Insta-viikkoja vapaaehtoisille – case Partio

Insta-viikkoja-vapaaehtoisille

Susanna Koivisto kysyi, miten Partion vapaaehtoisia on aktivoitu mukaan somettamaan. Susanna on Viestintä-Pirittan bloggari, joka kirjoittaa blogiimme ajankohtaisia tekstejä järjestöjen viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä.

Insta-viikkoja vapaaehtoisille – Case Partio

”Moikka! Mä oon Noora Kankare Kuusenkävyistä, Lounais-Suomen Partiopiiristä ja tällä viikolla vuorostani päivittelen omia partiokuulumisiani. Tällä hetkellä mun partioharrastus painottuu aika vahvasti erilaisiin mediajuttuihin, joten jotain siihen liittyvää on varmasti luvassa. Pysykäähän siis kuulolla! ☺️ #partioscout #yspfinland” kirjoittelee 16-vuotias Noora Kankare postatessaan selfiensä Suomen suurimman nuorisojärjestön Instagram-kanavalla. 694 tykkäystä Instagramissa saanut Noora ei ole ainut nuori, joka on päässyt esille Partion Instagramissa, vaan lähes joka viikko on jonkun YSPin oma ”Insta-viikko”.

YSP-kurssilla koulutetut nuoret tuntevat kohderyhmän

YSPit ovat 15-22-vuotiaita YSP eli YoungSpokesPerson-kurssin käyneitä nuoria. Kurssilla perehdytään partioviestintään ja keskustellaan siitä, miten harrastuksesta tulisi kertoa ulospäin. Vuosittain järjestettävä YSP-kurssi on todella suosittu ja hakijoita on paljon enemmän kuin kurssille voidaan ottaa. Kurssin jälkeen YSPit toimivat erilaisissa viestintään liittyvissä tehtävissä niin valtakunnallisesti kuin myös omilla alueillaan. Vuosittain koulutetaan n. 25 uutta YSPiä.

Ja kun viestinnästä innostuneet nuoret laitetaan tuottamaan sisältöä sosiaalisen median kanaviin, saadaan sisältöä, joka kiinnostaa aidosti kohderyhmää. ”Nuoret varmasti tietävät parhaiten mikä toimii nuorille ja pystyvät toimistolla työskenteleviä paremmin näyttämään, mitä partiossa oikeasti tehdään”, kertoo Suomen Partiolaisten markkinointisuunnittelija Jenni Lahtinen. Partiossa ajatusmaailmaan kuuluu muutenkin, että se on nuorten järjestö nuorille, joten vastuun jakaminen nuorille myös sosiaalisessa mediassa tuntuu luontevalta.

Innokkaisiin vapaaehtoisiin luottamista

”Partiolla on jokaista sosiaalisen median kanavaa varten omat ohjeistuksensa. Sen lisäksi YSPeille annetaan todella kevyet ohjeistukset sisällöntuotantoon, sanotaan vain että ”jotain tän tyylistä” ja muistutetaan että partion tulee näyttää positiiviselta”, Lahtinen kertoo. Hänen mukaansa vapaaehtoiset partiossa ovat olleet todella innokkaita somettamaan ja välillä heiltä tulee oma-aloitteisesti viestiä ”Hei oon lähdössä tällaiseen partiotapahtumaan, kiinnostaisko partion somekanavia?” Kun tällaista innostusta löytyy, ei sitä kannata lähteä rajoittamaan.

Instagram ei ole ainut kanava, jossa hyödynnetään vapaaehtoisia sisällöntuotannossa, vaan myös esimerkiksi Snapchatista pystyy seuraamaan nuorten partiolaisten tuottamaa sisältöä. Partion viestinnän ja markkinoinnin vapaaehtoiset ovat aktiivisia myös vloggareina ja (video)kuvaamisessa. Pelkästään keskusjärjestön toiminnassa on yli 60 vapaaehtoista viestinnän ja markkinoinnin tekijää. Kun lasketaan yhteen alueellisten ja paikallisyhdistysten vapaaehtoisetkin, tapahtumien ja projektien tekijöitä unohtamatta, niin vapaaehtoisia partioviestinnän ja markkinoinnin tekijöitä on useampi sata.

Jennin vinkit vapaaehtoisten hyödyntämiseen sisällöntuotannossa:

1. Luottakaa omiin vapaaehtoisiinne. He haluavat tuoda esiin harrastuksensa hyviä puolia.

2. Tarjotkaa tukea ja koulutusta sosiaalisen median käyttämiseen.

3. Kokeilkaa YSP-kurssin tapaista koulutusta vapaaehtoisille: sen ei välttämättä tarvitse olla yhtä kooridnoitua kuin partiossa, pienelläkin vaivalla voi saada paljon aikaan.

4. Miettikää, mikä kiinnostaa omaa kohderyhmäänne. Partion kohderyhmää eli nuoria tuskin kiinnostaa toimistotyöntekijöiden jutut, vaan omanikäistensä tuottama materiaali.

5. Uskaltakaa rohkeasti kokeilla erilaisia juttuja! Pieni mokailu ei kaada maailmaa.

NooraInstagram

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Insta-viikkoja vapaaehtoisille – case Partio