Blog

}

Viewing post details...

3 + 3 vinkkiä: Onnistumisen mittaaminen Snapchatissa

  • 2241 Views
  • /
  • 4 Comments
  • /
  • in Blogit
  • /
  • by Piritta

Viestintä-Pirittan tiimin Snapchat-asiantuntija Elina Sorsa kirjoittaa kolmen bloggauksen sarjassaan Snapchatin hyödyistä ja käyttömahdollisuuksista sekä antaa vinkkejä timanttiseen sisältöön ja mittaamiseen Snäpissä.

 

SNAPCHAT-BLOGGAUS OSA III

3+3 vinkkiä onnistumisen mittaamiseen Snapchatissa

 

Onnistumisen mittaaminen Snapchatissa vaatii muihin kanaviin verrattuna enemmän aikaa, sillä palvelulla ei ole valmista analytiikkatyökalua. Ylipäätään Snapchat ei näytä käyttäjille kuin muutamia analytiikkatietoja.

 

 

Mitä analytiikkaa Snapchatissa näkyy?

  • - Yksittäisten snäppien katselukerrat ja katselijat (yksi käyttäjä näkyy vain kerran, vaikka katsoisi snäpin useampaan kertaan).
  • - Otettujen näyttökuvien eli screenshottien määrät ja ottajat.
  • - Ilmoitus uusista seuraajista.

 

Koska Snapchatissa ei ole omaa profiilisivua, esimerkiksi omien seuraajien määrää voi seurata vain pitämällä niistä manuaalisesti kirjaa. Koska käyttäjä ei saa ilmoitusta, kun joku lopettaa seuraamisen, manuaalinenkin kirjanpito saattaa olla virheellistä. Joidenkin arvioiden mukaan MyStoryn katselijamäärät olisivat noin 60-90 % kokonaisseuraajamäärästä. Tämä riippunee paljon käyttäjän aktiivisuudesta, sisällön laadusta ja seuraajien määrästä.

Tarkkaa tietoa seuraajamääristä ei siis tällä hetkellä ole mahdollista saada, mutta suuntaa-antavaa arviota voi tehdä seuraajailmoitusten ja katselijamäärien perusteella.

 

 

Mitä näillä tiedoilla voi tehdä?

 

1. Näyttökuvien määrän seuranta.

Näyttökuvien ottaminen kertoo paljon sisällön kiinnostavuudesta. Jos jaat esimerkiksi kiinnostavaa tietoa, linkkejä muualle verkkoon tai informaatiota tulevasta tapahtumasta, snäpeistä otettujen näyttökuvien määrä kertoo selkeää kieltä kiinnostumisesta kyseisiä asioita kohtaan.

Näyttökuvia voi myös tietoisesti hyödyntää seuraajien osallistamisessa. Voit esimerkiksi järjestää äänestyksen, johon voi osallistua ottamalla näyttökuvan mieleisestä vaihtoehdosta.
 

2. Kokonaiskatselijoiden määrän seuranta.

Koska Snapchat näyttää katselijamäärät erikseen jokaisen snäpin kohdalla, näitä tietoja voi hyödyntää syvempään analyysiin sisällön kiinnostavuudesta. Jakamalla päivän MyStoryn viimeisen snäpin katselijamäärän päivän ensimmäisen snäpin katselijamäärällä saadaan selville, kuinka suuri osa katselijoista katsoi tarinan loppuun asti. Tässä mielessä viimeinen katselijaluku kertoo sisällön toimivuudesta ensimmäisen snäpin lukua enemmän.

Kiinnitä katselukertojen määrässä huomiota siihen, missä kohdassa yleisösi lopettaa MyStorysi katsomisen. Kun tiedät, missä kohdassa huomio herpaantuu, voit kehittää toimintaasi kiinnostavammaksi.
 

Bonusvinkki:

seuraa, onko kokonaiskatseluprosenteissa eroa erilaisina päivinä. Kerääkö pitkin päivää snäpätty tapahtumapäivän tarina enemmän vai vähemmän kokonaiskatselijoita kuin tunnin aikana kuvattu tietoiskutarina?
 

