Mieti ennen kuin julkaiset eli mitä voimme oppia Aleksi Valavuoren tapauksesta

Aleksi Valavuoren potkut toissapäivänä tekemiensä twiittien vuoksi ovat nyt pinnalla ja keskustelussa Suomessa. Valavuori julkaisi Twitter-tilillään twiittejä, joiden seurauksena Suomen Koripalloliitto asetti Valavuoren väliaikaiseen toimintakieltoon.

Artikkeli päivitetty 10.3.2021.

Kyseessä on esimerkki siitä, miten pitkälle harmittomaksi ajateltu 140 merkkiä pitkä twiitti voi pahimmillaan johtaa. Vastaavia tapauksia on aiemmin ollut maailmalla (esim. Justine Saccon tapaus), mutta ei tässä mittakaavassa ja näin näkyvästi vielä meillä Suomessa.

Aiheesta keskustellaan jokaisessa asiantuntijoiden ja henkilöstön some-koulutuksessamme: ketä edustan, mitä voin sanoa, missä roolissa esiinnyn, voinko ilmaista henkilökohtaisia mielipiteitäni? Vastaavasti asiaa tarkastellaan organisaation näkökulmasta sparraus-tapaamisissamme: miten organisaatio linjaa henkilöstönsä somen käyttöä ja miten toimitaan, kun jokin menee pieleen.

Koostin tämän bloggauksen työntekijöille ja kenelle tahansa somea käyttävälle yksityishenkilölle vinkeiksi siihen, että oma some-viestintä niin työ- kuin yksityisroolissa onnistuisi taiteen sääntöjen mukaisesti.

 

Mitä jokainen meistä voi tästä tapauksesta oppia? 

 

1. Mieti mitä julkaiset, muista ketä edustat

Muista aina, että edustat somessa myös työnantajaasi – silloinkin, kun julkaiset ajatuksiasi yksityisissä ympäristöissä, saati sitten julkisissa. Mielipiteitä saa tuoda esiin, mutta on tärkeää tuntea rajat siinä mitä julkaisee. Vastuu julkaisuista on sitä suurempi, mitä korkeammassa asemassa olet. 

Aleksi Valavuoren kohun käynnistäneet twiitit:

On hyvä myös muistaa, että työntekijällä on lojaliteettivelvollisuus työnantajaa kohtaan, joka Työsopimuslaissa (Finlex) määritellään näin: “Työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa”.

 

2. Mieti, toimivatko vitsisi.

Huumori ja sarkasmi ovat vaikeita lajeja somessa. Vitsiksi tarkoitetut näkökulmat tulkitaan helposti väärin ja pahimmillaan tulos on se, mitä Valavuoren tapauksessa kävi. Valavuori kertoi myöhemmin julkaisuidensa olleen vitsimielessä tehtyjä. Lukija ei sitä kuitenkaan twiittejä lukiessaan tiedä.

Lue Valavuoren anteeksipyyntötwiitti.

 

3. Jos mokaat, pyydä anteeksi.

Jos mokaat, pyydä julkisesti anteeksi, älä peittele tai yritä piilottaa mokaasi poistamalla julkaisujasi. Kerro mitä tapahtui ja mistä omasta näkökulmastasi oli kyse.Valavuori toi esiin asian taustat, pahoitteli tapahtunutta julkisesti ja otti asian omalle vastuulleen – sillä kanavalla, missä kohu alkoikin – Twitterissä. Tässä on samalla esimerkki siitä, miten mokaa lähdetään hoitamaan some-taiteen sääntöjen mukaan.

 

4. Käyttäydy hyvin ja fiksusti

Työstimme eräässä viime viikon koulutuksessamme organisaation some-linjauksia ja -etikettiä yhdessä koulutukseen osallistuneiden eri organisaatioita edustaneiden työntekijöiden kanssa. 20 kohdan lista tiivistyi ensin 12 kohtaan, sen jälkeen huoneentauluksi 8 kohtaan. Lopuksi yritimme tiivistää asian yhteen twiittiin ja lopputulos siihen, miten somessa kannattaa toimia, oli tämä:

Käyttäydy hyvin ja fiksusti.

Melko yksinkertaista ja toimii myös kaikkeen muuhun elämään ja viestintään.

 

Lopuksi:

Tässä bloggauksessa ei käsitellä sitä, miten organisaation kannattaa ohjata henkilöstöään ja johtoaan some-viestijöiksi tai sitä, miten tärkeä rooli sosiaalisen median linjauksilla organisaatiossa on. Some-kriisejä voi kuitenkin syntyä niin talon sisältä kuin ulkopuolelta ja niihin on tärkeää varautua. Some-ohjeistukset ja -linjaukset toimivat työsopimuslain ohessa suuntaviivoina ja apuna silloin, kun tilanteita pitää alkaa ratkomaan.

Onko teidän organisaatiossanne jo sosiaalisen median linjaukset? Tunteeko henkilöstö ne riittävän hyvin ja puhutaanko some-viestinnästä organisaatiossa tarpeeksi? Monisyinen asia kokonaisuudessaan, mutta kuitenkin yksinkertainen: tiivis huoneentaulu henkilöstön some-etiketistä voi pelastaa monelta kriisiltä.

Parhaimmat some-linjaukset organisaatioissa sekä kannustavat viestimään somessa että kertovat, millaista toimintaa on syytä välttää.

Mikäli organisaatiossanne tarvitaan tukea niin some-linjausten laatimiseen kuin henkilöstön kouluttamiseen ja ohjaamiseen taitavaan somen käyttöön, me Viestintä-Pirittan asiantuntijat olemme valmiina auttamaan monen vuoden kokemuksellamme molemmissa asioissa.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mieti ennen kuin julkaiset eli mitä voimme oppia Aleksi Valavuoren tapauksesta