Blog

}

Viewing post details...

Snapchat – analytiikka ja suunnitelmallisuus

  • 3155 Views
  • /
  • 5 Comments
  • /
  • in Blogit
  • /
  • by Piritta

Viestintä-Pirittan Snapchat-asiantuntija Laura Vuorio-Kuokka kirjoittaa bloggauksessaan Snapchatin käytön suunnitelmallisuudesta ja onnistumisen analysoinnista. 

 

Snapchat – analytiikka ja suunnitelmallisuus

Piritta on kirjoittanut useamman bloggauksen sarjassaan sosiaalisen median mittaamisen eri ulottuvuuksista. Some-tekemisen mittaaminen, seuranta ja analysointi on tärkeää, jotta voidaan peilata tehtyjä asioita haluttujen päämäärien saavuttamisessa. On tärkeää ettei tehdä vain tekemisen takia, vaan asetataan tavoitteet ja myös seurataan niiden toteutumista. Kuten Piritta bloggauksissaan tiivistää.

 

“Oleellista on ymmärtää se, mitä tuloksia halutaan saada aikaan ja millä tavalla voidaan nähdä, että tulokset myös on saavutettu”

 

Päätin jatkaa aiheesta Snapchatin näkökulmasta, sillä niin koulutuksissa kuin muissakin yhteyksissä minulta kysytään usein sen mittattavuudesta ja analytiikan puutteesta.

 

Yleensä neuvon asiakkaitani tavoitteiden asetannassa ja mittareiden määrittämisessä jo somekanavan käyttöönoton suunnittelun yhteydessä. Snapchat on ollut tämän suhteen poikkeus. Olen vastoin normaalia valmennusfilosofiaani opastanut kanavan käyttöön ilman sen suurempaa analytiikan pohdintaa. Miksikö? Kahdesta syystä:

1) uuden hypekanavan ollessa kyseessä, on ihan ok, että lähdetään ensin  kokeilemaan ja pilotoimaan, jolloin seurannan ei kannata tai tarvitse olla niin strukturoitua

2) mikä snapchat-analytiikka? Snapchat ei ole tarjonnut helposti koottavaa analytiikkaa, eikä alkuun ole ollut ulkopuolisiakaan tähän tarttuneita palveluntarjojia  ehdolla.

 

Kokeilusta suunnittelmallisempaan käyttöön

 

Niissä organisaatioissa, joissa Snapchatin pilotointivaihe on ohitettu ja yhteenvedot pilotista tehty, on aika siirtyä askel eteenpäin. Enää ei voi jatkaa ideologialla  no kokeillaan, kunhan nyt jotain heitetään, kattellaan nyt mitä tästä tulee….”.  Jos siis päätetään jatkaa. Jos Snapchat ei ole tuntunut omalta kanavalta, tai on tehty johtopäätökset, ettei organisaation ydinviestille ole yleisöä Snapchatista tavoitettavissa, ei hommaa kannata tietenkään jatkaa.  Mutta jos kokeilun jälkeen vaikuttaa järkevältä käyttää resursseja tuohon hauskaan kanavaan, niin on aika tehdä sisältösuunnitelma sekä analytiikkasuunnitelma.

 

Kun tiedetään miksi organisaatiossa snäpätään ja mitä snäppäämisellä tavoitellaan, on hyvä viilata sisältöä.  Sisältösuunnitelma voi sisältää esimerkiksi yhteisesti sovitut teksti/pohja-värit, tyylit ja mahdollisesti logon näkyminen omissa snäpeissä.  Tällöin katsoja tietää heti, että ahaa, tää oli tää firma! Itse seuraan niin monia organisaatioita Snapchatissa, etten vauhdissa aina muista minkä mystorya juuri olinkaan klikannut menemään. Kannattaa siis miettiä visuaalinen puoli kuntoon, erityisesti siis tekstiformaatissa. Sisältösuunnitelmaan voi myös laatia esimerkiksi yhteisesti sovitut sisältötyypit.

