Haastavat tilanteet sosiaalisessa mediassa ja verkossa

Asiantuntijoille, johtajille ja viestijöille sopiva koulutus tarjoaa vinkkejä ja käytännön toimintaohjeita erilaisiin haastaviin tilanteisiin, joita sosiaalisessa mediassa ja verkossa voi tulla vastaan. Tämä koulutus räätälöidään aina organisaation tarpeeseen.

Koulutuksen tarkoituksena on käydä läpi erilaisia verkossa ja somessa kohdattuja vaikeampia tilanteita ja tarjota ratkaisuja niissä toimimiseen. Tilanteet voivat olla esimerkiksi kriittisiä keskusteluja, häirintää tai jopa maalittamista.

Koulutus tarjoaa vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten toimia, kun keskustelu sosiaalisessa mediassa lähtee raiteiltaan tai äityy väittelyksi?
  • Miten vastata kritiikkiin taidolla ja pitää tunteensa hallussa, vaikka keskustelu meneekin ihon alle?
  • Onko trolleja mahdollista tunnistaa ja missä menevät häiriköinnin rajat sosiaalisessa mediassa?
  • Entä millaisia negatiivisia ilmiöitä maailman nykytila on tuonut osaksi arkeamme ja miten niihin kannattaisi suhtautua? 

Haastavien tilanteiden hallinnan pohjana on valmistautuminen ja erilaisten tilanteiden tunnistaminen. Näitä käydään läpi erityisesti organisaation ja sen asiantuntijoiden kohtaamien tilanteiden sekä aihepiirien kautta. Käytämme malleina koulutuksessa Viestintä-Pirittan erilaisia vinkkilistoja ja haastavan somen toimintamalleja. Koulutuksessa voidaan sivuta myös kriisiviestintää ja siinä huomioidaan organisaation olemassaolevat somelinjaukset ja kriisiviestinnän ohjeet.

Esimerkki Haastavat tilanteet somessa ja verkossa -koulutuksen rungosta:

  • Millaisia haastavia tilanteita somessa voi kohdata?
  • Nykymaailman negatiiviset ilmiöt somessa
  • Somekriisien tasot ja erot: keskustelu, kohu vai kriisi?
  • Miten tunnistaa tilanteiden vaikutukset ja toimia tilanteissa niiden mukaisesti?
  • Miten hallita vaikeampi somekeskustelu ja toimia siinä oikein?
  • Tunteiden merkitys ja hallinta eri tilanteissa somessa
  • Jaksaminen ja omasta itsestä huolehtiminen kritiikin keskellä
  • Hyvän keskustelukulttuurin ylläpitäminen omassa some-viestinnässä
  • Varautuminen erilaisiin somen haastavampiin keskustelu- ja häirintätilanteisiin
  • Maineenhallinta myös vaikeammissa tilanteissa
  • Vinkkejä organisaatioiden somekriisien hallintaan ja niihin valmistautumiseen

Osallistujina tässä koulutuksessa voivat olla organisaation asiantuntijat, johtajat ja esimiehet, viestijät tai esimerkiksi järjestöjen vapaaehtoiset, jotka viestivät sosiaalisessa mediassa. Koulutus räätälöidään keskittymään joko henkilöprofiileissa tai organisaation some-kanavilla tapahtuvaan haastavaan someviestintään.

Mikäli organisaatiolla ei vielä ole voimassa olevia henkilöstölle suunnattuja sosiaalisen median linjauksia tai ohjeita, autamme myös niiden tekemisessä tai päivittämisessä. Kysy lisää!

 

Kiinnostuitko koulutuksesta? Ota yhteyttä sivun alareunan lomakkeella ja kerro tarkemmin tarpeistanne!

 


 

Etkö löytänyt etsimääsi aihetta?

Haluatko tilata omalle organisaatiollesi räätälöidyn koulutuksen, konsultaation tai puheenvuoron näistä tai joistain muista viestinnän aihepiiristä?

Lue lisää Viestintä-Pirittan koulutuksista ja ota yhteyttä hallintokoordinaattoriimme ja kerro lisää toiveistasi: info@viestintapiritta.fi.

Tutustu koko palvelutarjontaamme täällä.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Haastavat tilanteet sosiaalisessa mediassa ja verkossa