Viestintä-Pirittan SomeAakkoset
Viestintä-Pirittan SomeAakkoset
Artikkeli päivitetty 10.3.2021.
Viestintä-Piritta tarjosi Facebook-tykkääjilleen joulukuussa Some-Joulukalenterin julkaisemalla somevinkkejä SomeAakkosten muodossa joka päivä jouluaattoon saakka. Tässä bloggauksessa on koosteena jokainen vuoden 2014 Some-Joulukalenterin luukku oman kirjainvinkkinsä kanssa.
A = Aloita tänään
A eli Aloita tänään. Jos organisaatiosi ei vielä ole sosiaalisessa mediassa mukana, kannattaa suunnittelu ja somen kytkeminen osaksi viestintä- ja toimintakokonaisuutta aloittaa viimeistään nyt! Vain tekemällä oppii ja kokeilemalla suunniteltuja toimintatapoja pysyy some-vauhdissa mukana.
B = Bloggaaminen
Blogien lukeminen on kasvussa ja järjestöblogi onkin erinomainen väline tuoda esiin toimintaa ja näkemyksiä vaikkapa jäsenten tai asiantuntijoiden kertomana. Vinkkejä blogin kirjoittamiseen voit lukea esimerkiksi Viestintä-Pirittan blogista: Suositun blogin salaisuus ja Miten kirjoitan hyvän blogitekstin?
D = Drive
D eli Drive eli Google Drive. Sosiaalisen median ja verkon käyttö organisaatiossa ei ole pelkkää ulospäin tehtävää viestintää. Driven kaltaiset pilvipalvelut voivat helpottaa esimerkiksi järjestön tapahtumasuunnittelussa tai toimintakertomuksen muokkaamisessa pienellä porukalla. Tiesithän, että sinulla on Google Drive käytössäsi, jos käytät Gmailia?
E = Ello
Syksyllä somepalveluiden joukkoon syntyi uusi tulokas, Ello, joka lupaa mainosvapaan kanavan Facebookin ja Twitterin rinnalle. Vaan jäikö Ello vain tähdenlennoksi, se jää nähtäväksi. Kannattaa muistaa, että some-palveluita syntyy ja kuolee, ja parhaiten mukana pysyy seuraamalla ja käyttämällä some-maailmaa aktiivisesti itse!
F = Facebook
Oletko tarkkaillut organisaatiosi Facebook-sivun julkaisuiden näyttökertoja? Jos et vielä mainosta Facebookissa, luvut ovat todennäköisesti alhaisemmat kuin aiemmin. Nyt viimeistään kannattaa panostaa päivitysten kiinnostavaan sisältöön ja harkita myös mainostamista silloin tällöin. Kurkkaa myös, mitä Viestintä-Pirittan tiimin Peter kertoo blogissa Facebook-algoritmista ja päivitysten näkyvyydestä Facebookissa.
I = Itsenäisyyspäivä
Joulukalenterin kuudentena päivänä toivotettiin luonnollisesti hyvää itsenäisyyspäivää. Samalla vinkattiin twiittaamaan tai instagrammaamaan hashtagilla #linnanjuhlat. Kyseinen aihetunniste nousikin itsenäisyyspäivän iltana hetkeksi maailman kymmenen twiitatuimman aihepiirin joukkoon.
G = Google+
Google+ on Googlen oma yhteisöpalvelu, johon sinulla on suora pääsy etenkin jos olet Gmailin käyttäjä. Tiesithän, että plussaan jaettu sisältö löytyy mukavasti myös Googlen hakutuloksissa. Aktivoi siis oma tilisi ja ryhdy organisaatiosi sanansaattajaksi tietoa ja linkkejä Google plussaan jakamalla!