 

Analytiikkasuunnitelma

 

Olemme tottuneita siihen, että somekanavat tarjoavat (ilmaiseksi) analytiikkaa, jota voimme noin vain katsella hienoina graafeina. Snapchat ei tätä tee, mutta kyllä dataa on kuitenkin saatavissa. Täytyy vain tietää mitä asioita haluaa/kannattaa seurata ja minkälaisilla mittareilla tuloksia jaotella. Dataa on siis saatavissa, mutta se täytyy kerätä itse. Excelit vaan pyörimään – niinhän homma toimi ennen hienoja valmiita analytiikkaosioitakin.

 

Koska Snapchatin analytiikan kaipuu on globaali ilmiö, netistä löytyy jo monenlaista apua käsipeli-analysoinnin tueksi. Tarjolla on ihan valmista excel-pohjaa tähän tarkoitukseen ja yksityiskohtaisia selityksiä niistä asioista, joita Snapchatista saa seurannalla irti. Maksullisia ulkopuolisen palveluntarjoajan kehittämiä työkalujakin on odotettavasti jo ilmestynyt markkinoiden kysyntään, esimerkiksi Snaplytics.

 

Joten älkää vaipuko epätoivoon, Snapchatinkin käyttöä organisaation viestinnässä pystytään mittaamaan ja tuloksista analysoimaan, esimerkiksi kohtaako käytetty aika ja saatu vastine. Ja odotettavissa on jossakin vaiheessa, että Snapchat vastaa analytiikkaa kipeästi kaipaavien (suur)yritysten huutoon analytiikkatyökaluilla, huudot he ovat varmasti jo kuulleet.

 

Snapchat on epäkäyttäjäystävällinen monella tavalla, mutta porskuttaa siihen nähden aika kivasti: yli 5 miljardia videon katselukertaa vuorokaudessa, yli 100 miljoonaa päivittäin aktiivista snäppääjää! (lähde: Snapchat 1/2016).

 

Loppuun vielä käytännön esimerkiksi Snapchatin analytiikan käsittelyä SumAll Blogin tyyliin.

 

Alla on esimerkki kokonaisnäkyvyyden laskemisesta snäppien katselujen perusteella.  Luvut ovat peräisin Snapchat-stara Jerome Jarren snäppien katseluluvuista: 

To Find Completion Rate: Divide total views in the last snap from the total views in first snap.

957,000 / 1,100,000 = 87% completion rate

Completion rate lasketaan siis MyStory-tasolla, ja se kertoo jokaisen storyn ensimmäisen snäpin katselukertojen suhteen saman storyn viimeiseen snäpiin verrattuna.

 

Samalla logiikalla on Snapchatista laskettavissa monia tunnuslukuja (keskimääräinen sitoutumisaste, avausaste, vastausaste jne), joita pidemmällä aikavälillä seuraamalla saadaan varsin käyttökelpoista analyysia tekemisen onnistumsista.

 

Lue myös Lauran muut kirjoitukset Snapchatiin liittyen: 

Snapchat vakiinnuttaa paikkansa someviestinnässä. 17.8.2015.

Snapchatin ytimessä – Verohallinnon paluu ja järjestöesimerkkejä. 4.11.2015.

 

Share Button

Comments

5 thoughts on “Snapchat – analytiikka ja suunnitelmallisuus

  1. Pingback: Snapchat – analytiikka, onko sitä? | sencomms

  2. Hyvin mielenkiintoinen teksti! Olenkin miettinyt, että kuinka yritykset voivat oikeasti hyödyntää Snapchattia suunnitelmallisesti, ja seurata tuloksia. Mielestäni kyseessä on kuitenkin erittäin potentiaalinen kanava ja yksityisen käyttäjän kannalta palvelu on kaikkea sitä, mitä “ihanteellisen” sosiaalisen viestinnän tulisi olla: hauska ja matalan kynnyksen viestintämuoto, jonka pääasiallinen tarkoitus ei tosiaan ole olla asiallinen tai liian vakava.

    • Hei! Kiitos kommentistasi. Olen samaa mieltä siitä, että potentiaalia yrityskäyttöön on roimasti enemmän kuin sitä vielä osataan hyödyntää. Osuva tuo “ihanteellinen” someviestinnän muoto – kaiken ei tarvitsisi aina olla niin vakavaa tai säilyä arkistoissa ikuisesti.

  3. Pingback: 3 + 3 vinkkiä: Onnistumisen mittaaminen Snapchatissa | Viestintä-Piritta

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


seven − one =

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2