Työroolissa somessa – henkilöstön innostaminen sosiaalisen median käyttöön
Sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille valtavan mahdollisuuden, mutta miten saada henkilöstö mukaan viestintään? Kokenut viestinnän asiantuntijamme Piritta Seppälä jakaa blogissaan neljä yleistä vinkkiä, joilla organisaatioiden henkilöstöä voi ohjata ja kannustaa rohkeiksi viestijöiksi somessa.
”Kuinka aktivoida asiantuntijat ja johtajat kertomaan työstään sosiaalisessa mediassa?” Tähän kysymykseen olen törmännyt useissa tilaisuuksissa ja koulutuksissani jälleen viime aikoina. Olen kouluttanut aihetta lähes 15 vuoden ajan hyvillä tuloksilla ja asia ei vanhene niin kauan kuin sosiaalisessa mediassa viestintää on.
Asiantuntijoiden, luottamushenkilöiden, johtajien tai järjestöjen vapaaehtoisten innostaminen viestimään työstään sosiaalisen median kanavilla onkin tänä päivänä erittäin tärkeässä roolissa. Jos tai kun organisaation viestinnän ja markkinoinnin resurssit vähenevät, yksittäisen ihmisen voima viestinviejänä on kultaakin kalliimpaa.
Viestinnän ammattilaiset tai viestinnästä oman työn ohella vastaavat ihmiset ovat usein avainasemassa aktivoimassa henkilöstöä someviestijöiksi. Parhaimmillaan viestijät auttavat, tukevat ja hankkivat lisäkoulutusta sitä tarvitseville. Kokosin juuri teille neljä yleistä vinkkiä, joita voi soveltaa omaan organisaatioon.
Neljä vinkkiä innostaa henkilöstöä käyttämään sosiaalista mediaa
1. Auta tunnistamaan somen tarjoamat hyödyt.
Sosiaalisesta mediasta saatavat hyödyt ovat jokaiselle ihmiselle erilaisia. Joku voi syttyä siitä, että somessa voi verkostoitua kansainvälisesti. Toista voi innostaa oman osaamisen esiin tuominen. Kolmas seuraa ajankohtaisia alan uutisia ja neljäs taas haluaa kertoa oman työnsä tekemisestä.
Oivalluta löytämään kullekin parhaat hyödyt, niin someviestinnästä tulee heti luontevampaa!
2. Kerro, mitä kaikkea työstä voi somessa puhua.
Monet pohtivat, mitä somessa saa sanoa tai mistä lähteistä tietoa voi jakaa. Muistuta, että kaikki julkinen tieto sopii myös someen. Usein auttaa, kun vinkkaa erilaisista lähteistä, mistä jaettavaa tietoa löytyy: verkkosivut, media, organisaation somekanavat, sidosryhmien tilit…
Auta löytämään omat aiheet ja tavat viestiä somessa, niin viestinnän rutinoiminen helpottuu.
Muistuta myös medialukutaidon merkityksestä tänä päivänä: kaikki uutisilta näyttävät sisällöt eivät uutisia ole. Yhtä lailla kuva- ja videosisältöihin on hyvä suhtautua astetta kriittisimmin silmin tekoälyn käytön lisääntymisen myötä.
3. Luo tai päivitä organisaation someohjeet.
Ohjeistukset ja linjaukset määrittelevät, miten organisaatio suhtautuu ja ohjaa somen käyttöön työroolissa. Ne tukevat vaikeammissa keskustelutilanteissa ja auttavat rajaamaan oman someviestinnän organisaation pelisääntöjen mukaisiksi.
Parhaimmillaan someohjeet on tehty henkilöstöä eri tilanteissa ohjaavaksi tukipaketiksi, jonka avulla jokainen tietää miten juuri meillä on hyvä somettaa! Päivitä siis vanhat ohjeet ajan tasalle tai laadi kokonaan uudet some-linjaukset.
4. Ohjaa somen käytössä, pidä asiaa esillä ja tsemppaa mukana.
Silloin kun henkilöstöä autetaan ja muistutetaan somen käytöstä tasaisesti, asia on myös helpompi omaksua. Tasainen koulutus, somevinkeistä kertominen ja onnistumisista yhdessä iloitseminen voivat auttaa pitämään kynnyksen riittävän matalalla olla somessa läsnä kukin juuri omalla tavallaan.
*******
Sovella vinkkejä juuri omiin tarpeisiinne! Käänny Viestintä-Pirittan puoleen, kun tarvitsette apua asiantuntijoiden koulutuksen tai vaikkapa johtoryhmän somesparrauksen merkeissä. Autamme myös sosiaalisen median ohjeistusten tai linjausten tekemisessä. Voit ottaa yhteyttä helposti sivun alareunan yhteydenotto-lomakkeen avulla.
Iloa, intoa ja sinnikkyyttä somen kanssa juuri sinulle! -Piritta
******
Viestintä-Pirittan kokeneet asiantuntijat auttavat monipuolisesti henkilöstön ja johdon somekouluttamisessa. Saat meiltä aihetta koskien apua esimerkiksi seuraavissa aiheissa:
- Asiantuntijana sosiaalisessa mediassa
- Johtajana sosiaalisessa mediassa
- Haastavien tilanteiden hallinta somessa
- Somen negatiiviset ilmiöt: miten tunnistaa esim. häirintä, maalittaminen, valeuutiset ja toimia tilanteissa oikein?
- Näin käytät LinkedIniä, X:ää ja muita somekanavia
- Vaikuttavaa someviestintää perustasolla ja edistyneille
- Sosiaalisen median ohjeistukset ja linjaukset organisaatiolle
- Saavutettava sosiaalinen media
Tutustu myös laajemmin Viestintä-Pirittan palveluihin ja ole yhteydessä, kun tarvitsette apua viestinnän eri tilanteissa!
Kommentit
Kirjoita kommentti