Twitterin käyttövinkit

Piritta Seppälä ja Pauliina Mäkelä päivittivät Twitter-viestinnän vinkit yhteen pakettiin. Lue Twitter-vinkit ja -etikettiä ohesta. Koosteen lopussa on kattava Vaikuttavan twiittaajan käyttöopas, josta voi ammentaa tietoa ja ideoita myös omaan twiittaamiseensa, tasolla kuin tasolla.

1. Kirjoita jakamasi linkin sisältöä vastaava johdanto twiittiisi.

2. Jakaessasi uutisia tai linkkejä verkkosivuilta Twitter-painikkeen avulla, lisää twiittiin mukaan oma johdanto automaatti-otsikoinnin sijasta tai täydennä sitä: näin twiitistäsi tulee persoonallisempi ja kiinnostavampi.

3. Jos jaat esimerkiksi englanninkielisen uutisen, kirjoita myös oma johdantosi linkin kielellä.

4. Tarkista uudelleentwiitattavien linkkien ja kuvien sisältö ennen niiden jakamista avaamalla ne. Kun uudelleentwiittaat sisältöä sellaisenaan, olet käytännössä samaa mieltä jakamastasi asiasta.

5. Lisäämällä kommentin uudelleentwiittaukseesi, tuo mukaan lisätietoa itse sisältöön ja kirjoita 280 merkin pituinen sisältö kuin omaksi twiitikseen. Kommentoimalla uudelleentwiittausta voit myös jakaa toisten sisältöä, josta et ole täysin samaa mieltä.

6. Käytä hashtageja kuvaamaan twiittisi sisältöä. Enintään kolme hashtagia twiittiä kohden on useimmiten sopiva määrä. Twitterissä käytetään yleisesti perusmuodossa olevia sanoja hashtageina.

7. Hashtageja voi myös liittää osaksi twiitin tekstiä, jos merkit uhkaavat loppua kesken.
Voit taivuttaa hashtageja tai nimimerkkejä, mutta pärjäät myös ilman. Taivuttamiseen käytetään usein ’merkkiä: @Piritta’n.

8. Räätälöi muihin some-kanaviin tekemäsi sisältö omaksi twiitiksi automaattiohjauksen sijasta: näin twiittisisältö on lukijaa kiinnostavampaa kuin automaattijaot esim. Facebookista tai Instagramista (tai päinvastoin).

9. Tykkää twiiteistä, joista oikeasti voit tykätä. Tykkäämällä osoitat olevasi kiinnostunut toisten sisällöstä ja sen olevan mielestäsi hyvää.

10. Päätät itse, ketä seuraat. Seuraa takaisin sellaisia tahoja, jotka kiinnostavat sinua. Kaikkia sinua seuraavia tahoja ei tarvitse seurata takaisin. Voit myös lopettaa toisen seuraamisen koska vain eikä siitä mene erillistä ilmoitusta toiselle taholle.

11. Vastaa silloin, kun sinut mainitaan twiitissä tai sinulta kysytään jotakin ja twiitti edellyttää vastaamista.

12. Tykkäämällä sinulle osoitetuista twiiteistä voit myös näyttää huomanneesi twiitin, jos se ei vaadi vastaamista.

13. Ole aktiivinen sinulle sopivalla tavalla. Twiittaa monipuolista sisältöä, jota lupaat kuvauksessasi ja osallistu keskusteluun oman twiittaustyylisi mukaisesti.

14. Kirjoita vain sellaisia twiittejä, jotka voidaan julkaista kaikkien nähtäville. Älä kiroile, hauku tai muutenkaan arvostele toisia.

15. Hyvä twiitti on informatiivinen ja mielenkiintoisesti esitetty.

16. Varo spämmäämästä samaa twiittiä sellaisenaan liian usein tilillesi. Voit silti tuoda samaan asiaan useita eri näkökulmia ja johdantoja, vaikka linkki varsinaisen tiedon lähteelle olisikin sama.

17. Keskustellessasi muiden kanssa, twiittisi voivat olla myös hyvin lyhyitä. Muista kuitenkin, että keskustelutkin (yksityisviestejä lukuun ottamatta) ovat julkisia ja tallentuvat profiiliisi kenen tahansa nähtäväksi.

18. Ole aktiivinen!

***********************

Kaipaatko koulutusta Twitterin käytöstä esimerkiksi asiantuntijan viestintävälineenä organisaatioosi? Ota yhteyttä hallintokoordinaattoriimme Päivi Laaksoon ja keskustele räätälöidystä tilauskoulutuksesta juuri omalle organisaatiollenne! 

Ota yhteyttä Päiviin: paivi@viestintapiritta.fi.

************************

Viestintä-Piritta tarjoaa koulutusta ja konsultaatiota mm. seuraavista aihepiireistä:

– Asiantuntijana somessa: johdon, viestijöiden ja henkilöstön koulutus somen käyttöön (myös käytännön työpajat mm. Twitterin ja LinkedInin käyttöön johtajan tai asiantuntijan käytössä)

– Sosiaalisen median strategian sparraus ja konsultointi: strategian päivitys tai aloitus

– Sosiaalisen median onnistumisen analysointi -konsultaatio: tuki analyysien tekemiseen, some-kehittäminen analyysien pohjalta, analyysien tekeminen tilaajan puolesta, raportoinnin ja kehittämistyön tuki

– Organisaation some-linjausten tekeminen tai päivittämisen tuki

– Viestinnän suunnittelu ja mittaaminen organisaatiossa -työpajat

– Some-kanavien käytännön koulutukset: Facebook-sivun ylläpitäjän koulutus, Facebook-mainonta, Twitter, LinkedIn henkilö- ja organisaatiokäytössä, Instagram, Snapchat, Facebook-liven ja Periscopen käyttö osana organisaation viestintää

– Kuva osana organisaation viestintää: hyvän kuvan abc ja kuvat somessa

– Video osana organisaation viestintää: videon tekeminen ja video somessa

– Some-trendit ja niiden hyödyntäminen osana organisaation viestintää

– Tapahtumaviestinnän ja somettamisen tuki: suunnittelu, tapahtuma-aikainen viestintä ja näkyvyys-analyysit tapahtumien jälkeen

– Blogikoulutukset: blogi organisaatiolle ja blogikirjoittamisen koulutus

– Verkkokirjoittamisen koulutukset

– Verkkosivu-uudistusten sparraus

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Twitterin käyttövinkit