Blog

}

Viewing post details...

Haastavien tilanteiden hallinta sosiaalisessa mediassa – Markkinoinnin viikko 2018

Pirittan Markkinoinnin viikon 2018 puheenvuoron aihe käsitteli sosiaalisen median erilaisia haastavia tilanteita sekä niiden hallintaa. Löydät ohesta Pirittan vinkit tiivistelmänä ja esitysmateriaalin muodossa. 

 

Haastavien tilanteiden hallinta sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media tuo organisaatioille ja ihmisille vastaan myös erilaisia haastavampia tilanteita, joihin on hyvä valmistautua ennalta. Tilanteiden hoitaminen taidokkaasti on avain niin kriittisen keskustelun hallintaan henkilökohtaisesti kuin suurempien some-kriisien selättämiseen organisaatiotasolla. Tästä bloggauksesta löydät tiiviit vinkit haastavaan someen sekä Pirittan esitysmateriaalin Markkinoinnin viikon 2018 puheenvuorostaan, jonka aiheena oli Haastavat some-tilanteet haltuun: keskustelun ja kriisien hallinta somessa. 

 

Mihin asioihin organisaatiossa olisi hyvä kiinnittää huomiota?

1. Julkiset pelisäännöt organisaation some-kanaville palveluiden tarjoamien mahdollisuuksien mukaan.

2. Ylläpitäjille selkeät linjat kommenttien moderointiin ja poistamiseen.

3. Haastavaan keskusteluun vastaamisen mallit selkeiksi kaikille organisaatiotilien ylläpitäjille.

4. Valmistautuminen tilien mahdollisiin kaappauksiin.

5. Some-linjausten laatiminen.

6. Henkilöstön ohjaus, koulutus ja tuki: valmistaminen somen kaikkien puolien hallintaan.

7. Suunnitelma somekriisien hoitamiseen.

8. Valmistautuminen erilaisiin somessa vastaan tuleviin organisaatiota koskettaviin tilanteisiin:
– miten toimitaan, jos organisaatiotileillä tapahtuu moka
– miten toimitaan, jos henkilöstö mokaa somessa
– miten toimitaan, jos some vain räjähtää ja se koskettaa organisaatiota?

 

Vinkit haastavaan someen

1. Nopeus on valttia.

2. Pää kylmänä provosoitumatta.

3. Toimintamallien ja -ketjun mukaan eteenpäin.

4. Ulkopuolinen apu mukaan, jos tilanne niin vaatii.

5. Keskustelun aktiivinen seuranta käyntiin heti.

6. Nöyryys on tarpeen, kun sille on aihetta.

7. Ole rehellinen ja aito. Osaa pyytää anteeksi.


Alla olevaan esitykseen on koottu laajemmin somessa vastaantulevia erilaisia tilanteita sekä vinkkejä niiden ennakointiin ja hoitamiseen. 
Lähestyminen aiheeseen on organisaation ja sen henkilöstön näkökulmasta, mutta monet materiaalin vinkit toimivat kaikkeen some-viestintään.

Puheenvuoron kesto oli 20 minuuttia ja oheinen materiaali sen mukaisesti myös tiivis.

 

Ota vinkit talteen ja pyydä meiltä tarvittaessa lisäapua aiheeseen liittyvissä aihepiireissä tai tilanteissa. Me Viestintä- Pirittan asiantuntijat autamme mm. haastavaan someen valmistautumisessa, organisaation some-linjausten teossa, henkilöstön koulutuksessa someen, organisaatiokanavien ylläpitäjien ohjaamisessa ja kouluttamisessa sekä vastaan tulevien haastavampien tilanteiden ratkomisessa silloin, kun tilanne on päällä.

Kun tarvitset apua tai tukea aihepiirin tiimoilta, ota yhteyttä: heidimaaria@viestintapiritta.fi.

 

Pirittan esitys Markkinoinnin viikolla 5.9.2018.

 

*************************

Kevään koulutuskalenterimme 2019

22.1.2019  Verkko- ja blogikirjoittaminen. Lue lisää ja ilmoittaudu.

13.2.2019  Järjestötoiminta näkyväksi tarinallistamisen avulla. Lue lisää ja ilmoittaudu.

5.3.2019   Videoviestinnän tehopäivä. Lue lisää ja ilmoittaudu.

28.3.2019 Sosiaalisen median mittaaminen ja analytiikka. Lue lisää ja ilmoittaudu.

8.5.2019   Podcastit – mitä, miksi ja miten? Lue lisää ja ilmoittaudu.

22.5.2019 Saavutettavuus organisaation verkkosivuilla. Lue lisää ja ilmoittaudu.

 

Etkö löytänyt etsimääsi aihetta?

Haluatko tilata omalle organisaatiollesi räätälöidyn koulutuksen, konsultaation tai puheenvuoron jostakin muusta viestinnän aihepiiristä? Ota yhteyttä hallintokoordinaattoriimme ja kerro lisää toiveistasi: info@viestintapiritta.fi.

Viestintä-Piritta tarjoaa koulutusta ja konsultaatiota myös mm. seuraavista aihepiireistä:

– Asiantuntijana somessa: johdon, viestijöiden ja henkilöstön koulutus somen käyttöön (myös käytännön työpajat mm. Twitterin ja LinkedInin käyttöön johtajan tai asiantuntijan käytössä)

– Sosiaalisen median strategian sparraus ja konsultointi: strategian päivitys tai aloitus

– Sosiaalisen median onnistumisen analysointi -konsultaatio: tuki analyysien tekemiseen, some-kehittäminen analyysien pohjalta, analyysien tekeminen tilaajan puolesta, raportoinnin ja kehittämistyön tuki

– Organisaation some-linjausten tekeminen tai päivittämisen tuki

– Some-kanavien käytännön koulutukset: Facebook-sivun ylläpitäjän koulutus, Facebook-mainonta, Twitter, LinkedIn henkilö- ja organisaatiokäytössä, Instagram, Snapchat, Facebook-liven ja Periscopen käyttö osana organisaation viestintää

– Kuva osana organisaation viestintää: hyvän kuvan abc ja kuvat somessa

– Video osana organisaation viestintää: videon tekeminen ja video somessa

– Some-trendit ja niiden hyödyntäminen osana organisaation viestintää

– Tapahtumaviestinnän ja somettamisen tuki: suunnittelu, tapahtuma-aikainen viestintä ja näkyvyys-analyysit tapahtumien jälkeen

– Blogikoulutukset: blogi organisaatiolle ja blogikirjoittamisen koulutus

– Verkkokirjoittamisen koulutukset

– Verkkosivu-uudistusten sparraus

 

 

Share Button

Comments

Comments are closed.

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2