Blog

}

Viewing post details...

Laadukasta sisältöä myös tapahtumaviserrykseen

  • 2695 Views
  • /
  • 2 Comments
  • /
  • in Blogit
  • /
  • by Piritta

Kirjoittaja on Viestintä-Pirittan hallintokoordinaattori ja viestijä Päivi Laakso, joka visertää nimimerkillä @PLaakso ja pohtii kehittyvää viestintämaailmaa bloggauksissaan.

 

Koulutuksissa ja seminaareissa tulee aina esiin asioita, joita haluaa kirjoittaa itselleen muistiin. Ennen omat muistiinpanot tehtiin yleisesti ottaen omaan käyttöön ja omaan muistikirjaan. Nykyään huomaan, että muistiinpanot tulee tehtyä tapahtumista Twitteriin. Se, mikä tekee Twitter-muistiinpanoista oivallista on että myös muut voivat hyödyntää niitä ja näin teen myös itse.

Olennaista hyvässä tapahtumatwiitissä on tietenkin sisältö, joka kiteyttää esitetyn asian niin, että myös twiittivirtaa toimistossa seuraava voi sen ymmärtää ja hyötyy siitä.

Yleinen huomioni tapahtumista on se, että suurin piirtein neljäsosa osallistujista twiittaa aktiivisesti. Varsinainen hyöty twiiteistä itselle ja ulkopuolelta twiittivirtaa seuraavalle voi kuitenkin jäädä vähäiseksi.

Meltwaterin järjestämässä viestinnän foorumissa pe 27.5. huomasimme kollegoiden kanssa yhtäläisyyksiä tilaisuudesta tehdyistä viserryksistä. Paikalla oli tuolloin hyvin monta Twitter-raportoijaa, jotka twiittasivat suoria lainauksia puhujien esityksistä, useimmiten kuvan kera. Tämä tehtiin sen sijaan, että oltaisiin keskitytty niinkään kuulemaan mikä on diassa näkyvän lainauksen takana oleva laajempi ydinsanoma, joka sitten olisi twiitattu enemmän pureskeltuna tiivistelmänä, ikään kuin muille jaettavana tapahtumamuistiinpanona, Twitteriin.

 

Mistä koostuu mieleenpainuva tapahtumaviserrys?

Kaikissa viestinnän ja sosiaalisen median koulutuksissa painotetaan kiinnostavan sisällön tuottamista. Sisältö on se mikä houkuttaa ja koukuttaa. Jos tapahtumien raportointitwiiteillä hakee tapahtumaan osallistuessaan näkyvyyttä, niin eikö näkyvyyttä silloin saisi paremmin laatuun ja kiinnostavaan uutta kulmaa tuovaan sisältöön panostamalla?

Tapahtumatwiittaus on toisinaan luisumassa siihen suuntaan, että tapahtumasta twiittaajat raportoivat lavalla tapahtuvaa suorilla lainauksilla ja esityksistä napatuilla kuvilla sen sijaan että luotaisiinkin uutta, kiinnostavaa ja informatiivista sisältöä, kuten organisaatioille neuvotaan koulutuksissa: luo ja tuota sisältöä, jota kohderyhmäsi haluaa nähdä ja mistä nämä voivat hyötyä.

 

Meltwaterin viestinnän foorumissa twiittini: ”Organisaatio näyttää ulos juuri niin hyvältä kuin sisäinen viestintä on hoidettu.”  kohosi iltapäivän aikana tapahtuman viidenneksi suosituimmaksi twiitiksi (lähde: PinnallaFI). Uskon että tähän oli syynä sisältö, johon kiteytin puhujan sanoman ikään kuin olisin tehnyt itselleni muistiinpanoja tapahtumasta ja niin, että siitä voivat myös muut hyötyä.

Perimmäinen tarkoitushan sosiaalisessa mediassa on juurikin tiedon jakaminen ja yhteydenpito keskustellen, myös tapahtumien liveraportoinnissa. Uskallan myös väittää, että sisällöltään pureskeltuun tapahtumatwiittiin ei myöskään kulu aikaa liikaa ja ne jäävät myös omaan mieleen paremmin kuin kopiot 20 kertaa muiden jakamista diapoimintokuvista ja suorista puhujien lainauksista.

 

Share Button

Comments

2 thoughts on “Laadukasta sisältöä myös tapahtumaviserrykseen

  1. Viserrykseen ei varmaan kulu liikaa aikaa, mutta miten lienee sen varsinaiselta aiheelta viety huomion laita?

    • Se on toki totta, että tapahtumatwiittauksessa piilee riski että huomio herpaantuu varsinaisesta aiheesta. Hyvään kiteyttämiseen harjaantuu ajan myötä niin, että keskittyminen aiheeseen säilyy.

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


× six = eighteen

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2