Case: Crohn ja Colitis ry:n kampanjaviestintä IBD-viikolla

 

IBD Awareness Week eli IBD-viikko järjestettiin Suomessa ensimmäistä kertaa 1.–6.12.2015. Kampanja sai paljon näkyvyyttä somessa ja mediassa. Kampanja toteutettiin yhteistyössä IBD Cyclingin, Liigan ja SM-liigaseurojen kanssa. Anne Lindfors kysyi teemaviikon järjestäneen Crohn ja Colitis ry:n toiminannanjohtaja Ulla Suvannolta ja viestintäpäällikkö Jonna Nurmiselta, miten tapahtumamarkkinointi toteutettiin ja millaisia tuloksia se järjestölle toi.

 

Tavoitteet

Teemaviikon tavoitteena oli tietoisuuden ja ymmärryksen lisääminen suolistosairauksista ja yhdistyksen tunnetuksi tekeminen. Viikon aikana tuotiin myös esille Vessapassia ja sen tärkeyttä (www.vessapassi.fi).

 

Toteutus

Päätös kampanjasta tehtiin syyskuun lopussa, kun Liiga lupautui yhteistyökumppaniksi. Mukaan lähtemällä Liiga ja liigaseurat viestittävät nuorille sairastaville, että urheilua ei kannata jättää sairauden takia, vaan terveellinen elämä urheilun parissa auttaa jaksamaan sairauden kanssa.

Yhdistyksen ja IBD Cyclingin yhteistyössä toteuttamaa Vessapassi-videota näytettiin jääkiekko-otteluissa koko viikon ajan. Yhdistyksen vapaaehtoiset jakoivat IBD-heijastimia ja esitteitä 10 liigapaikkakunnalla jääkiekkopeleissä. IBD Cycling järjesti omien yhteyksiensä kautta tunnettuja jääkiekkoilijoita haastateltaviksi tiedotusvälineisiin. IBD oli myös aiheena edellisellä viikolla YLEn Inhimillinen tekijä -ohjelmassa.

Kun IBD-viikosta tiedotettiin jäsenille (IBD-jäsenlehti, some, nettisivut), he innostuivat tarjoamaan omia tarinoitaan yhdistyksen käyttöön ja paikallisiin medioihin sekä markkinoimaan Vessapassia yrityksille.

 

Sosiaalinen media

Käytössä olivat kaikki yhdistyksen some-kanavat: Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat ja YouTube. Lisäksi järjestettiin Instagram-kilpailu, johon liigaseurat antoivat palkintoja.  Somen kautta haastettiin IBD:tä sairastavia kertomaan oma tarina, ja niitä jaettiin eri kanavissa.

IBD oli esillä myös jääkiekkopeleissä eri paikkakunnilla: Conny Karlsson pudotti aloituskiekon Turussa, Raumalla erätaukohaastattelussa IBD:tä sairastava, Helsingissä palkittiin IBD:tä sairastava fani ja järjestettiin pukukoppivierailu IBD:tä sairastaville lapsille.

 

Onnistumiset numeroina

–          lähes 200 uutta jäsentä
–          373 uutta Facebook-sivun tykkääjää
–          120 uutta jäsentä Facebook-ryhmissä
–          100 uutta seuraajaa Twitterissä
–          100 uutta seuraajaa Instagramissa
–          5 uutta seuraajaa Snapcahtissa
–          videoilla noin 10 000 näyttökertaa
–          10 bloggausta
–          Vessapassitarralisäyksiä useissa yrityksissä
–          Noin 30 mediaosumaa

 

 

IBD:tä koskeva kampanja on hyvä esimerkki onnistuneesta sosiaalisen median käytöstä yhdistettynä muuhun tekemiseen järjestökampanjoinnissa.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Case: Crohn ja Colitis ry:n kampanjaviestintä IBD-viikolla