10 vuotta Viestintä-Pirittan tarinaa!
Viestintä-Piritta Oy täytti 10 vuotta 11.3.2020. Piritta kirjoitti yrityksen tarinan tähän bloggaukseen. Lue mitä kaikkea matkalla on tehty ja tapahtunut!
Siitä on nyt jo melkein 11 vuotta, kun henkilökohtaiseen sähköpostiini kolahti viesti: ”Hei, huomasin nimesi verkossa olevalta viestintäkouluttajien listalla. Kerroit tuntevasi järjestöt ja sosiaalisen median. Kaipaisin kaltaistasi puhujaa seminaariimme kertomaan siitä, missä somessa mennään tänään.” Tuosta viestistä alkoi Viestintä-Pirittan tarina.
Tänään Viestintä-Pirittan hallintokoordinaattorina viisi vuotta toiminut Heidi Maaria vastailee asiakkaidemme lähettämiin samankaltaisiin viesteihin. Hän valitsee seitsemän hengen alihankintana toimivasta kouluttajatiimistämme tilaajien tarpeisiin parhaiten sopivat osaajat ja sopii sparrausten tai koulutusten yksityiskohdista. Yhteistyökumppaneihimme Heidi on yhteydessä, kun rakennetaan yhteiskoulutuksia tai tarvitaan osaajaa, joka omasta tiimistämme puuttuu.
Samaan aikaan sisällöntuottajamme ja bloggarimme haastattelee järjestöjä hyvistä viestintäkokemuksista ja jakaa sisältöjä some-kanavillemme. Minä ja asiantuntijamme koulutamme ja teemme viestinnän strategiatöitä monenlaisille asiakkaillemme viikoittain. Itse tämän lisäksi johdan ja kehitän yritystämme. Tätä tekstiä kirjoittaessani odotan lisäksi innolla, että pääsemme analysoimaan neljättä vuotta peräkkäin tehtävän Järjestödigi-kartoituksen tuloksia.
Kun tarkastelen Viestintä-Pirittan kuluneita kymmentä vuotta taaksepäin, hämmästyn välillä itsekin siitä, kuinka monen organisaation ja ihmisen viestintään olemme voineet olla positiivisesti vaikuttamassa. Olemme tehneet viestintä- ja somestrategioita kunnille, auttaneet some-linjausten kanssa ministeriöitä, kouluttaneet järjestöjen johtoryhmiä ja asiantuntijoita sosiaalisen median käytössä, koulineet ihmisiä paremmiksi verkkokirjoittajiksi, tukeneet saavutettavan sisällön tuottamista verkkoon sekä sparranneet viestinnässä itse viestijöitä erilaisissa organisaatioissa.
Tekemämme työn tulos näkyy ihmisten ja organisaatioiden viestinnässä ja se tuntuu hyvältä. Olemme voineet vaikuttaa alan kehitykseen luomalla laajasti hyödynnettyjä työkaluja ja malleja ihmisten ja organisaatioiden viestintätyön tueksi. Olemme saaneet puhua isoillakin lavoilla viestintä- ja markkinointitapahtumissa. Kaikkein tärkeimpänä asiana olemme saaneet kunnian työskennellä upeiden asiakkaidemme ja ihmisten kanssa, jotka ovat luottaneet osaamiseemme vuosien varrella.
Näihin kymmeneen vuoteen Viestintä-Pirittana on kuulunut paljon upeita ja hienoja hetkiä, mutta luonnollisesti myös vaikeampia vaiheita ja väsymystä. Yritän tiivistää tarinamme tähän tekstiin, omalla äänelläni kerrottuna ja ajatuksillani höystettynä. 10 vuoden tiivistys vaan on aika haasteellista, joten useamman sivun teksti tästä kuitenkin tuli.
Sattuman kautta viestintäyrittäjäksi
Ajauduin yrittäjäksi vähän vahingossa. Työskentelin Viestintä-Pirittaa perustaessani järjestösektorilla koulutussuunnittelijana ja olin työni sekä harrastusteni kautta mukana monessa järjestön hallituksessa, työryhmässä sekä viestinnän kehitysprojekteissa.