H = Hashtag
H niinkuin hashtag eli aihetunniste, avainsana tai vain pelkkä tunniste. Risuaita-merkillä varustetut sanat toimivat some-julkaisuissa samalla hakusanoina sekä korostamassa viestin sisältöä. Twitterissä maksimissaan noin 3 hashtagia per twiitti on sopiva määrä, kun Instagramissa kuvatekstit kirjoitetaan usein jopa pelkillä tunnistesanoilla. Facebookissakin tunnisteita voi käyttää, joskaan ne eivät sillä puolella ole niin yleisiä. Kannattaa miettiä, mikä olisi sopiva tunniste omalle järjestölle sekä erityisesti sen tapahtumille.
J = Jakaminen
Sosiaalisen median voima on ihmisissä, jotka puhuvat ja jakavat tietoa somessa. Järjestöjen kannattaa aktivoida jäsenistönsä jakamaan järjestön julkaisuja somessa. Miten olisi alkuun pääsemiseksi vaikkapa yksi uusi vastuutehtävä luottamushenkilöille: Jaa aina eteenpäin Facebook-päivityksemme tai twiittimme!
K = Kokeile, kehitä ja kehity
Nykypäivän viestintämaailma elää jatkuvassa muutoksessa. Some-kanavia tulee ja menee, niiden käyttötavat muuttuvat ja muutoksessa elävät mukana myös organisaatiot.
Parhaiten menestyvät ne, jotka rohkeasti uskaltavat kokeilla uudenlaisia viestintätapoja ja -malleja ja viestivät aktiivisesti vuorovaikuttaen kohderyhmiensä kanssa. Vielä paremmin menestyvät ne, jotka jatkuvasti seuraavat onnistumistaan sosiaalisessa mediassa ja kehittävät viestintäänsä havaintojensa perusteella eteenpäin. Siis ole rohkea: kokeile, kehitä ja kehity!
L = LinkedIn
Tässä muutamia LinkedIn-faktoja ja vinkkejä:
– suomalaisia käyttäjiä on mukana jo noin 700 000
– kasvavin joukko on opiskelijat
– palvelu pohjaa puhtaasti ammatilliseen verkostoitumiseen toisten ihmisten kanssa
– työnhaku ja rekrytointi LinkedInin kautta lisääntyvät myös Suomessa
– LinkedIniin perustetaan henkilökohtainen profiili, jossa kerrotaan omasta osaamisesta, työhistoriasta ja taustasta ikään kuin laajennetun sähköisen cv:n muodossa
– profiilit verkostoituvat, ”kaveeraavat”, toisten käyttäjien kanssa
– profiilit voivat liittyä eri aihepiirien alla oleviin ryhmiin ja käydä niissä keskustelua toisten kanssa
– profiilit voivat myös seurata yrityssivuja ja niiden tekemiä julkaisuja
Tutustu tarkemmin LinkedIniin: https://www.linkedin.com/
M = Mittaaminen
Miten sinä arvioit sosiaalisen median käyttönne onnistumista organisaatiossasi? Tiedätkö selkeästi, mitkä asiat ovat niitä lopputuloksia, joihin pääsemistä somen käytön halutaan edistävän?
Mieti ensin tavoitteet: lisää ilmoittautumisia tapahtumiin, lisää kommentteja blogiin, lisää organisaatiota koskevaa keskustelua Twitterissä, lisää yhteydenottoja medialta ja juttuja mediassa jne…
Mieti perään ne tavat, miten seuraat näihin konkreettisiin tavoitteisiin pääsyä. Tätä on mittaaminen. Jos haluat lukea aiheesta tarkemmin lisää, käsittelee syksyllä julkaistu järjestöille suunnattu kirja Kuuntele ja keskustele – Näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa pitkälti juuri tätä aihepiiriä.
N = Nuoret
Jos järjestösi toimii nuorten parissa, on tärkeää nämä tavoittaakseen tuntea nuorten viestintätavat ja sosiaalinen maailma. Esimerkiksi Jyrki Kasvi kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa, että some ja verkko ovat tänä päivänä osa nuorten sosiaalista elämää. Tutustu nuorten verkon käyttöön seuraavien artikkelien ja tutkimusten kautta ja muokkaa omaa viestintäänne kohtaamaan nuoret entistä paremmin.
