Blog

}

Viewing post details...

Johtaja somessa – Pia Hytösen ja Pia Pakarisen 10 vinkkiä

Pitääkö johtajan olla sosiaalisessa mediassa? Entä missä roolissa, mitä voi sanoa, millä ajalla tai miten toimia somessa juuri sellaisena kuin on. Kysyimme asiaa kahdelta aktiiviselta johtajalta somessa: Pia Hytöseltä ja Pakariselta. Haastattelun ja koosteen toteutti bloggarimme Susanna Koivisto. 

 

Naisjohtaja somessa – Pia Hytösen ja Pia Pakarisen 10 vinkkiä

Johtajuus ja sosiaalinen media ovat asioita, joihin organisaatioissa kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Roolit, ajankäytön haasteet, kanavavalinnat, sisällöt ja saavutettavat hyödyt nousevat esiin, kun eri alojen johtajat pohtivat rooliaan some-viestijöinä. Asioista keskustellaan niin koulutuksissamme kuin somessa.

 

Halusimme nostaa esiin kaksi johtajaa, jotka ovat ottaneet somen haltuun vuosien kuluessa ja myös saavuttaneet viestinnällään vahvoja tuloksia. Bloggarimme Susanna Koivisto haastatteli kahta Piaa ja kysyi, miten he kokevat johtajan some-viestinnän mahdollisuudet.

 

2 Piaa, 2 naisjohtajaa, 2 some-vaikuttajaa

 

Pia Pakarinen ja Pia Hytönen ovat esimerkkejä rohkeista ja näkyvistä naisjohtajista, jotka yhdistävät johtajuuden, työn ja oman elämänsä sosiaalisessa mediassa sujuvasti. Nyt he jakavat vinkkinsä kaikille johtajille ja asiantuntijoille siitä, miten nousta vaikuttajaksi somessa.

 

1. Älä pelkää kirjoitusvirheitä tai muita mokailuja.

Kirjoitusvirheet ja muut mokailut eivät kaada maailmaa: niitä tulee niin oikeassa elämässä kuin sosiaalisessa mediassakin. Mokailujen lisäksi onnistumisia tulee vähintään yhtä paljon. Hytösellä ja Pakarisella ei ole negatiivisia kokemuksia somettamisesta.

 

2. Aloita omista kavereistasi

Kun Hytönen ja Pakarinen liittyivät Facebookiin, kaverilistalla oli ensin vain ystäviä ja piiri laajeni pikkuhiljaa uusiin ihmisiin, samoin kävi Twitterin kanssa. Sosiaalisen median käyttö ja juttelu on helpointa aloittaa omista tutuista, piirit laajenevat pikkuhiljaa kun sosiaalisessa mediassa aloittaa keskusteluja ja on aktiivinen.

 

3. Sisällön ei tarvitse aina olla uutta ja ihmeellistä

Jokaisen twiitin ei tarvitse sisältää maailmaa mullistavaa tietoa tai monta tuntia hiottuja nokkeluuksia. Julkaise siitä, mitä on mielen päällä. Hytösen suosituimmat twiitit ovat yksinkertaisia ja kiteytettyjä neuvoja, kuten ”auttaminen tekee onnelliseksi”.

 

4. Voit näyttää rohkeasti kaikki puolesi

Kun Pakarinen aloitti politiikassa ja sosiaalinen media tuli kuvioihin, suositeltiin, että politiikka-sivu olisi hyvä olla erikseen. Se ei kuitenkaan tuntunut luontevalta tavalta toimia, sillä hän ei halunnut erotella itsestään eri kerroksia. Pakarinen on sosiaalisessa mediassa yksi kokonainen persoona ja työpaikan vaihtuessa myös jutut vaihtuvat. Poliitikkosivu jäi vähemmälle käytölle.

 

5. Käytä hyödyksesi tyhjät hetket ja odottelut

Ajan löytäminen sosiaaliselle medialle voi joskus olla haasteellista. Hytönen ja Pakarinen käyttävät hyödykseen esimerkiksi bussimatkat ja muut odotteluhetket, joskus tulee sometettua vähän jopa pitkissä kokouksissakin.