Innostuksen sosiaaliseen mediaan sain 2008-2009 suorittamistani medianomin ylemmän amk:n opinnoista. Tuolloinen palkkatyöni puolestaan mahdollisti oppien soveltamisen suoraan käytäntöön viestinnän ja sosiaalisen median koulutusohjelmiksi.
Sattuma puuttui peliin koskenlaskureissulla Intiassa, missä katkaisin koipeni ihan huolella ja jäin neljän seinän sisään sairauslomalle useaksi kuukaudeksi. Oma työidentiteettini oli samaan aikaan etsinyt uomiaan ja viestintä sekä sosiaalinen media olivat alkaneet kiinnostaa opintojen jälkeen entistä enemmän.
Uusi suunta alkoi lopulta muodostumaan tuosta yhdestä sairaslomani aikana saamastani sähköpostista. Minulta tiedustellun some-koulutuksen sopimisen jälkeen kului muutama viikko, kun Viestintä-Piritta oli perustettu.
Minulle sanotaan usein, että olin liikkeellä oikeaan aikaan tai että osasin iskeä kultasuoneen. Tosiasiassa en suunnitellut Viestintä-Pirittan starttia mitenkään strategisesti ”oikea-aikaiseksi” enkä myöskään rakentanut dollarinkuvat silmissä olevaa kasvusuunnitelmaa.
Intohimoni ja osaamiseni viestintään yksinkertaisesti osuivat asiakkaiden tarpeisiin ja elämäni sattui olemaan oikeassa vaiheessa. Palaset loksahtivat paikoilleen kuin vahingossa, valmista palapeliä kohti pyrkimättä. Rohkeutta se kuitenkin vaati, hypätä ihan uuteen ja tuntemattomaan!
Tuon startin jälkeen olen pitkäjänteisesti, mutta omaan tahtiini rakentanut Viestintä-Pirittaa. Kymmeneen vuoteen mahtuu monenlaista tekemistä ja kokeilua, ja muutaman kerran myös kasvusokeus on vienyt mennessään. Voikin olla hieman radikaalia sanoa näinä aikoina, että Viestintä-Pirittan tavoitteena ei ole koskaan ollut kasvaa. Olen alusta lähtien ajatellut, että yritys on oman elämäni mahdollistaja ja myöhemmin myös työntekijöideni tulonlähde. Se riittää meille.
Hieman erilainen, omanlainen yritysmalli
Kysynnän kasvua emme ole vuosien varrella yrittäneet hillitä. Sen sijaan kun ensimmäisinä vuosina totesin, että en enää yksin ehdi tehdä kaikkea, keräsin Viestintä-Pirittalle asiantuntijatiimin. Oivallus tuli tiimissä myös hetken toimineelta ystävältäni: miksi palkata, jos voi tehdä alihankintasopimuksen eri viestintäaiheiden osaajien kanssa.
Ensimmäiset tiimin asiantuntijat starttasivat kouluttajina vuonna 2013 ja sittemmin asiantuntijajoukossamme on ollut mukana yhteensä 14 upeaa ihmistä ja osaajaa. Toiset ovat tehneet ja tekevät enemmän kuin toiset, oman elämäntilanteensa ja kiinnostuksensa mukaisesti. Jotkut ovat olleet mukana hetken, osa tiimin perustamisesta saakka. Kaikkia on kuitenkin yhdistänyt ammattitaito, kiinnostus viestinnän kehitykseen ja luottamus yhteiseen toimintamalliin. Moni on myös ollut mukana kehittämässä Viestintä-Pirittan erilaisia projekteja ja toimintoja.
Tiimimme erityisyytenä pidän sitä, että jokaisella asiantuntijalla on vapaus toimia oman osaamisaiheensa ja kulloistenkin mahdollisuuksiensa mukaisesti. Jokainen saa halutessaan osallistua myös yrityksen toimintojen kehittämiseen, mutta myös vetäytyä sivuun kun siltä tuntuu. Työsuhde ei sido tekijöitä, mutta alihankintasopimus kuitenkin sitouttaa sopivasti.