1. Suomen Kuvalehti 19.9.14: Nuoret kertovat: Tätä siellä somessa tehdään.
2. Kokemustieto: YouTube kahmii nuoria telkkarilta.
P = Pinterest
Pinterest on erityisesti naisten käyttämä lifestyle-tyyppinen some-palvelu, missä tallennetaan ja jaetaan kuvalinkkejä itseä kiinnostavista asioista erilaisiin kansioihin. Lisävinkkejä Pinterestin käyttöön voit lukea Viestintä-Pirittan Lauran kirjoittamasta Pinterest-bloggauksesta.
Tiesitkö, että henkilönä voit käyttää Pinterestiä luomalla tilin osoitteessa http://www.pinterest.com/ ja luoda organisaatiolle yritystilin osoitteessa https://business.pinterest.com/en
Q = QR-koodit
QR-oodit ovat kätevä tapa ohjata ihmisiä painetusta materiaalista lukemaan lisätietoa aiheesta verkosta, kuten Pirittan järjestösomea käsittelevässä Kuuntele ja keskustele -kirjassa on tehty. QR-koodi luodaan verkossa ja generaattorin tekemä usein pikselimäinen kuva lisätään printtiin. Voit lukea lisää QR-koodeista vaikkapa Wikipedian tiiviistä artikkelista.
R = Rajaa
Sosiaalisen median käytössä ei kannata ahnehtia niin palveluvalinnoissa kuin tavoiteasettelussakaan. Tee somesuunnitelma, joka tukee koko organisaatiosi toiminnan tavoitteita ja viestintästrategiaa. Apuna voit käyttää vaikkapa seuraavia kysymyksiä:
– Mitä hyötyä haluatte saavuttaa somen käytöllä?
– Ketä teidän tulee tavoittaa, että hyöty saavutetaan?
– Millä kanavilla nämä ihmiset todennäköisesti somessa liikkuvat?
– Mitä nämä ihmiset haluavat teihin liittyen kuulla?
– Miten nämä asiat tulisi ihmisille kertoa heidän käyttämillään kanavilla?
Tältä pohjalta pääset jo pitkälle: valitse koko toimintanne kannalta tärkeimmät tavoitteet (esimerkiksi lisää ihmisiä tapahtumiin tai vuorovaikutuksen kasvattaminen nuorten kanssa), rajaa aluksi some-viestintänne näiden asioiden ympärille ja ala tekemään hallittua, keskitettyä some-viestintää.
S = Somevapaa
Niin ihmisille kuin organisaatioille on täysin ok olla silloin tällöin poissa sosiaalisen median ääreltä ääreltä. Esimerkiksi jouluna monien järjestöjen toimistot olivat pidemmillä joululomilla. Tällöin on myös fiksua tehdä päivitys esimerkiksi Facebook-sivulle, jossa kerrotaan sivunkin olevan joulunvietossa ja päivitysten jatkuvan entistä kiinnostavampina uuden vuoden puolella. Toki sivulla loman aikana tapahtuvan toiminnan seuranta täytyy hoitaa jotenkin lomienkin aikana.
T = Tweetdeck
T niinkuin Tweetdeck. Tutustu ihmeessä tähän selainkäytössä erinomaiseen Twitter-sovellukseen osoitteessa https://about.twitter.com/products/tweetdeck. Täältä pääset myös kirjautumaan Tweetdeckiin samoilla tunnuksilla kuin Twitter-tilillesi.
Tweetdeck mahdollistaa mm. seuraavat toiminnallisuudet:
– ajankohtaiskeskustelujen ja twiittien seuraaminen esim. hashtagien ja listojen avulla yhdessä selainikkunassa
– twiittien ajastaminen
– usean tilin hallinnointi
U = Upottaminen
Upottaminen verkkokielessä tarkoittaa sitä, että voit tuoda vaikkapa YouTube-videon pyörimään verkkosivuillesi sellaisenaan. Upotetut videot, twiitit ja SlideShare-esitykset elävöittävät järjestön verkkosivuja ja kiinnittävät ihmisten huomion perinteisten tekstin ja kuvien ohella.
