Kirjoitatko selkokieltä, selkeää kieltä vai yleiskieltä?

 

Mistä puhutaan, kun puhutaan selkokielestä, selkeästä kielestä, ymmärrettävästä kielestä tai helposta kielestä? Tässä artikkelissa tulkki ja saavutettavan viestinnän asiantuntijamme Emmi Lemmetty-Garcia käy läpi, mitä nämä tarkoittavat ja miten ne eroavat toisistaan. 

 

Yleiskieli

Suomessa yleiskieltä opetetaan kaikille peruskoulussa ensimmäiseltä luokalta alkaen. Yleiskieltä ymmärretään yleisesti kieliyhteisön sisällä riippumatta murrealueesta tai asuinseudusta. Sodankylässä opetetaan ja ymmärretään samanlaista yleiskieltä kuin Turussa. Kansan keskuudessa yleiskieltä kutsutaan joskus myös kirjakieleksi.

Yleiskieltä käytetään muun muassa:

  • tietokirjoissa
  • oppikirjoissa
  • asiakirjoissa
  • television uutisissa 
  • radion uutisissa 
  • sanomalehtien uutisissa
  • käyttöohjeissa 
  • tiedotteissa. 

Yleiskieli on kielenkäyttäjien eri ikä- ja ammattiryhmien yhteinen kielimuoto. Se on yhteinen kieli, joka tuotetaan kirjakielen yleisten ohjeiden mukaisesti ja joka käyttää tunnetuksi tiedettyä sanastoa. Yleiskieli on yleistä, mahdollisimman laajassa piirissä ymmärrettävää kieltä. Se on virkerakenteeltaan yksinkertaista ja perussävyltään neutraali kielimuoto.

Yleiset ohjeet kielenhuollon suosituksiin löytyy Kotimaisten kielten keskuksesta.

 

Selkokieli

Selkokeskuksen laatima selkokielen virallinen määritelmä kuuluu näin:

Selkokieli on suomen kielen muoto, joka on mukautettu sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä luettavammaksi ja ymmärrettävämmäksi. Se on suunnattu ihmisille, joilla on vaikeuksia lukea tai ymmärtää yleiskieltä.

Selkokieli on helpompaa lukea ja ymmärtää kuin yleiskieli. Siinä käytetään helppoja sanoja ja lauserakenteita. Sitä voi kirjoittaa ja puhua. Selkokieli lisää palvelujen saavutettavuutta ja parantaa yhdenvertaisuutta. Selkokielen tarve kasvaa koko ajan.

Selkokielen kirjoittamisessa on muistettava monta asiaa. Kiinnitä huomiota tekstin sisällön ja sanaston lisäksi ainakin seuraaviin asioihin, kun kirjoitat selkokieltä:

  • Tekstikokonaisuus on ilmava ja helposti silmäiltävä.
  • Pääotsikot, väliotsikot ja leipätekstit on erotettu toisistaan.
  • Tekstin rytmitys on looginen ja helposti seurattava.
  • Fontti on selkeä ja tarpeeksi suuri.
  • Tekstin ja taustan kontrasti on tarpeeksi erottuva.
  • Painetussa selkotekstissä käytetään selkorivitystä, verkossa palsta on kapea.

Voit lukea tietoa ja ohjeita selkokielen kirjoittamiseen Selkokeskuksen sivuilta.

 

Selkeä yleiskieli

Selkokieli ja selkeä kieli menevät usein sekaisin. Ne eivät kuitenkaan ole sama asia. Selkokieli on suunnattu erityisryhmille, kuten vammaisryhmille, maahanmuuttajille ja vanhuksille.

Selkeä yleiskieli on kielenhuollon suositusten mukaista ja se on selkeästi sekä ymmärrettävästi tuotettua yleiskieltä. Siinä ei käytetä erikoissanastoa eikä siinä ole vaikeita rakenteita. Selkeästi tuotettu yleiskieli nopeuttaa ja helpottaa meidän kaikkien ihmisten lukemista ja tiedonsaantia tässä hektisessä maailmassa.

Vinkkejä selkeän kielen kirjoittamiseen:

  • Vältä suuraakkosilla kirjoittamista.
  • Valitse selkeä ja erottuva fontti.
  • Käytä tavallisessa arkikielessä esiintyviä sanoja.
  • Kerro asiat aktiivi-muodossa ja käytä passiivia vain harkiten.
  • Suosi enemmän sivulauseita kuin lauseenvastikkeita.
  • Selitä vaikeat sanat ja käsitteet, kirjoita lyhenteet auki ainakin kerran.
  • Esitä asiat loogisessa järjestyksessä: ensin tutut ja tärkeimmät asiat, sitten yksityiskohdat.

Hallintolaki ja kuntalaki velvoittavat julkisia organisaatioita käyttämään selkeää ja ymmärrettävää kieltä viestinnässään. Lisäksi digipalvelulain saavutettavuusvaatimusten mukaan digipalvelujen eli esimerkiksi verkkosivujen tekstien täytyy olla sisällöltään selkeitä ja ymmärrettäviä.

Tarkempaa tietoa hallinto- ja kuntalaista löydät Finlexin sivuilta. Myös digipalvelulaista löydät tietoa samalta sivustolta.

 


 

Haluatko oppia lisää selkeästä kirjoittamisesta?

Ilmoittaudu Emmin webinaariin Näin tuotat selkeää ja helposti ymmärrettävää tekstiä, joka järjestetään 9.3.2023.

Huomaa myös Emmin toinen webinaari 23.3., joka käsittelee videoiden tekstittämistä.

 

Tutustu myös laajemmin Viestintä-Pirittan palveluihin ja tilaa itsellesi tai organisaatiollesi räätälöity viestintäkoulutus, sparraus tai puheenvuoro.

Tutustu koko palvelutarjontaamme täällä.

 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kirjoitatko selkokieltä, selkeää kieltä vai yleiskieltä?