Asiantuntijamalli tarjoaa mahdollisuuden tehdä luottamuksella töitä yhdessä myös kilpailijoiden kanssa. Tätä pidän kenties yhtenä upeimmista ja palkitsevimmista Viestintä-Pirittan toimintatavoista. Tiimiimme onkin useita vuosia kuulunut myös kilpailijoitani, jotka ovat nykyään mitä parhaimpia ja luotettavimpia kanssatekijöitäni. He edustavat Viestintä-Pirittan työkeikoilla Viestintä-Pirittaa ja oman yrityksensä töissä taas itseään. Yhdessä tekeminen on upeaa ja palkitsevaa, erityisesti keskinäisen luottamuksen ja avoimuutemme myötä.
Yhteistyötä olen vuosien varrella tehnyt useiden eri yritysten kanssa. Communikén ja Radical Soulin kanssa loimme yhdessä järjestöille suunnatun Menestyvät järjestöt -tapahtuman ja Piilotetun Aarteen Johanna Janhosen kautta Viestintä-Piritta on ollut jo useita vuosia tekemässä CMAD-tapahtumaa kahvituntisponsorin roolissa. Olemme myös koonneet järjestöjä yhteen erään tiimiläisemme ideasta lähteneillä Suomi Areenan Järjestösome-drinkeillä useana vuonna.
Noon Kollektiivin ja monien muiden yhteistyöyritystemme kanssa teemme puolestaan yhteistyötä esimerkiksi asiakkaille tarjottavien koulutusten ja sparrausten merkeissä. Kun oman tiimin osaaminen täydentyy toisten kyvyillä, pystymme tarjoamaan entistä parempaa palvelua monenlaisille asiakkaillemme.
Toiminnan ja koulutusten kehittämistä matkan varrella
Viestintä-Pirittan palveluita olen tiimini ja henkilöstöni kanssa kehittänyt tasaisesti eteenpäin. Olemme testanneet erilaisia toimintamalleja, kokeilleet uusia tapoja kouluttaa ja oppineet jatkuvasti tuloksista. Tärkeintä on aina ollut se, että toimimme miten tahansa, me tarjoamme asiakkaillemme parasta mahdollista osaamista niillä tavoilla, jotka asiakkaitamme palvelevat parhaiten.
Oli kyseessä sitten ministeriön johtoryhmä, järjestön henkilökunta, kunnan somevastaavat tai yhdistyksen vapaaehtoiset, meidän tavoitteemme on räätälöidä sisältömme ja toimintamallimme kullekin asiakkaalle sopivimpaan muotoon. Meitä on vuosittain kiitelty myös siitä, että osaamme puhua asioista asiakkaan ymmärtämällä tavalla, selkeästi ja samaan aikaan asiantuntevasti.
Nyt koronavuonna tartuimme muun maailman ohella toimeen ja veimme kaikki palvelumme kokonaisuudessaan verkkoon. Itse toteutettuja webinaareja olimme suunnitelleet jo pitkään, mutta nyt ne otettiin kerrasta käyttöön. Strategiatyö-kokonaisuuttamme olemme puolestaan mallintaneet uudenlaiseksi verkkokokonaisuudeksi Business Finlandin koronatuen avulla. Tämä tuki mahdollisti samalla sen, että Viestintä-Piritta selvisi haasteelliseksi muodostuneesta koronakeväästä lopulta kuivin jaloin. Siitä kiitos!
Some-tietokirjoja ja Järjestödigi-kartoituksia
Olen aina ollut herkästi toimeen tarttuva ihminen ja tyyppi, joka järjestää tapahtumia tai liittyy erilaisiin kehitysprojekteihin helposti mukaan. Tämä on sekä etu että haaste yrittäjänä. Itselleni uuden luominen ja tekeminen ovat tärkeitä asioita ja kun olen voinut olla mukana kehittämässä uutta myös työni kautta, se on ollut erittäin palkitsevaa. Erityisesti kun työni tulokset auttavat myös muita.
Vuonna 2010 toteutui yksi unelmani, kun Kansalaisfoorumi tarjosi minulle kustannussopimusta ja tilasi minulta järjestöille suunnatun sosiaalisen median oppaan. ”Kiinnostu ja kiinnosta – Näin markkinoit järjestöäsi sosiaalisessa mediassa” julkaistiin vuonna 2011. Teos sai pari vuotta myöhemmin jatkoa ”Kuuntele ja keskustele – Näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa” -teoksen muodossa (2014). Matkan varrella olen kirjoittanut myös lukuja useampiin erilaisiin teoksiin, näistä viimeisimpinä Nosta nainen päivässä ja Vaikuta videolla -teokset.