3. Sisällön toimivuus.

Kiinnitä huomiota saamiisi reaktioihin. Osallistuvatko seuraajasi järjestämiisi kilpailuihin? Lähettävätkö seuraajasi sinulle snäppejä (kysymyksiä, kokemuksia, kehitysideoita)? Saatko luotua kahdenkeskistä keskustelua seuraajiesi kanssa?
 

Muita tapoja mitata onnistumista Snapchatissa

 

1. Jaa MyStoryssa kustomoitu bit.ly-linkki.

Näin voit seurata suoraan Snapchatista saadun liikenteen määrää. Voit myös pitää kirjaa linkistä otettujen näyttökuvien määrästä. Tätä kautta saatu liikenne on erittäin arvokasta, sillä se kertoo suuresta kiinnostuksesta: linkkiä ei voi klikata, joten se pitää manuaalisesti kirjoittaa selaimen osoitekenttään.
 

2. Seuraa liikettä muualla verkossa.

Jos lanseeraat MyStoryssa kampanjan, voit seurata, puhutaanko siitä esimerkiksi kampanjan aihetunnisteella muualla verkossa. Vastaavasti voit esimerkiksi kehottaa seuraajia toimintaan muilla kanavillasi tai muualla verkossa ja seurata sen onnistumista.
 

3. Reaktiot muilla kanavilla.

MyStoryn voi ladata omaan laitteeseen ja ladata sieltä muille kanaville. Näin voit seurata sisällön kiinnostavuutta myös toisenlaisen yleisön edessä. Huomaa kuitenkin, että kaikkea ei kannata jakaa: Snapchatiin tuotettu sisältö on omanlaistaan, eikä aina toimi parhaalla mahdollisella tavalla muilla kanavilla. Siksi esimerkiksi tapahtumakoosteet eivät välttämättä Snapchat-tarinoina toimi, mutta tietoisku tai jonkun ajankohtaisen teeman ympärille rakennettu ytimekäs MyStory voi toimiakin.

Snapchatissa seuraajamäärät saattavat olla huomattavasti muita kanavia pienempiä. On kuitenkin huomioitava, että Snapchatissa seuraajat ovat aktiivisempia: he seuraavat sinua, koska oikeasti haluavat nähdä tuottamaasi sisältöä. Siksi Snapchatissa avaamisprosentit ovat huomattavasti esimerkiksi uutiskirjeitä tai sähköposteja korkeampia.

 

Lisäksi siinä missä TV-mainos saattaa mennä puolella silmällä ohi, snäppejä katsellessa huomio on (lähes) kokonaan ainoastaan edessä olevassa sisällössä. Siksi esimerkiksi Snapchatin kautta verkkosivuille tuotu liikenne on laadukkaampaa: vähäisestä määrästään huolimatta se kertoo suuresta kiinnostuksen asteesta.

 

Bonusvinkki: Tällä hetkellä ainoa Snapchat-analytiikkaa tarjoava ulkopuolinen työkalu on tanskalainen Snaplytics (http://snaplytics.io). Sillä saat Snapchatin omaa analyyttiikkaa syväänluotaavampaa tietoa seuraajiesi toiminnasta. Snaplyticsin avulla säästyy aikaa, sillä se kerää tarjolla olevan datan automaattisesti.

 

Edellisissä Snapchat-blogisarjan osissa puhuttiin Snapchatin suosion syistä ja toimivan MyStoryn luomisesta.

Lue myös Snapchat-suunnitelmallisuudesta ja analytiikasta aiempi bloggaus.

 

Viestintä-Piritta järjestää syksyllä laadukkaaseen sisällöntuotantoon keskittyvän Snapchat-koulutuksen 16.11.2016. Kouluttajana toimii tämän blogisarjan kirjoittaja ja Viestintä-Pirittan asiantuntija Elina Sorsa.
Lue lisää koulutuksesta täältä.

Share Button

Comments

4 thoughts on “3 + 3 vinkkiä: Onnistumisen mittaaminen Snapchatissa

  1. Pingback: Viisi kultaista ohjetta timanttiseen sisältöön Snapchatissa | Viestintä-Piritta

  2. Pingback: Kolme syytä, miksi Snapchat on vertaansa vailla | Viestintä-Piritta

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


nine + eight =

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2