Vaikuttava somekampanja pienin resurssein – case SEY
Viestintä-Pirittan Susanna on kesän ja syksyn aikana haastatellut järjestöjä erilaisten viestintä-esimerkkien tiimoilta. SEY kertoi meille, mitä ottaa huomioon some-kampanjassa. Susanna Koivisto on Viestintä-Pirittan bloggari, joka kirjoittaa blogiimme ajankohtaisia tekstejä järjestöjen viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä.
Vaikuttava somekampanja pienin resurssein – case SEY
SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto toteutti ”Minäkin olen arvokas” -maatiaiskissakampanjan, jonka tavoitteena oli vaikuttaa uudistuvaan eläinsuojelulakiin. Yksi SEYn tärkeimmistä tavoitteista uuteen lakiin on koirien ja kissojen tunnistusmerkintä ja rekisteröinti. ”Kissa kärsii halvan lemmikin maineesta, jonka hoitoon ei aina haluta panostaa, joten halusimme toteuttaa kampanjan, joka saisi ihmiset ajattelemaan kissaakin arvokkaana eläinyksilönä”, kertoo SEY:n viestintäpäällikkö Annukka Seppävuori.
Viime kesänä toteutettu kampanja oli ns. ”minisomekampanja”, joka toteutettiin pienillä resursseilla tavoitellen kuitenkin maksimaalista näkyvyyttä. SEY:n viestintätiimin kampanja toteutettiin ilman rahallista panosta. Kampanja oli puhtaasti somekampanja, jossa käytettiin kanavina Facebookia, Twitteriä ja Instagramia. Lisäksi lähetettiin mediatiedotteita, jotka julkaistiin myös SEYn nettisivuilla. Joka toinen postaus oli sisältö- ja joka toinen varainhankintapostaus. Varainhankintapostauksilla tavoiteltiin tekstiviestilahjoittajia. ”Panostimme erityisesti julkaisujen visuaalisuuteen, sillä visuaalisesti hienot sisällöt kiinnittävät yleisön huomion”, kertoo Seppävuori.
Tykkäyksiä, jakoja, tekstiviestilahjoituksia ja mediahuomiota
Seppävuoren mukaan ”Minäkin olen arvokas”-kampanjan postaukset saivat enemmän tykkäyksiä ja jakoja kuin minkään aiemman kampanjan postaukset, ja ne myös sitouttivat eniten kesän aikana.Tekstiviestilahjoituksia tuli kampanjan aikana huomattava määrä. Kampanja sai paljon näkyvyyttä myös mediassa ja liitto antaa edelleenkin radio- ja lehtihaastatteluja aiheeseen liittyen.
Annukan ”kolme V:tä”, eli somekampanjavinkit muille järjestöille
1. Viesti. Mieti selkeästi oma viestisi: sen tulee olla asiapitoinen, mutta vedota myös tunteisiin.
2. Visuaalisuus. Viesti luetaan herkemmin, jos siinä on pysäyttävä kuva.
3. Vaikuttaminen. Mieti, mihin asioihin haluat vaikuttaa kampanjallasi. SEY:n kampanjassa haluttiin vaikuttaa uudistuvaan eläinsuojelulakiin, lisätä ihmisten tietoutta ja saada lahjoittajia.
Kommentit
Kirjoita kommentti