Laadukasta sisältöä myös tapahtumaviserrykseen

Koulutuksissa ja seminaareissa tulee aina esiin asioita, joita haluaa kirjoittaa itselleen muistiin. Ennen omat muistiinpanot tehtiin yleisesti ottaen omaan käyttöön ja omaan muistikirjaan. Se, mikä tekee Twitter-muistiinpanoista oivallisia, on se, että myös muut voivat hyödyntää niitä.

Yleinen huomioni tapahtumista on se, että suurin piirtein neljäsosa osallistujista twiittaa aktiivisesti. Varsinainen hyöty twiiteistä itselle ja ulkopuolelta twiittivirtaa seuraavalle voi kuitenkin jäädä vähäiseksi. Olennaista hyvässä tapahtumatwiitissä on tietenkin sisältö, joka kiteyttää esitetyn asian niin, että myös twiittivirtaa toimistossa seuraava voi sen ymmärtää ja hyötyy siitä.

Meltwaterin järjestämässä viestinnän foorumissa pe 27.5. huomasimme kollegoiden kanssa yhtäläisyyksiä tilaisuudesta tehdyistä viserryksistä. Paikalla oli tuolloin hyvin monta Twitter-raportoijaa, jotka twiittasivat suoria lainauksia puhujien esityksistä, useimmiten kuvan kera. Tämä tehtiin sen sijaan, että oltaisiin keskitytty niinkään kuulemaan mikä on diassa näkyvän lainauksen takana oleva laajempi ydinsanoma, joka sitten olisi twiitattu enemmän pureskeltuna tiivistelmänä, ikään kuin muille jaettavana tapahtumamuistiinpanona, Twitteriin.

 

Mistä koostuu mieleenpainuva tapahtumaviserrys?

Kaikissa viestinnän ja sosiaalisen median koulutuksissa painotetaan kiinnostavan sisällön tuottamista. Sisältö on se mikä houkuttaa ja koukuttaa. Jos tapahtumien raportointitwiiteillä hakee tapahtumaan osallistuessaan näkyvyyttä, niin eikö näkyvyyttä silloin saisi paremmin laatuun ja kiinnostavaan uutta kulmaa tuovaan sisältöön panostamalla?

Tapahtumatwiittaus on toisinaan luisumassa siihen suuntaan, että tapahtumasta twiittaajat raportoivat lavalla tapahtuvaa suorilla lainauksilla ja esityksistä napatuilla kuvilla sen sijaan että luotaisiinkin uutta, kiinnostavaa ja informatiivista sisältöä, kuten organisaatioille neuvotaan koulutuksissa: luo ja tuota sisältöä, jota kohderyhmäsi haluaa nähdä ja mistä nämä voivat hyötyä.

 

 

Meltwaterin viestinnän foorumissa twiittini ”Organisaatio näyttää ulos juuri niin hyvältä kuin sisäinen viestintä on hoidettu”  kohosi iltapäivän aikana tapahtuman viidenneksi suosituimmaksi twiitiksi (lähde: PinnallaFI). Uskon että tähän oli syynä sisältö, johon kiteytin puhujan sanoman ikään kuin olisin tehnyt itselleni muistiinpanoja tapahtumasta ja niin, että siitä voivat myös muut hyötyä.

Perimmäinen tarkoitushan sosiaalisessa mediassa on juuri tiedon jakaminen ja yhteydenpito keskustellen, myös tapahtumien liveraportoinnissa. Uskallan myös väittää, että sisällöltään pureskeltuun tapahtumatwiittiin ei myöskään kulu aikaa liikaa ja ne jäävät myös omaan mieleen paremmin kuin kopiot 20 kertaa muiden jakamista diapoimintokuvista ja suorista puhujien lainauksista.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Laadukasta sisältöä myös tapahtumaviserrykseen