Viestijän rekrytointi edessä? Simpukka ry:n Johanna Repo jakaa vinkit, joilla onnistut

Kun Lapsettomien yhdistys Simpukka ry lähti rekrytoimaan viestijää, haettiin freesiä näkökulmaa kokemuksen sijaan. Järjestö haluaa mennä eturintamassa pikemminkin kuin jälkijunassa, ja tämä näkyi rekrytointiprosessissa. Bloggarimme Susanna Koivisto haastatteli järjestön toiminnanjohtajaa Johanna Repoa. Lue myös vinkit onnistuneeseen viestijän rekrytointiin. 

Viestintä on aina ollut keskeinen osa järjestön toimintaa, mutta ennen sitä tehtiin pienellä porukalla ilman koulutusta. Kun järjestö sai rahoitusta viestinnän resurssien lisäämiseen, he alkoivat heti rekrytoida viestijää.

– Kohderyhmämme etsii viestinsä verkosta nykyaikaisten välineiden avulla, joten viestijälle oli tarvetta. Kaipasimme enemmän esimerkiksi videomateriaalia, kertoo Simpukan toiminnanjohtaja Johanna Repo.

– Rekrytoinnissa lähdettiin liikkeelle järjestön tarpeista. Keskeisiä tarpeita oli digitaalisen viestinnän osaaminen, sosiaalinen media ja vaikuttamisviestintä.

Rekrytointiprosessi koostui kolmesta vaiheesta.

1. Videohakemukset ja ansioluettelo

2. Ennakkotehtävä, jossa piti materiaalin pohjalta kirjoittaa mediatiedote ja tehdä sen jakelusuunnitelma

3. Haastattelu, johon sisältyi kirjoitustehtävä

– Halusimme nähdä, mitä hakijat oikeasti osaavat. Videolla testattiin hakijan kykyä tehdä videoita sekä tapaa tiivistää omaa osaamistaan ja viestiä, Johanna kertoo.

Hyvä viestintä rekrytointiprosessin aikana

Simpukka piti aikataulusta kiinni ja toimi rekrytoinnin suhteen nopeasti. Haku avattiin ennen joulua ja aikaa hakea oli tammikuun puoliväliin asti. Ennakkotehtävän tekemiseen oli aikaa viikko. Haastattelut järjestettiin helmikuun alussa. Hakijat saivat jatkuvasti palautetta ja samantien tiedon siitä, valittiinko heitä. Kaikkia hakijoita kiitettiin videon tekemisestä ja kiinnostuksesta Simpukkaa kohtaan.

– Olemme järjestönä kiinnostuneita muista ja välitämme. Halusimme tämän näkyvän myös rekrytointiprosessissa, Johanna kertoo.

Järjestö halusi tehdä prosessista omannäköisensä, jotta hakija tietää, mihin on ryhtymässä.

– Rekrytointi-ilmoitus oli käsivaralla kuvattu, huumorilla tehty video, jonka viestinä oli, että tule tekemään meille parempia videoita. Simpukka on pieni järjestö, jossa on hyvä pöhinä ja asioita tehdään pilke silmäkulmassa.

Johanna kertoo olevansa tyytyväinen rekrytointiprosessiin.

– Jos rekrytoisimme uutta viestijää, tekisimme sen samalla tavalla. Sen sijaan esimerkiksi projektisuunnittelijan rekrytointi olisi toisenlainen prosessi, hän sanoo.

Keskeistä on miettiä, mihin tarpeisiin rekrytoidaan. Video cv:t ovat muodissa, mutta niitä ei tulisi Johannan mielestä käyttää jokaisessa rekrytoinnissa. Jos viestintätaidot eivät ole keskeisiä työtehtävässä, miksi niitä pitäisi testata työnhaussa?

Johannan 5 vinkkiä viestijän rekrytointiin:

1. Lähtekää tarpeistanne liikkeelle. Mitä oikeasti haluatte?

2. Miettikää, onko parempia tapoja löytää hakemianne taitoja kuin perinteinen hakemus + cv

3. Pitäkää kiinni aikatauluista.

4. Viestikää ja antakaa palautetta hakijoille nopeasti. Muistakaa kiittää hakijoita heidän vaivannäöstään

5. Antakaa itsestänne. Hakija on hakemassa itselleen työpaikkaa, josta hän saisi jotain. Kertokaa millaisia olette toimijoina: olkaa houkuttelevia, mutta älkää luvatko liikoja.

 
*******************
 
Viestintä-Piritta on vuonna 2010 perustettu viestinnän asiantuntijatoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen tukea, koulutusta ja analyyttista apua viestinnän, verkkoviestinnän ja sosiaalisen median aihepiirien tiimoilta. Autamme hiomaan viestinnän ja somen strategioista tavoitteellisia sekä viestimään tehokkaasti organisaation erilaiset tilanteet huomioiden.
 
Koulutamme henkilöstöä, johtajia ja viestijöitä järjestöissä, julkishallinnon ja kulttuurialan organisaatioissa sekä oppilaitoksissa. Jaamme asiantuntijuuttamme verkossa, somessa, koulutuksissa, webinaareissa ja seminaareissa. Kouluttajiemme erityisvahvuus on puhua viestinnästä ymmärrettävällä ja innostavalla tavalla, joka ohjaa kehittämään omaa ja organisaation viestintää eteenpäin.
 
Autamme pysymään pinnalla viestinnän virroissa! 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Viestijän rekrytointi edessä? Simpukka ry:n Johanna Repo jakaa vinkit, joilla onnistut