 

6. Olet somessa kuin olisit ”puolituttujen kanssa kahvipöydässä”

Joskus ihmisiä mietityttää oma yksityisyys ja se, kuinka paljon itsestään voi kertoa sosiaalisessa mediassa. Hytönen ja Pakarinen ovat sitä mieltä, että kaiken, mikä sinusta tuntuisi hyvältä jakaa puolituttujen kanssa kahvipöydässä, voit hyvin jakaa myös sosiaalisessa mediassa. Tärkeä tehdä niin, mikä tuntuu itselle sopivalta muodolta.

 

7. Vuorottele asian ja kepeämmän asian välillä

Profiili, jossa jaetaan pelkästään painavaa asiaa ja faktoja, käy seuraajille raskaaksi. Asiasisällön jakamisen lisäksi kannattaa myös höpistä kuulumisia, kertoa itsestään ja tutustua rohkeasti muihin ihmisiin. Huumorin ja oman persoonan käyttäminen sosiaalisessa mediassa on sallittua.

 

8. Ihminen kiinnostaa enemmän kuin organisaatio

Mikä tahansa uutinen, kuva tai artikkeli on heti paljon kiinnostavampi, kun se on jaettu yksityishenkilön profiililla ja sen yhteydessä on kerrottu oma näkökulma, mielipide tai muu nokkela kommentti asiaan. Löytäkää järjestönne kenttätoimijoista innokkaita somettajia, jotka tuovat esiin järjestönne asiaa.

 

9. Sosiaalinen media auttaa seuraamaan maailmaa

Sosiaalista mediaa selaamalla pysyy hyvin kärryillä siitä, mitä maailmalla tapahtuu. Kun ottaa rutiiniksi selata twiittivirran ja lukea uutisten otsikot päivittäin, saa nopeassa ajassa paljon tietoa ajankohtaisista tapahtumista.

 

10. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa antaa kuvan aktiivisesta organisaatiosta

Sekä Hytösellä että Pakarisella on kokemuksia siitä, että organisaation herätessä henkiin sosiaalisessa mediassa ihmisiltä tulee välittömästi palautetta, että toiminta on aktivoitunut. Organisaatio, joka kertoo sosiaalisessa mediassa tekemisistään, antaa itsestään aktiivisemman kuvan.

 

***********

 

Pia Hytönen:

-Mielenterveysomaisten keskusliitto FinFamin toimitusjohtaja
-Sosiaalinen media muotoutui nopeasti omanlaiseksi tavaksi tehdä viestintää ja vaikuttaa asioihin.
- Hän on rohkeasti oma itsensä, tuo keskusteluun aktiivisesti sekä vakavia asioita että hyvää ja positiivista mieltä sosiaalisessa mediassa.
-Keskustelee sosiaalisessa mediassa mielenterveysasioiden lisäksi politiikasta, johtamisesta, hyvinvoinnista ja haluaa jakaa aurinkoista ja hyvää mieltä, kera keltaisen teeman

-Käyttää Facebookia, Twitteriä ja Instagramia, aina sitä mikä tuntuu luontevalta.

 

Pia Pakarinen:

-Helsingin apulaispormestari
-Aikaisemmin johtajana Helsingin yrittäjissä ja kauppakamarissa
-Hyvä palaute on innostanut häntä käyttämään sosiaalista mediaa yhä aktiivisemmin.
-Käyttää Facebookkia ja Twitteriä. Julkaisee Twitterissä matalammalla kynnyksellä, Facebookissa taas sellaisia asioita, joista haluaa kertoa ja selittää enemmän.
-Käyttää Facebookia myös kansalaiskeskustelun työkaluna Facebook-ryhmän muodossa.

 

**********

Jos kaipaat apua oman organisaatiosi asiantuntijoiden ja johtajien sparraukseen tai koulutukseen someen, ota yhteyttä Viestintä-Pirittan hallintokoordinaattoriin Heidi Maariaan heidimaaria@viestintapiritta.fi. Tiimimme asiantuntijat ovat valmiina auttamaan useiden vuosien kokemuksella!

Share Button

Comments

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


six + eight =

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2