Upottaminen tapahtuu käytännössä upotuskoodin avulla, joka löytyy YouTube-videon, twiitin tai SlideShare-esityksen yhteydestä. Kun siirrät koodin verkkosivujesi ylläpitopuolella haluamaasi kohtaan, siirtyy sisältö näkymään verkkosivuillesi. Oheisessa SlideSharen käyttöä käsittelevän bloggauksen lopussa näkyy esimerkkinä sekä upotettu twiitti että SlideShare-esitys.
V = Vine
Joko olet kokeillut sovellusta, jolla voit tehdä 6 sekunnin luuppina pyöriviä videoita, jotka voi jakaa esimerkiksi Twitteriin? Tutustu Vineen tarkemmin osoitteessa https://vine.co/ ja lataa sovellus älypuhelimesi sovelluskaupasta. Vine-videoita voi hyödyntää esimerkiksi tapahtumaviestinnässä tai vaikkapa hauskojen järjestöä koskevien animaatioiden teossa.
Y = Yhdessä olette enemmän
Järjestöillä on huikea mahdollisuus hyödyntää omaa jäsenistöään puhumassa ja jakamassa järjestöä koskevaa tietoa somessa.
Kannattaa pohtia, millaisin erilaisin tavoin omia jäseniä voisi aktivoida jakamaan järjestön viestejä somessa. Joskus se voi olla ihan pelkkä kannuste käyttämään järjestön määrittelemää aihetunnistetta eli hashtagia. Mallia voi ottaa esimerkiksi Partion Instagramista. Taustaksi: hashtagilla #partioscout on jaettu lähes 10 000 kuvaa Instagramissa, joista vain 154 on Partion itse jakamia.
Z = Zoomaa
Some-Joulukalenterissa vinkattiin kokeilemaan joulukuvaamista seuraavasti: ”Kokeile tänä jouluna ottaa kuvia vaikkapa kuusen tai joulukattauksen yksityiskohdista – ne kiinnittävät ihmisen huomion ja voivat herättää mielenkiinnon jopa paremmin kuin laajat, paljon asioita sisältävät kuvat.”
Vinkkiä kannattaa hyödyntää myös esimerkiksi organisaation tapahtumakuvaamisessa ja keskittyä jollakin kertaa tapahtumaa kuvaavien pikkujuttujen poimimiseen sen sijaan, että kuvataan pelkästän laajasti osallistujia tai puhujapöntössä pönöttäviä juhlapuheen pitäjiä. Näin saadaan aikaan vaihtelua tapahtumakuviin ja herätetään myös ihmisten kiinnostus eri tavalla.
Ä = Älypuhelin
Toiseksi viimeinen SomeAakkonen on Ä: Älypuhelin. Jatkamme edellisen kirjaimen kuvausteemaa vinkkaamalla muutamasta älypuhelinsovelluksesta, joita voi käyttää kuvien ja videoiden ottamiseen ja myöhemmin vaikkapa järjestötapahtumien kuvaamiseen ja jakamiseen älypuhelimella.
1. Instagram. Supersuosittu oman elämän kuvien jakamisen palvelu. Kuvaa, käsittele ja jaa kuvasi kavereille tai koko maailmalle nähtäväksi.
2. Vintage Cam. Erilaisilla menneiden vuosikymmenten kuvasuodattimilla varustettu sovellus kuvien ottamiseen ja käsittelyyn.
3. Vine. 6 sekunnin videolooppien tekemiseen tarkoitettu sovellus, josta videot voi jakaa esimerkiksi Twitteriin pyörimään.
4. PicFrame. Sovellus, jossa voit valita useamman kuvan näkyviin yhtenä kuvana erilaisissa raameissa.
X = Xmas
Viestintä-Pirittan Some-Joulukalenterin viimeinen luukku aukesi kirjaimella X: Xmas!
Kommentit
Kirjoita kommentti