9 vinkkiä medianäkyvyyden saamiseen
Oletko joskus tuskaillut sen kanssa, ettei lähettämäsi mediatiedote mene läpi? Tässä blogikirjoituksessa tarjotaan vinkkejä ja apukeinoja medianäkyvyyden saamiseen.
Tekstin on kirjoittanut Susanna Piiroinen, joka toimii Viestintä-Pirittan asiantuntijana ja kouluttajana sekä työskentelee itse toimittajana.
1. Tutustu Journalistin ohjeisiin.
Kun alan eettiset ohjeet ovat sinulle tutut, tiedät toimittajien “pelisäännöt” ja tiedät, mitkä ovat oikeutesi ja velvollisuutesi lukijana, tiedottajana ja haastateltavana. Ymmärrät myös paremmin mediaa ja toimittajia ja niitä kriteereitä, joilla journalistiset jutut syntyvät. Journalistin ohjeet ovat luettavissa Julkisen sanan neuvoston verkkosivuilla.
2. Seuraa aktiivisesti oman alasi ja yleisiä uutis- ja aikakausmedioita.
Näin opit lisää niiden logiikasta ja saat ideoita siihen, miten voit itsekin näkyä mediassa. Jos haluaa päästä esiin perinteisessä mediassa, kannattaa seurata mediaa aktiivisesti ja tutustua eri medioiden erityispiirteisiin ja tutustua, minkälaiset aiheet pääsevät läpi ja minkälaisella kulmalla.
3. Kirjoita viestisi niin, että sen ymmärtää muutamassa sekunnissa.
Toimituksessa on usein hyvin kiireistä ja yhteydenottoja tulee paljon, joten viesti esimerkiksi tiedotteessa tai muussa yhteydenotossa tulee käydä selville nopeasti. Toimitukseen voi tulla satoja sähköposteja päivän aikana, myös puheluita tulee paljon. Sinun on esitettävä viestisi niin, että sen ymmärtää heti, tai muuten se jää lukematta.
4. Aloita kiinnostavasti
Yleisöä tai toimittajaa eniten kiinnostava tieto ei välttämättä ole se tieto, jonka haluat saada mediassa läpi. Kun kirjoitat tiedotetta, etsi aiheestasi jotain tavallista yleisöä kiinnostavaa. Uutiset, yllättävät yksityiskohdat, moneen ihmiseen vaikuttavat asiat ja mielenkiintoiset henkilöt toimivat. Itsellesi tärkeän asian voi laittaa tiedotteeseen myöhemminkin.
5. Profiloidu oman alasi asiantuntijana.
Media etsii ihmisiä, joilla on kyky kommentoida omaan alaan liittyviä ilmiöitä laajemmin. Sen sijaan, että puhuisit vain itsestäsi, organisaatiostasi ja omista saavutuksistasi, kannattaa profiloitua asiantuntijana, joka kommentoi alaansa liittyviä ilmiöitä laajemmin. Näin saat näkyvyyttä mediassa säännöllisesti.
6. Ajoita yhteydenottosi oikein.
Seuraa uutistilannetta ja päätä sen perusteella, milloin tiedote kannattaa lähettää tai mihin aikaan toimitukseen kannattaa soittaa. Päivänä, jolloin on paljon uutisoitavaa jo valmiiksi, tiedotteeseen ei välttämättä ehditä tarttua, ja toisaalta lukijoitakin saattaa tuolloin kiinnostaa vain päivän pääuutiset. Kiireisiä päiviä ovat esimerkiksi vaalipäivät.
7. Tarjota paikallismedialle paikallista uutista.
Maakunta- ja paikallismedioissa paikallisuus on yksi tärkeimmistä uutiskriteereistä. Paikallismediat kirjoittavat valtakunnallisistakin aiheista yleensä paikallisella näkökulmalla. Jos haluat aiheestasi uutista jonkun tietyn maakunnan tai kaupungin uutismediaan, tee selväksi, miten aiheesi liittyy kyseiseen alueeseen.
8. Laita tiedotteeseen hyvä, uutismainen kuva.
Uutismedioissa ei käytetä promokuvia tai käsiteltyjä kuvia. Jos olet lähettämässä mediatiedotetta, kannattaa hetki pohtia, millaisen kuvan laittaa mukaan, jotta se voidaan julkaista. Valkoisella taustalla otetun kuvan sijaan kannattaa laittaa tiedotteen mukana kuva, jossa henkilö tai asia on kuvattu esimerkiksi toimistolla.
9. Tuota arvoa, älä mainosta.
Journalistinen media pyrkii tarjoamaan juttuja, jotka olisivat mahdollisimman kiinnostavia ja informatiivisia juuri oman median yleisölle. Kun kirjoitat mediatiedotetta, mieti sisältö sellaiseksi, että se oikeasti palvelee mediaa ja sen lukijoita. Pelkät mainostiedotteet eivät sitä tee (ja siksi mainosmaiset tiedotteet eivät mene läpi), vaan jutun pitää oikeasti olla kiinnostava ja hyödyllinen.
Kaipaatko lisää vinkkejä medianäkyvyyden saamiseen?
Ilmoittaudu Susannan webinaariin Medianäkyvyys haltuun: tarjoa viestiäsi medialle kiinnostavasti, joka järjestetään 27.9.2023.
Susannan Medianäkyvyys ja toiminta median kanssa -koulutuksen voi tilata myös räätälöitynä omalle organisaatiolle.
Tutustu myös laajemmin Viestintä-Pirittan palveluihin ja tilaa itsellesi tai organisaatiollesi räätälöity viestintäkoulutus, sparraus tai puheenvuoro.
Tutustu koko palvelutarjontaamme täällä.
Kommentit
Kirjoita kommentti