Vuonna 2014 sain ajatuksen lähteä selvittämään järjestöjen sosiaalisen median käyttöä tarkemmin. Olimme lähdössä ensimmäiselle MS SOSTE -risteilylle mukaan ja rakensimme sinne myös ihka ensimmäistä Viestintä-Pirittan ilmeen mukaista ständiämme. Tänne piti saada jotakin aktivoivaa tekemistä, joka lopulta muotoutui järjestösome-kyselyn muotoon. Tästä sai alkunsa ensin Järjestösome-kartoitus ja sittemmin laajemmaksi kokonaisuudeksi yhteistyössä TIEKE ry:n ja Vitec Avoine Oy:n kanssa toteutettava Järjestödigi-kartoitus.
Viestintäalan ja jaksamisen haasteet
Sisälläni palaa nykyään entistä voimakkaampi halu nähdä syvemmälle viestintä- ja somemaailman taakse sekä merkityksiin. Kahdeksan kertaa julkaisemani Järjestösome-trendit ovat yksi viite jatkuvaan alan seurantaan, Järjestödigi-kartoituksesta puhumattakaan. Koronakeväänä avasin ajatteluni myös pitkästä aikaa uuden oppimiselle ja jatkoin viestinnän opintojani Helsingin yliopiston avoimessa yliopistossa.
Viestintämaailman jatkuvat muutokset ja sosiaalisen median kanavien kehitys ovat alan yrittäjälle haaste. 10 vuoden aikana asiakkaiden tarpeet ja toiveet ovat myös kasvaneet. Tähän tarpeeseen meidän pitää pystyä vastaamaan ja se tarkoittaa jatkuvaa alan kehityksen seurantaa. Samaan aikaan henkilöbränädyksen ja somenäkyvyyden vaatimukset korostuvat entisestään. Näiden asioiden välillä tasapainoilu on vaatinut opettelua ja oman riman asettamista realistiselle tasolle.
Työn määrä paisuu viestintäalalla helposti massiiviseksi, koska mahdollisuuksia oppia ja tehdä viestintää on rajattomasti. On pakko pystyä rajaamaan sitä, mihin keskittyy ja kulkea valittua polkua määrätietoisesti eteenpäin. Vastaavasti yritystoiminnassa ja sen kehittämisessä täytyy tehdä rajanvetoja.
Vuoden 2016 lopulla alkoi sekä itseni että työntekoni tavan uudelleenrakennus. Jaksamiseni loppui eräänä iltana kuin seinään ja toimintakykyni tehdä mitään sen myötä. Kirjoitin uupumuksestani avoimesti LinkedIn-blogiini elokuun lopussa 2020. Haluan mainita asiasta myös tässä, sillä en ole ainoa yrittäjä, joka eri syistä on törmännyt omaan seinäänsä.
Omalla kohdallani elämän kaikilla saroilla tehty suorittaminen johtivat elämänuupumukseen ja josta vasta nyt, lähes neljä vuotta myöhemmin, koen nousseeni lähemmäs pintaa. Se ei olisi onnistunut ilman pitkäjänteistä opettelua tehdä asiat uudella tavalla ja jatkuvaa itsensä tarkastelua, armollisesti ja omat epäkohdat hyväksyen.
Yhtenä tärkeimpänä oppina tältä uupumusmatkalta nostan sen, että opin vasta pakon edessä, että vähempikin riittää. Totesin, että saan yhtä hyvät palautteet koulutuksistani, vaikka pinnistän niiden tekemistä vähemmän. Kunhan sisäinen palo työhöni on edelleen olemassa ja halu palvella asiakkaita, niin se riittää.
Toinen uupumustaipaleeni iso oppi on, että tästä eteenpäin olen loppuelämäni mittaisella matkalla, jossa joka päivä opitaan tekemään asiat kevyemmin ja vähemmillä vaatimuksilla itselle. Olen oppinut erottamaan tärkeät asiat vähemmän tärkeistä ja keskittymään oleelliseen.
