Viestinnän mittaaminen organisaatioissa

Piritta piti viestinnän mittaamista käsittelevän webinaarin Meltwaterin kutsumana puhujana 27.4.2017.  Webinaarin materiaalin löydät tästä bloggauksesta lisätieto-linkkien kera.

Viestinnän mittaaminen organisaatioissa

Viestinnän mittaaminen ja onnistumisen analysointi on merkityksellistä kaikissa organisaatioissa. Mittaamista tulee kuitenkin tehdä omien resurssien ja mahdollisuuksien mukaisesti sekä niin, että viestinnän tavoitteet kiinnitetään tukemaan koko organisaation strategisia tavoitteita.

Kun kattotason tavoitteista (esimerkiksi myynnin lisääminen, jäsenhankinta, mainekuvan vahvistaminen) muokataan konkreettisia, mitattavia alatavoitteita (esim. tietyn tuotteen tietoisuuden lisääminen tietyn kohderyhmän tietoisuudessa, jäsenmäärän kasvattaminen tietyllä aikajaksolla jäsenhankinta-kampanjan myötä, mainekuvan vahvistaminen aktivoimalla omaa henkilöstöä someen keskustelemaan organisaation asioista), voidaan viestintää ja sen onnistumista myös mitata.

Vain konkreettisia ja selkeitä tavoitteita voidaan mitata.

Alla olevasta materiaalista löydät yhteenvedon webinaarissa läpi käydyistä asioista sekä katsauksen laajaan kokonaisuuteen viestinnän mittaamiseen liittyen.

Muista myös nämä vinkit viestinnän mittaamista suunnitellessasi ja toteuttaessasi.

1. Tavoittele viestinnällä konkreettisia ja mitattavia asioita, jotka tukevat organisaation strategiaa.  

2. Mittaa mieluummin muutamia asioita, joiden tuloksia voitte hyödyntää, kuin monia asioita, joiden tuloksiin ette ehdi perehtyä. 

3. Kulje pää- ja alatavoitteiden onnistumisen analysoinnin kautta kohti pitkän aikavälin maalia. Mittaa määrän lisäksi myös laatua. 

4. Mittaa kehittääksesi viestintää ja toimiaksenne entistä tehokkaammin tulevaisuudessa. 

Materiaalin lopussa on laaja lista erilaisia viestinnän mittaamista käsitteleviä tutkimuksia, oppaita, bloggauksia ja materiaaleja. Nämä kaikki linkit löydät myös tästä alta:

Kuinka osoittaa viestinnän arvo? Viestinnän mittaaminen kolmessa tasossa. Meltwater – Oona Pirinen.

Markkinoinnin ja viestinnän mittarit. Meltwater – Markus Tandefelt.

Miten ja miksi viestintää mitataan? HY+ Marko Karttunen.

Viestinnän mittaaminen. ProCom-päivä 3.6.2014. Vilma Luoma-aho.

MTL Viestinnän mittaamisen opas.

Viestinnän mittaamisen tila suomalaisissa organisaatioissa 2017. STT Viestintäpalvelut, ProCom ja Retriever.

Viestinnän mittaaminen – mistä lähteä liikkeelle? STT Viestintäpalvelut – Liina Nelimarkka.

Viestinnän mittarit ja tulokset johtoryhmän agendalle. STT Viestintäpalvelut – Mika Roman.

Suunnittele mittausprosessi kuntoon. STT Viestintäpalvelut – Liina Nelimarkka.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Viestinnän mittaaminen organisaatioissa