Varainhankkijan tunteet pelissä myös verkossa

Artikkeli päivitetty 10.3.2021.

Varainhankinnan ja kampanjoinnin asiantuntija Salla Saarinen kirjoittaa Viestintä-Pirittan blogiin vierailijakirjoittajana. Salla bloggaa verkon ja sosiaalisen median roolista osana järjestöjen varainhankintaa.

Varainhankkijan tunteet pelissä myös verkossa

Ole läsnä. Ole oma itsesi. Kuuntele. Pyydä lahjoitusta ja kiitä. Pidä lupauksesi ja kerro, mitä kaikkea hyvää saamallasi rahalla on saatu aikaan. Pyydä lisää.

Tämä tapa toimia pätee myös verkossa.

Ota tunteet mukaan peliin. Niiden avulla lahjoittaja sitoutuu sinuun ja järjestöösi. Tilastoista ei ole kiinnostunut kukaan. Vetoa tunteisiin, kun haluat saada aikaan toimintaa. Me saamme aikaan tulosta, me paranamme maailmaa, me teemme muutoksen! Me olemme muutos!

Sosiaalinen media tarjoaa varainhankkijalle valtavasti mahdollisuuksia tunnesiteen luomiseen.

    1. Kerro tarinasi videolla YouTubessa tai kuvilla Instagrammissa. Näytä konkreettisesti, keitä varten pyydät rahaa. Liitä lahjoituspyyntöjä jakamiisi tarinoihin.
    2.  Pyydä säännöllisesti ja selkeästi. Tee lahjoittaminen helpoksi. Käytä aktiivista kieltä, niin saat ihmiset mukaan heti. Kehota esimerkiksi näin: Tykkää! Jaa! Lahjoita nyt!
    3.  Keskustele. Vastaa kysymyksiin ja ota huomioon ne, jotka ovat kiinnostuneita. Anna vapaaehtoisten osallistua. Sinusta puhutaan somessa kuitenkin, joten ota puhujat avuksi.
    4. Rekrytoi asiallesi keulakuvia, ihmisiä tarvitaan. Some on vain väline, raha tulee ihmisten avulla
    5.  Kiitä yhteistyökumppaneita, vapaaehtoisia ja lahjoittajia. Kiittäminen vaatii vain muutaman sanan ja klikkauksen, mutta merkitsee paljon.
    6. Ole kärsivällinen. Kun menet mukaan someen, on siellä myös pysyttävä, aktiivisesti.

Lahjoituspyyntöjen tulee olla selkeitä ja niitä kannattaa tehdä usein. Älä kuitenkaan pyydä rahaa jokaisessa Facebook-päivityksessä tai twiittauksessa, vaan anna ihmiselle mahdollisuus myös puhtaaseen tiedonsaantiin. Pyynnön yhdistäminen tarinaan ongelmasta tai uhkaavasta vaarasta on tehokasta.

Muista, että lahjoittamisen pitää olla helppoa. Kun olet saanut ihmiset tuntemaan asiasi omakseen, on hyvän tekemisen oltava nopeaa. Älä anna lahjoittajalle liian montaa vaihtoehtoa – ja muista laittaa itsesi kannalta paras vaihtoehto ensimmäiseksi. Tee lahjoittaminen helpoksi ettei se pysähdy tekniikkaan.

Donor loyalty is not about the donor being loyal to you, it is you being loyal to the donor. – Harvey McKinnon

Lahjoittajasi ja tukijasi kaipaavat vastavuoroisuutta ja tietoa. Kerro, mitä kaikkea teet ja miksi. Somessa se on helppoa. Ole lojaali tukijoukkojasi kohtaan. Kerro onnistumisista, mutta myös vaikeuksista. Ole avoin.

Sosiaalisessa mediassa on oltava läsnä ja siellä kannattaa olla oma itsensä.

Kirjoittaja Salla Saarinen on järjestökouluttaja ja -konsultti, joka haluaa nähdä enemmän tunnetta ja tulosta järjestökentällä. Lisää tietoa varainhankinnasta, kampanjoinnista ja Radical Soulin tapahtumista Radical Soulin verkkosivuilla.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Varainhankkijan tunteet pelissä myös verkossa