Vuosien varrella rakentunut aitoon osaamiseen perustuva Viestintä-Pirittan maine myös kantaa pitkälle ja se tekee näin niin kauan kuin maineemme vastaa todellisuutta. Kissan häntää pitää välillä nostaa itse, mutta parhaiten sen tekevät muut. Tähän minä uskon.
10 oppia 10 vuoden yrittäjätaipaleeltani
Tämä reilut 10 vuotta on ollut uskomaton matka monella tapaa. Se on opettanut paljon liiketoiminnasta sekä yrityksen kehittämisestä ja johtamisesta. Se on ollut opintomatka omaan itseeni, ihmisenä kasvuun ja omaan tiehen uskomiseen. Se on ollut uskomattoman hieno näköalapaikka viestintäalan kehityksen seuraamiseen ja mieletön mahdollisuus osallistua alan kehittämiseen.
Ennen kaikkea tämä 10 vuotta on näyttänyt itselleni, että teen tätä työtä siksi, että yhä koen intohimoa viestintään. Erityisesti tämä kuluva koronavuosi näytti, että haluan entistä enemmän olla mukana auttamassa asiakkaitamme viestimään paremmin ja samalla kehittää Viestintä-Pirittaa toimimaan vielä monipuolisempana kokonaisuutena.
Sisälläni palaa yhä se sama tuli, joka 10 vuotta sitten sai minut perustamaan yritykseni. Tänään se on kouliintuneempi, mutta halu on sama: oppia ja ymmärtää tätä viestinnän maailmaa vielä lisää, jotta voimme tarjota osaamistamme niille, joilla sille on tarve.
Entä mitä sanoisin tällä kymmenen vuoden kokemuksellani itselleni, joka yritystään aloitteli tuolloin 10 vuotta sitten?
Sanoisin näin:
- Tee asiat omalla tavallasi ja luota intuitioosi.
- Törmäyksiä täytyy tapahtua ja monttuihin kompastua, jotta niistä voi oppia.
- Verkostoidu ja tutustu muihin osaajiin. Kilpailijat voivat olla myös parhaita kumppaneitasi!
- Yksin ei kannata yrittää. Kokoa ympärillesi verkosto, jonka kanssa on hyvä olla ja toimia.
- Usko itseesi, tee asioita joista innostut, mutta muista pitää huolta itsestäsi.
- Mikään menestys tai raha ei koskaan tule korvaamaan terveyttä ja mahdollisuutta elää omanlaista elämää.
- Tee työtä intohimolla, kokeile uutta ja ota oppia niin hyvistä kuin huonoista asioista.
- Seuraa mitä ympärillä tapahtuu, mutta hiihdä omaa latuasi.
- Tuo osaamistasi esiin tyylillä ja anna toisten kehua sinua silloin kun siihen on aihetta.
- Paras ei tarvitse aina olla, riittävän hyvä on tarpeeksi.
Lopuksi: Muista katsoa tarpeeksi usein taaksepäin ja iloita siitä, millaisen tien olet kulkenut, mitä tehnyt ja mihin kaikkialle matkallasi päässyt.
Näin minä tein tämän kirjoituksen myötä ja olen äärimmäisen onnellinen koko tästä matkasta!
Kiitos siis kaikille 1400 koulutus- ja sparraustilaisuutemme järjestäjälle ja tilaajalle!
Kiitos jokaiselle 30 000 koulutuksiimme ja sparrauksiimme osallistuneelle henkilölle!
Jokainen hetki on ollut upea kanssanne!
Jatketaan matkaa yhdessä eteenpäin! Tällä tiellä on hyvä ja oikea kulkea!
10 viestinnällistä tekoa ja tuotosta matkamme varrelta:
- Kiinnostu ja kiinnosta -tietokirja
- Kuuntele ja keskustele -tietokirja
- Organisaation somestrategia -ympyrä
- Asiantuntijana somessa -ympyrä
- Somelinjausten kooste CMAD2020-tapahtumassa
- Järjestödigi-kartoitus
- Järjestösome-kartoitukset
- Järjestösome-trendit
- #järjestösome-hashtagin luominen
- Järjestöt ja sosiaalinen media -Facebook-ryhmän perustaminen
Kommentit
Kirjoita kommentti