Mikä ihmeen Instagram?
Organisaatioviestinnän asiantuntija ja Viestintä-Pirittan tiimiin kuuluva Laura Vuorio-Kuokka bloggaa Instagramin ihmeellisestä maailmasta.
Mikä ihmeen Instagram?
Olet jo varmaankin kuullut puhuttavan Instagramista ja saatat tietää, mistä sen käytössä on kyse. Mutta mikä Insta, mihin sitä käytetään ja miksi – siitä kerron hieman tässä bloggauksessa.
Instagram on:
– kuvien jakoon tarkoitettu mobiililaitteeseen ladattava sovellus
– kuvien lisäksi Instagramissa voi jakaa myös lyhyitä videoita (max 15 sek)
– Instagramin saa käyttöönsä lataamalla sovellus puhelimeen tai tablettiin
– sovellus on ladattavissa iOS-, Android- ja Windows Phone 8 (ja sitä uudemmille) – käyttöjärjestelmille
Mitä Instagramissa tehdään?
Instagramiin perustetaan oma profiili ja aletaan seurata toisia käyttäjiä, aivan kuten monissa muissakin sosiaalisen median palveluissa. Omaan profiiliin ladataan mobiililaitteella otettuja kuvia ja videoita. Kuvien tekstikuvaukset koostuvat usein tekstistä, risuaidalla varustetuista hashtag-aihetunnistesanoista tai näiden yhdistelmästä.
Hashtag-tunnisteet toimivat Instagramissa hakusanoina ja koska ihmiset etsivät palvelusta paljon eri aihepiirejä koskevia kuvia, niitä käytetään siellä paljon. Tästä syystä olet myös saattanut nähdä risuaita-sanoilla varustettuja kuvia Facebookissa – ne ovat useimmiten kaikki jaettu sinne Instagramista.
Omien kuvien ja videoiden jakamisen lisäksi Instagramista siis etsitään toisten palveluun jakamia kuvia tai selataan omien Insta-kavereiden kuvavirtaa. Julkaisuja kommentoidaan ja niistä tykätään sydän-painiketta klikkaamalla. Omiin kuviin voi merkitä myös muita käyttäjiä @-tunnuksen avulla, joka Instagramissa Twitterin tapaan merkitsee nimimerkkiä.
Miksi Instagramia käytetään?
Instagramilla on maailmanlaajuisesti jo yli 300 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Suomessa käyttäjämäärä on jatkuvassa kasvussa ja suosio näyttäisi jatkavan kasvuaan. Erityisen suosittu palvelu on nuorten keskuudessa.
Instagramin kuvien ottamisen ja käsittelyn helppous, palvelun visuaalisuus ja aitous ovat usein kuullut perusteet, kun olen kysynyt miksi ihmiset Instagramia käyttävät. Yksityishenkilöille Instagramista on iloa siksi, että se on yksinkertainen – perusjutut hoksaa nopeasti ja rajoittamaton sosiaalinen verkosto on käden ulottuvilla. Instagram-tili on mahdollista myös merkitä yksityiseksi, jolloin itse päätät, kenen kanssa palvelussa ”kaveeraat” ja kuka kuvasi näkee.
”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”
Usein ihmiset kuvaavat Instagramiin arkeaan, vaikkapa lattialla lojuvaa pyykkivuorta tai näkymää yli toimiston kattojen. Aitous ja inhimilisyys vaikuttaa, koskettaa ja pysäyttää kuvien katsojan. Instagramin käyttäjät haluavat jakaa muille nähtäväksi maailmansa kuvien kautta, juuri kuten he sen näkevät – tai haluavat muille näyttää.
Mitä iloa Instasta organisaatioille?
Organisaatioille Instagram tarjoaa (ainakin toistaiseksi) ilmaisen kanavan näkyvyyden lisäämiseen ja uudenlaisten yleisöjen tavoittamiseen. Instagram ei suodata julkaisuja seuraajien kuvavirrasta, joten jokainen kuva näkyy kaikille niille, jotka ovat organisaatiotiliä alkaneet seuraamaan tai jotka etsivät palvelusta kuvia samoilla hashtageilla, joita organisaatio on kuvateksteissään käyttänyt.
Instagram mahdollistaa organisaatiota koskevan viestinnän kuvien avulla ihmisille, joita halutaan tavoittaa. Palvelussa voi tarjota ihmisille nähtäväksi ns. ”takahuonetavaraa”, eli päästää seuraajat kulissien taakse ja jakaa esimerkiksi jotakin sellaista, mitä ei muuten välttämättä näe. Riippuen organisaation toiminnasta, toiset tuovat kuvien kautta esiin ihmisiä, toiset kauniita maisemia, tapahtumatunnelmia tai vaikkapa rekrytointi-ilmoituksia kuvina. Instagram on alkanut ottaa jalansijaa myös kuvien jakoon perustuvissa some-kilpailuissa.
Vain mielikuvitus on rajana kuvien jaossa, mutta oleellista kuitenkin on vuorovaikutus niiden ihmisten kanssa, joita halutaan tavoittaa ja joiden halutaan tietävän organisaation olemassaolosta. Näin ollen Instagramia ei kannata ajatella pelkästään omien kuvien ja videoiden jakamiseen tarkoitettuna palveluna, vaan sitä kannattaa hyödyntää tehokkaasti myös organisaatioon ja sen edustamiin asioihin liittyvien julkaisujen etsimiseen palvelusta, niistä tykkäämiseen ja jopa kommentointiin.
Kuten sosiaalisen median palveluiden luonteeseen kuuluu, antaa Instagramkin lisäarvonsa muiden kanssa jakamisessa, yhteisöllisyydessä, osallistamisessa – eli siinä kuuluisassa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.
Kommentit
Kirjoita kommentti