Mobiilijäsenkortti tuo palvelut käyttäjän taskuun – case Kiinteistöliitto
Susanna Koivisto on Viestintä-Pirittan bloggari, joka kirjoittaa blogiimme ajankohtaisia tekstejä järjestöjen viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä. Susanna haastatteli Kiinteistöliiton Timo Tossavaista organisaation käyttöön ottamasta mobiilijäsenkortista ja sen käyttöönotosta.
Mobiilijäsenkortti tuo palvelut käyttäjän taskuun – case Kiinteistöliitto
Miltä kuulostaisi, jos järjestön palvelut olisi jatkuvasti käytettävissä omassa taskussa? Kiinteistöliiton mobiilijäsenkortti ei ole aivan tavallinen näytettävä jäsenkortti, vaan se mahdollistaa monien järjestöjen palvelujen käyttämisen entistä nopeammin ja helpommin. Haastattelimme Timo Tossavaista, joka kertoi enemmän sovelluksen ideasta ja toteutuksesta.
Mobiilijäsenkortti – mikä se on?
Mobiilijäsenkortti on Kiinteistöliiton käyttäjilleen lanseeraama sovellus, jolla voi soittaa liiton ja jäsenyhdistysten neuvontapalveluihin, ilmoittautua tapahtumiin, päivittää omat tiedot jäsenrekisteriin sekä hyödyntää yhteistyökumppanien tarjoamat jäsenedut ja -alennukset. Lisää ominaisuuksia ja toimintoja tullaan lisäämään vaiheittain. Sovellus muistaa käyttäjän syöttämät tiedot, mikä helpottaa käyttäjää hänen ilmoittautuessa useampaan tilaisuuteen vuoden aikana.
Tehty helpottamaan käyttäjän palvelukokemusta
Mobiilijäsenkortti tuo Kiinteistöliiton palvelut käyttäjän taskuun ja tekee niiden käyttämisestä helpompaa. Mobiilijäsenkortin käyttöönotto edellyttää, että käyttäjän sähköpostiosoite on Kiinteistöliiton jäsenrekisterissä ja siten järjestö saa jatkossa yhä enemmän jäsentahojen sähköpostiosoitteita käyttöön mm. jäsentiedotteiden ja koulutustilaisuuksien kutsuissa käytettäviksi.
”Monipuolinen ja käyttäjiä hyödyttävä mobiilisovellus on hyvä lisä perinteikkään, mutta uudistuvan järjestön palveluvalikoimaan ja kertoo järjestön olevan kiinni ajassa vastaten jäsenten moderneihin käyttötottumuksiin”, kertoo Kiinteistöliiton Timo Tossavainen.
”Esimerkiksi neuvontapalvelujen osalta ei mobiilijäsenkortin käyttäjän enää tarvitse muistaa kaikkia käytettävissä olevia neuvontapalveluita, niiden aukioloaikoja tai puhelinnumeroita, sillä nämä kaikki ovat esillä mobiilijäsenkortissa ja halutun neuvonnan kohdalta luurin kuvaa tökkäämällä lähtee soitto neuvontaan”, hän täydentää.
Toteutus yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa
Idea mobiilijäsenkortista esiteltiin luottamushenkilöjohdolle vuoden 2016 huhtikuussa ja hanke käynnistettiin toukokuussa. Sen jälkeen valittiin kumppanit toteuttamaan koodaus ja käyttöliittymän suunnittelu, loppusyksystä testattiin toimivuutta pilottikäyttäjien toimesta ja tammikuussa julkaistiin kaikissa kolmessa sovelluskaupassa ladattavat versiot. Projektijohto tilattiin ulkopuoliselta asiantuntijalta, joka valitsi käyttöliittymää varten eri yrityksen kumppaniksi sekä tilasi varsinaisen koodaamisen alihankintana kolmannelta taholta. Kiinteistöliiton ja projektijohdon välillä pidettiin tiiviisti yhteyttä sähköisesti sekä muutama palaveri.
Alkusyksystä suunniteltua ratkaisua esiteltiin sisäisesti jäsenyhdistysten edustajille parissa sessiossa, myös testaajat olivat jäsenyhdistysten toimijoita, joilta saatiin arvokasta palautetta kehitystyössä hyödynnettäväksi.
Mobiilijäsenkortti tilattiin kokonaishintaan ja projektijohto vastasi taloudesta. Kiinteistöliitolle sopivaa valmista mobiilijäsenkorttia ei ollut tarjolla, joten se teetätettiin varta vasten jäseniä ja heidän käyttötarpeitansa vastaavaksi.
Uudesta sovelluksesta kerrottiin ensimmäistä kertaa Kiinteistölehdessä, jonka jälkeen jäsenyhdistysten jäsentiedotteissa, uutiskirjeissä ja nettisivuilla sekä jäsenetuoppaassa on tiedotettu jäsenille uudesta mobiilijäsenkortista. Lisäksi käyttöönottoa on tuettu tekemällä palvelukortti, joka on helppo jakaa tilaisuuksissa jäsentalojen edustajille sekä liittää postituksiin mukaan. Pian on tulossa myös video ja flyer markkinoinnin tueksi.
Kommentit
Kirjoita kommentti