Partiolaisten 3×3 vinkkiä nuorten tavoittamiseen sosiaalisessa mediassa

Suomen Partiolaiset on paitsi maamme suurin nuorisojärjestö, myös edelläkävijä nuorten tavoittamisessa Instagramin avulla. Bloggaajamme Susanna Koivisto haastatteli partiolaisia ja kysyi, mikä on heidän salaisuutensa sosiaalisessa mediassa.

Kuluneen vuoden aikana partio on ottanut käyttöön Instagramin story-ominaisuuden. Story on monipuolinen, sillä kuviin voi lisätä esimerkiksi tekstiä ja visuaalisia elementtejä. Storyyn saa myös interaktiivisia ominaisuuksia, kuten erilaisia kyselyitä ja gallupeja.

Yli 10 000 seuraajan tilit voivat lisätä storyyn linkin, johon katsoja pääsee vierailemaan ylöspäin pyyhkäisemällä.

– Swaippausmahdollisuus on ollut meille ratkaisevan hyvä. Saamme sitä kautta liikennettä verkkosivuillemme. Toki sen käyttämiseksi vaaditaan tietty seuraajamäärä, joten pienet järjestöt eivät voi sitä valitettavasti hyödyntää, kertoo Suomen Partiolaisten viestintäkoordinaattori Jaana Hopeakoski.

Uusia ominaisuuksia Instagramissa kannattaa hyödyntää erityisesti nuorisojärjestöissä, sillä nuoret innostuvat helposti uusista toiminnoista. Partion kohdeyleisö Instagramissa on 18–24-vuotiaat nuoret. Aluksi ajatuksena oli, että seuraajat olisivat vieläkin nuorempia.

Nuorilta nuorille

Partiossa sosiaalisen median sisältöä tehdään nuorilta nuorille. Viestintä-Pirittan blogissa on aiemmin ollut artikkeli siitä, kuinka partiossa jaetaan vastuuta sosiaalisessa mediassa.

Partiolaisten someryhmän puheenjohtajan Anssi Niemisen mukaan vastuunjako on toiminut. Niin Anssi kuin muutkin someryhmän jäsenet ovat kaikki vapaaehtoisia ja iältään nuoria.   – Partiolaiset tykkäävät siitä, kun materiaaleissa näkyy omia kavereita. Se innostaa heitä kommentoimaan ja laittamaan viestiä. Storyssa on hyvää, jos tarinalla on kasvot. On kiva, että eri nuoret esiintyvät partion storyssa. Storya voi lähteä rakentamaan esimerkiksi partiotapahtumissa ”Moi, mä olen Anssi ja lähdetäänpä katsomaan, mitä täällä tapahtuu” -meiningillä.

Somettajat, kuten muutkin tekijät, saattavat herkästi painottua pääkaupunkiseudulle, niin partiossa kuin muissa järjestöissä. Anssin mielestä on tärkeää ottaa mukaan nuoria somettajia mahdollisimman laajasti ympäri Suomen.

Vuorovaikutteisuus: kysymyksistä kilpailuihin

Myös vuorovaikutteisuus on yksi partion vahvuuksista sosiaalisessa mediassa.   – Osallistaminen voi yksinkertaisimmillaan olla kuvatekstin lopussa oleva kysymys, esimerkiksi ”kenen kanssa lähtisit retkelle?”, Anssi kertoo.   Partiolla on Instagramissa myös kuukauden kisoja, joissa pyydetään jakamaan esimerkiksi parhaita leirimuistoja.

Partion omalla hashtagilla #partioscout julkaistuista kuvista käydään tykkäämässä aktiivisesti ja niitä repostataan.   – Ei riitä, että pitää huolta omasta tilistään. Kun seuraajille antaa jotain, niin he antavat takaisin, Anssi kertoo.

Visuaalisuus vetoaa nuoriin

Partion someryhmän Instagram-vastaava Eva Ahlstedt muistuttaa visuaalisuuden tärkeydestä Instagramissa.

