Blog

}

Viewing post details...

Mitä hyötyä somesta on järjestöjohtajalle?

Viestintä-Pirittan tiimiin kuuluva ja Simpukka ry:n toiminnanjohtajana toimiva Anne Lindfors kirjoittaa keskustelumuodossa järjestöjohtajan sosiaalisen median käytön hyödyistä.

Mitä hyötyä somesta on järjestöjohtajalle?

Järjestösomen trendeistä kävi ilmi, että järjestöjohtajat ovat löytäneet somen – erityisesti Twitterin. Aihetunnisteella #järjestöjohto käydään vilkasta keskustelua. Epäilijöitä silti vielä riittää. Tässä kuvitteellisessa keskustelussa yritän vakuuttaa satunnaisen toiminnanjohtajan sosiaalisen median käytön hyödyistä.

Satunnainen toiminnanjohtaja: Kuules Anne, sinä olet kuulemma aktiivinen siellä somessa. Mitä ihmettä sinä siellä oikein teet?

Anne: No vähän kaikenlaista. Seuraan ajankohtaisia keskusteluja, verkostoidun ihmisten kanssa, kerron Simpukan toiminnasta, kyselen neuvoja. On siellä tullut tehtyä vaikuttamistyötäkin ja joskus someaktiivisuus on poikinut haastattelupyyntöjä. Ja välillä tietysti juttelen niitä näitä mukavien tyyppien kanssa, ei se nyt aina niin totista hommaa ole.

Tj: No eikös tuo nyt ole aika turhanpäiväistä ja pinnallistakin? Voihan asioista tiedottaa verkkosivuilla ja lehdessä. Ja jos on asiaa, voi soittaa kollegalle tai lähettää sähköpostia.

A: Kaikki nämä perinteiset keinot ovat käytössä somen lisäksi. Sosiaalisen median kanavilla tavoitan isomman joukon ihmisiä, ei pelkästään yhdistyksen jäseniä. Meillä ainakin ihan jokainen ihminen on yhdistyksen kohderyhmää. Ja jos kysyn vinkkejä sosiaalisessa mediassa – esimerkiksi toiminnanjohtajien Facebook-ryhmässä tai avoimesti Twitterissä – isompi joukko voi antaa neuvoja ja kaikki kiinnostuneet näkevät vastaukset. Kyseessä on siis avoin ja läpinäkyvä joukkoistaminen. Ja kuka sitä paitsi haluaa olla enemmän puhelimessa tai sähköpostin ääressä?

Tj: No joo, mutta ei minulla ole ainakaan aikaa tuollaiseen somessa hengailuun ja roikkumiseen, kun on ne työtkin tehtävänä. En pysty ottamaan mitään lisätöitä tähän palettiin, vuorokauden tunnit meinaavat loppua jo nyt.

A: Meneehän somen haltuunotossa aluksi aikaa. Sitten kun rutiinit ovat hallussa, ei somen käyttö ole välttämättä pois mistään tärkeästä. Päinvastoin, moni asia on helpompi ja kätevämpi hoitaa somessa. Puhelin kulkee aina mukana ja sillä napattu ja jaettu Instagram-kuva esimerkiksi avaa organisaation toimintaa paljon tehokkaammin kuin jäsenlehdessä julkaistu artikkeli.

Tj: Ehkä minäkin sitten voisin kokeilla. Mutta onhan se vähän noloa, kun en osaa. Miten niitä hashtagejakin oikein käytetään?

A: Hienoa! Somea oppii vain tekemällä ja kokeilemalla. Twitteriin tulee koko ajan uutta väkeä, jotka vasta ottavat twiittaamista haltuun. Kokeneemmat neuvovat mielellään. Eikä sitä paitsi ole yhtä oikeaa tapaa somettaa. Persoonallisuus ja oma tyyli on plussaa. Rohkeasti vaan mukaan!

***

Tietoa ja vinkkejä on luvassa myös toista kertaa järjestettävässä Järjestöjohtaja somessa -koulutuksessa 18.3.2015. Koulutus on räätälöity liittojen, järjestöjen ja yhdistysten johtajille ja johtoasemassa toimiville henkilöille ja se sopii niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin somettajille.

Lue myös:

Mikä järjestöjohtajia somessa mietityttää

Järjestösomen johtaminen

Kuuntele ja keskustele – järjestöjohtaja sosiaalisessa mediassa

 

 

Share Button

Comments

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


one + = eight

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2