänä! Hymy huulilla ja iloisena päivän runsaista järjestöviestinnän keskusteluista saavuin kotiin ja ryhdyin vielä kertaalleen lukemaan päivän twiittivirtaa.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Viestintä tänään – miten viestiä ja markkinoida järjestöä?