– Visuaalisuus on tärkeää erityisesti nuorille, ja sitä ollaan mietitty. Useimmiten nuoret seuraavat sivua mieluummin, kun se on visuaalisesti hieno.

Visuaaliset postaukset keräävät huomiota. Yksittäisten postausten lisäksi on mietittävä fiidiä visuaalisena kokonaisuutena. Kuvat kannattaa rajat neliön kokoiseksi, jotta ne näyttävät fiksulta fiidissä. Myös profiilikuva ja -kuvaus kannattaa miettiä huolellisesti, sillä se vaikuttaa profiilin ilmeeseen.

Kanavan visuaalisuus on myös varmasti yksi syy, miksi Instagram vetoaa niin hyvin nuoriin. – Instagram on kanava, jota nuoret käyttävät paljon. Monet tykkäävät kuvaominaisuudesta, kuvat vetoavat nuorempaan porukkaan, Eva summaa.

Jaanan 3 somevinkkiä järjestöille

  1.   1.  Keskittäminen: Keskitämme kaiken sisällön yhdelle tilille, eikä meillä ole kilpailua. Esimerkiksi pienet samalla alalla toimivat järjestöt voisivat pohtia yhteistyötä, sillä voimia yhdistämällä voisi saada kiinnostavan tilin, jota seurattaisiin herkemmin kuin useaa samoista seuraajista kilpailevaa tiliä.

  2.   2. Omat kuvat: Kannattaa käyttää kuvia aidosta toiminnasta, mikäli mahdollista. Partion julkaisemat kuvat on otettu suomalaisesta partiotoiminnasta ja ne toimivat paremmin kuin geneeriset kuvapankkikuvat. Kuvissa toiminnallisuus on tärkeää.

  3.   3. Vastuunjako sisällöntuotannossa: Sisällöntuotantoa ei kannata jättää yhden henkilön varaan, muuten sitä joutuu tekemään kokopäiväisesti. Partion Instagramissa sisällöntuottajia ovat nuoret, jotka ovat myös itse kohderyhmää. Työntekijä tukee nuoria koordinoimalla sisältöä.

Suomen Partiolaisten viestintäkoordinaattori Jaana Hopeakoski.

Anssin 3 somevinkkiä järjestöille

  1.    1. Kasvot tarinalle: Tarinat toimivat, kun niillä on kasvot. ”Hei mä oon Anssi ja oon täällä tapahtumassa, mennään katsomaan mitä täällä tapahtuu!”

  2.    2. Statistiikan hyödyntäminen: Storysta näkee heti, kuinka moni sen on katsonut. Jos julkaisee pitkän, useasta pätkästä koostuvan storyn, voi verrata kuinka moni on katsonut ensimmäisen, ja kuinka moni viimeisen. Se kertoo kiinnostuksesta. Hyvin toimiva story on tiivis ja hyvä setti, jossa on kysymyksiä välissä.

   3. Interaktiivisuus: Kannattaa tykätä muiden postauksista ja osallistaa käyttäjiä mahdollisimman aktiivisesti.

Suomen Partiolaisten someryhmän puheenjohtaja Anssi Nieminen.

 

Evan 3 somevinkkiä järjestöille

 

  1.     1. Algoritmit: Kannattaa tutustua algoritmien vaikutukseen. Algoritmit vaihtuvat koko ajan ja niihin tutustumalla tietää, miten kannattaa postata maksimaalisen näkymisen saamiseksi.

  2.     2. Uuden kokeilu: Nuoret ovat innokkaita Instagramin eri toiminnoista, joten kannattaa pysyä perillä uusista ominaisuuksista ja ottaa niitä käyttöön rohkeasti.

  3.    3. Repostaus: Repostaamme partiolaisten julkaisuja, jotta he pystyvät näkemään omia kuviaan fiidissämme. Lisäksi partiolaiset tägäävät omia kavereitaan kuvien kommentteihin.

Suomen Partiolaisten someryhmän Instagram-vastaava Eva Ahlstedt.

 

Blogitekstin otsikkokuva: Pixabay

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Partiolaisten 3×3 vinkkiä nuorten tavoittamiseen sosiaalisessa mediassa