Mikä ihmeen Facebook-algoritmi?
Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen ja sosiaalisen median kouluttaja Peter Lindberg avaa vierailijabloggauksessaan Facebook-algoritmin saloja.
Facebook-algoritmin pikakurssi (EdgeRank)
Kaikki uutiset eivät näy kaikille yhteisön tai yrityksen Facebook-sivujen seuraajille. Kaikki päivitykset eivät näy sinun kavereillesi. Kavereiden kohdalla voi olla hyväkin ettei ihan jokainen lounaspurilainen päädy heidän eteensä, mutta järjestöjen ja yritysten kannalta on elintärkeää, että viestit välittyvät seuraajille.
Algoritmista, joka määrittelee mitä kukakin näkee uutisvirrassa, käytetään nimeä ”EdgeRank”. Nimi oli Facebookin omassa käytössä vuoteen 2011 ja yleistyi sitä kautta algoritmin nimeksi. Facebook itse lakkasi käyttämästä kyseistä nimeä, koska tuo perinteinen, ainoastaan kolme parametria sisältävä malli, poistui käytöstä (Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/EdgeRank).
Algoritmin takana on kaksi selkeää syytä. Yli miljardi käyttäjää ja kymmenet miljoonat kaupalliset sivut tarkoittavat, että sääntelemättä käyttäjille tulisi liikaa päivityksiä. Käyttäjät eivät siis näkisi päivityksiä, jotka ovat heille tärkeitä tai kiinnostavia. Toinen syy on Facebookin kaupallistuminen; koska he haluavat kassavirtaa organisaatioiden saamasta näkyvyydestä maksuttomien päivitysten levitystä on selkeästi rajoitettu.
Nykyisessä algoritmissa sanotaan olevan yli 100 000 parametria ja koska se perustuu osin tekoälyyn / koneoppimiseen sen toimintaa ei varsinaisesti voi ennustaa. Ehkä se on niin älykäs, että sen uusi nimi on ”Frank” (tämä siis spekulaatiota).
Algoritmi elää myös jatkuvan kehittymisen kautta. Uusimmat uutiset aiheesta tulivat Facebookilta 18.9. ja nyt trendit ja käyttäjien toimien ajoitus vaikuttavat päivitysten näkymiseen. Trendit tarkoittavat sitä että esimerkiksi Euroviisujen aikana uutiset aiheesta nousevat korkeammalle uutisvirrassa. Facebook pyrkii selkeästi Twitterin ajankohtaisuutta kohti eivätkä Facebookin aihemerkinnät (#) ole vielä ottaneet paljoa tuulta alleen. Käyttäjien toimien ajoitus taas tarkoittaa vaikka tilannetta, jossa jääkiekkopelin aikana kaksi joukkueiden fania on aktiivisia Facebookissa. Näille ihmisille näytetään herkemmin toistensa päivitykset ja toimet. (Lähde: Facebook Newsroom)
Mitä sitten tehdä, että organisaation päivitykset näkyisivät paremmin Facebook-sivun tykkääjille? Ajankohtainen ja aktivoiva sisältö on tietenkin keskeisessä roolissa kuten viestinnässä muutenkin. Sen, mikä toimii algoritmin ja omien seuraajien kanssa parhaiten, näkee Facebook-sivun kävijäseurannan työkaluilla.
Analytiikan seuraaminen on välttämätöntä, koska käyttäjien käytös muuttuu yhtä lailla kuin algoritmikin. Pitää siis olla iholla ja sitä voi olla ainoastaan oman Facebook-sivun analytiikkaa seuraamalla ja siitä oppimalla.
Facebookin markkinointityökalujen käyttö on seuraava askel ja kustannukset ovat sangen matalia perinteiseen markkinointiin verrattuna. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että mainostetun sisällön pitää Facebookissa edelleen olla hyvää ja käyttäjiä kiinnostavaa. Jos ikäväksi koettua materiaalia puskee rahalla ja liian usein näkyville sillä voi olla negatiivinen vaikutus suhteessa tavoitteisiin.
Kannattaa myös kertoa seuraajille, että tykkäys –painikkeen vierestä löytyy pieni nuoli ja kun lisäominaisuuksista valitsee ”Saa ilmoitukset”, tulee käyttäjän oman Facebook-profiilin ilmoituksiin tieto heti, kun sivulle on tehty uusi päivitys.
Kirjoittaja Peter Lindberg on myynnin ja markkinoinnin ammattilainen, joka on toiminut Viestintä-Pirittan kouluttajana keväästä 2013 lähtien.
Kommentit
Kirjoita kommentti